عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۲۶۴
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳
رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه:
رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه گفت: عجیب است که برخی خلافت را نتیجه صحابت می‌دانند در حالیکه هیچ کس به میزان امیرمومنان امام علی(ع) در صحابت و قرابت به پیامبر نزدیک نبودند.

عقیق:آیت‌الله «علی‌اکبر رشاد » امروز پیش از آغاز درس خارج فقه در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به فقراتی از فرمایشات امیرمومنان امام علی(ع) در نهج‌البلاغه، گفت: برخی منصب خلافت را به ناحق غصب کردند با این استدلال که آنها پیر بودند اما اول کسی که این استدلال را زیر سوال برد پدر خلیفه اول بود.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه افزود: بسیار عحیب است که برخی می‌گویند خلافت براثر صحابت ممکن است اما بر اساس صحابت و قرابت نمی‌شود در حالی کسی نزد رسول خدا(ص) صحابی‌تر از امیرمومنان امام علی(ع) وجود نداشت.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه هیچ کس به اندازه امیرمومنان با پیامبر(ص) مانوس و مربوط نبودند، عنوان کرد: در طول مدت عمر پیامبر(ص) به لحاظ کمی و کیفی ارتباط و مصاحبت هیچ کس به اندازه امیرمومنان امام علی(ع) با ایشان قابل مقایسه نیست.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه افزود: حضرت امیرمومنان امام علی(ع) از طفولیت تحت تریبت پیامبر(ص) بودند و ایشان حضرت امیرمومنان امام علی(ع) را مثل یک فرزند تربیت و بزرگ کردند.

وی با بیان اینکه عموما صحابه سابقه کفر و شرک داشتند و تنها امیرمومنان امام علی(ع) چنین نبودند یا اگر بودند بسیار اندک نظیر حسنین بودند، ابراز کرد: ادعای صحابه بودن نه به لحاظ طول ارتباط با پیامبر(ص) یا کیفیت این ارتباط بود بلکه برخی از مدعیان صحابت در طول عمر خود حتی یک بار هم پیامبر(ص) را ندیده بودند یا حتی در یک شهر زندگی نکرده بودند.

آیت‌الله رشاد ادامه داد: صحابه کسی است که همراه همگام است، کسی که پیامبر(ص) را آزار داده و درباره اسلام کارشنکنی کرده آیا می شود او را صحابه دانست؛ امیرمومنان امام علی(ع) هم صحابت هم ملاک قرابت را داشتند، آیا کسی از رجال قریش در مکه وجود دارد که به لحاظ صحابت و قرابت با امیرمومنان امام علی(ع) قابل مقایسه باشد.

رئیس شورای سیاستگاری حوزه‌های علمیه در پایان با اشاره به فرمایش دیگری از امیرمومنان امام علی(ع) خاطرنشان کرد: حضرت خطاب به یکی از خلفای غاصب فرمودند  اگر بر مبنای شورا امور مردم را قبضه کرده‌ای یا به استناد اینکه شورا به تو رای داده است، این چگونه شورایی بود که مشیران در آن غایب بودند.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین