عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۳۰۵
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱
آیت‌الله علوی گرگانی:
آیت‌الله‌ علوی گرگانی گفت: باید به جوانان بفهمانیم که مسجد دارای جایگاه والایی است و متعلق به خداوند است. هر جا که خداوند عنایت به آنجا داشته به خود نسبت می‌دهد مثل کعبه که می‌گویند خانه خدا است.

عقیق:حجت‌الاسلام‌ ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور به همراهی جمعی از مسئولان ستاد طی سفر به استان قم با جمعی از مراجع و علما دیدار کرد.

 

آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی در این دیدار با تشکر از فعالان در حوزه کانون‌های مساجد گفت: مسجد برکات فراوانی دارد و اگر جایگاه آن را قدر بدانیم بهترین وسیله موفقیت و رشد در جامعه اعم از جوان و کودک و پیر به شمار می‌آید.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) مسجد را مرکز فعالیت‌های خود قرار داده بودند، افزود: خداوند طرح بسیار عالی درباره مسجد قرار داده است و انسان می‌تواند علم و کمال را در مسجد بیابد و یکی از راه‌های تربیت نسل جوان مسجد است.

وی تصریح کرد: گاهی برخی با حرکت‌های خود به بیراهه می‌روند ولی اگر هر چیز در جای خود قرار گیرد کاملاً  موفق خواهد بود.

آیت‌الله علوی گرگانی اظهار داشت: انسان باید از حق خود تجاوز نکند و حامی حق باشد. اگر بتوانیم همین منطق را در زندگی خود پیاده کنیم، می‌توانیم به موفقیت دست‌یابیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه باید حق مسجد را ادا کنیم، ادامه داد: از کانون‌های مساجد که تلاش‌های آنان قابل‌ستایش است و زحمت فراوانی برای پیشرفت مساجد انجام‌گرفته شده است، می‌خواهیم حق مسجد را به بهترین شکل ادا کنند.

وی تأکید کرد: باید به جوانان بفهمانیم که مسجد دارای جایگاه والایی است و متعلق به خداوند است. هر جا که خداوند عنایت به آنجا داشته است به خود نسبت می‌دهد مثل کعبه که می‌گویند خانه خدا است.

آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به لزوم احترام به جایگاه مسجد خاطرنشان ساخت: کانون‌های مساجد باید به مسئله احترام به جایگاه مساجد توجه کنند تا فرزندان ما عمل به قرآن را نیز موردتوجه قرار دهند.

 

 

جایگزینی فرهنگسراها به‌جای مساجد نتیجه فرهنگی ندارد

آیت‌الله هاشم حسینی بوشهری، امام‌جمعه قم نیز در این دیدار گفت: انسان زمان‌شناس در زمان حادثه، آمادگی خود را در بالاترین سطح حفظ می‌کند و این آمادگی هم در مسائل مادی و هم معنوی مطرح است.

امام‌جمعه قم با اشاره به‌غفلت همگانی از قرآن کریم افزود: مسجد یک جایگاه عظیم و رفیع است و برخلاف سایر کارها و به دلیل ارتباطی که با خدا دارد، نیازی به مقدمات ندارد و همانند فرهنگسرا نیست که به مقدمات زیادی نیازمند باشد.

وی مسجد را عجین شده با فطرت انسان دانست و تصریح کرد: متأسفانه برخی افراد مساجد را در حاشیه قرار داده و درصدد جایگزین کردن فرهنگسراها و نظیر آن‌ها به‌جای مسجد هستند.

حسینی بوشهری اظهار داشت: نتیجه‌گیری فرهنگی در پرتو جایگزین کردن فرهنگسراها به‌جای مسجد غیرممکن است و نمی‌توان به نتیجه رسید زیرا هیچ‌چیز جایگزین مسجد نمی‌شود و این یک کار اشتباه به شمار می‌آید.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه مسجدی که برای مهمانان و زائران خدا برنامه و محتوا نداشته باشد، کارآیی خود را از دست می‌دهد، ادامه داد: کانون‌های مساجد برای همه مخاطبان به‌ویژه نوجوان و جوان انگیزه ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به امید فراوان نسبت به کانون‌های مساجد گفت: آسیب‌های اجتماعی و انحراف‌ها را می‌توان به‌وسیله کانون‌های مساجد برطرف کرد، البته همه مسئولیت‌ها بر دوش کانون‌های مساجد نیست چرا که آن‌ها بودجه و امکانات در این حد ندارند اما کانون‌های مساجد ویژگی‌هایی دارند که امیدها را بیشتر می‌سازد.

حسینی بوشهری اضافه کرد: شرایط برای کار فرهنگی موجود است و باید موانع نظیر کمبود امکانات مالی و انسانی را برطرف کرد، نمی‌توان در برابر فضای مجازی ایستاد بلکه باید از آن استفاده و با تولید محتوای مناسب با خطرهای آن مقابله کرد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور بر لزوم تمرکز کانون‌های مساجد بر فضای مجازی تأکید کرد و خاطرنشان کرد: اگر سواد رسانه‌ای به‌درستی تبیین شود و مردم بدانند چگونه از امکانات استفاده کنند می‌تواند وضع را بهبود بخشد.

وی با انتقاد از بی‌توجهی والدین به خطرهای فضای مجازی گفت: والدین برای اینکه راحت باشند بچه‌ها را راحت گذاشته و آن‌ها را به‌سوی فضای مجازی سوق می‌دهند و این آزادی سبب وارد شدن در باتلاق مشکلات می‌شود اما کانون‌های مساجد می‌توانند در این راستا آگاهی بخشی دهند.

حسینی بوشهری، فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته در کانون‌های مساجد را ستودنی خواند و افزود: ما و شما نباید به دنبال ارائه آمار از فعالیت قرآنی باشیم زیرا غایت نهایی، آشنایی با قرآن این است که افراد تحت تأثیر مفاهیم بلند قرآنی قرار گیرند.

نایب‌رئیس جامعه مدرسین ادامه داد: گاهی غرورهای کاذبی بر حافظان و قاریان قرآن مستولی می‌شود و شاهد به رخ کشیدن این مسئله هستیم که جای نگرانی دارد. تربیت‌شدگان در محافل قرآنی باید آثار و برکات را با خود به همراه داشته باشند و به قرائت بسنده نکنند.

وی بیان داشت: پیشرفت فعالیت‌های قرآنی پس از انقلاب اسلامی سند افتخار جمهوری اسلامی است و ما هم‌اکنون با صدای بلند به شبهات علیه خود پاسخ می‌دهیم.

حسینی بوشهری گفت: در پرتو همه توطئه‌های دشمنان باید برنامه‌ریزی ٢٤ ساعته داشته باشیم تا نسل جوان از این باتلاق نجات داده و شاهد حضور جوانان در دفاع از کشور و انقلاب و اسلام باشیم.

 

حفظ دین در دوران کنونی جامعه سخت شده است

حجت‌الاسلام محمدجواد فاضل لنکرانی نیز در این دیدار گفت: یکی از برکات انقلاب و نظام اسلامی، آشنا شدن مردم و جوانان با قرآن است و این را باید در کارنامه افتخارات نظام ثبت کرد.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه توجه حوزه‌های علمیه به قرآن به برکت انقلاب بسیار زیاد شد و این توجه با دوران پیش از انقلاب قابل‌مقایسه نیست، افزود: اگر کانون‌های مساجد نبودند و ارتباط جوانان با مسجد و مسابقات قرآنی وجود نداشت و با همه هجمه‌های عظیم و ریشه‌دار دشمن علیه دین و انقلاب، وضع بسیار خطرناک می‌شد.

وی تصریح کرد: بخشی از جوانان و جامعه در پرتو این فعالیت‌ها حفظ ‌شده‌اند. وقتی کاری چنین فایده‌ای دارد که چند میلیون جوان را متوجه قرآن کند، نشان می‌دهد که مسئله بسیار مهمی است و مسئولان نظام بر این مسئله سرمایه‌گذاری کنند.

فاضل لنکرانی اظهار داشت: قرآن قوی‌ترین عامل برای نجات جوانان از فضای مجازی است و اگر در قلب جوان رسوخ کند دیگر در فضای مجازی نمی‌لغزد و به‌سوی انحراف کشیده نمی‌شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  ادامه داد: باید هرسال قوی‌تر از سال گذشته، گام برداشته و عضویت جوانان در کانون‌های مساجد افزایش بیابند، جوان باید به مسجد جذب‌شده و با قرآن و ... آشنا شوند. این جوانان می‌توانند انقلاب را حفظ کرده و دین را در کشور تحکیم بخشند.

وی با تقدیر و تشکر از کانون‌های مساجد تأکید کرد: دشمن با امکانات و روش‌های جدید به میدان می‌آیند اما این قرآن است که می‌تواند انسان را حفظ کند. فضای مجازی از فتنه‌هایی است که برای مقابله با آن‌ها باید به قرآن روی آورد زیرا دستورالعمل ائمه(ع) به شمار می‌آید.

فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: در دوره‌ای قرار داریم که مشخص نیست پس از خروج از منزل بتوان دین را حفظ کرد. مسئولان فرهنگی کشور باید قرآن را در جامعه گسترش دهند. قرآن یک سرمایه بزرگی است که بشر به عظمت آن نرسیده و نخواهد رسید.

عضو جامعه مدرسین افزود: مطالب بسیار گسترده‌ای در قرآن وجود دارند و تا کسی پای این سفره ننشیند نمی‌تواند خدا، خود، جهان، تاریخ و آینده را بشناسد. جدایی از قرآن به معنای جهل مطلق است و با قرآن بودن یک اشرافی برای انسان در زمینه همه مسائل به شمار می‌آید.

وی گفت: حوزه‌ها و مراکز مرتبط با دولت باید قدم‌های بزرگی در رابطه با قرآن بردارند. راهش این است که از جوانان استفاده کنیم و در صورت آشنایی جوانان با قرآن شاهد تغییر بزرگی در زندگی آنان خواهیم بود.

تجلیل از حجت‌الاسلام راستگو در جشنواره مدهامتان امسال

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز در این دیدارها گفت: پایه و اساس برنامه‌های ما، مباحث قرآنی، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است و امسال سیزدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان را برگزار می‌کنیم.

وی افزود: رویکرد اصلی جشنواره کاملاً قرآنی است و به رشته‌های مختلف قرآنی و اذانی می‌پردازد و امسال مباحث هنری قرآنی نیز اضافه شد.

ارزانی با اشاره به اینکه دبیرخانه دائمی را امسال در مشهد راه‌اندازی کردیم، تصریح کرد: امسال نسبت به ١٢ سال گذشته تعداد شرکت‌کنندگان رشد کمی و کیفی بسیار خوبی داشته است به‌گونه‌ای که ١٧ هزار نفر در سال‌های گذشته شرکت کرده و امسال بیش از ٣٢ هزار نفر شرکت‌کننده داریم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با بیان اینکه کودکان و نوجوانان نیز امسال شرکت کرده‌اند، ادامه داد: هنر ابزار خوبی برای جذب کودکان و نوجوانان است که می‌تواند در خدمت قرآن باشد.

وی با شاره به اینکه ٣١٣ نفر به مرحله نهایی راه‌یافته و هفته آینده دور نهایی در مشهد برگزار می‌شود تصریح کرد: ١٢ اردیبهشت مصادف با روز معلم، مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.

ارزانی افزود: به دلیل تقارن روز معلم با مراسم اختتامیه یکی از معلمان قرآن نیز مورد تجلیل قرار خواهند گرفت و از حجت‌الاسلام‌والمسلمین راستگو نیز به‌عنوان فعال و معلم قرآنی تجلیل می‌کنیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد افزود: ستاد کانون‌های مساجد سامانه‌ای را سال گذشته با نام سامانه بچه‌های مسجد راه‌اندازی کرد که بیش از ٢ میلیون تن از بچه‌های مسجد در آن ثبت‌نام کرده‌اند.

وی تصریح کرد:  بیش از ٥٠ درصد از اعضای کانون‌های مساجد را روستاییان تشکیل می‌دهند و کمتر از ٥٠ درصد نیز اعضای شهری هستند.

ارزانی اظهار داشت: وظیفه ما جذب جوانان و نوجوانان به مسجد است و همه تلاش خود را انجام می‌دهیم تا در این مسئله موفق باشیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به تکیه فعالیت‌های کانون‌های مساجد بر قرآن ادامه داد: ١٥٠٠ خانه نور در مسجد داریم و تا پایان اسفندماه ١٠ هزار نفر به‌عنوان مربی قرآن مشغول به فعالیت خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: ارزش‌های اخلاقی و داستان‌های قرآنی را در قالب نقاشی و عکس به این مسابقات اضافه کردیم و استقبال گسترده‌ای صورت گرفت.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین