عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۲۳۵
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲
یک استاد دانشگاه تاکید کرد
اسکندری گفت: ما معمولاً امام زمان (عج) را برای حوائج شخصی خودمان صدا می زنیم و حقیقتاً ایشان در این عالم مظلوم واقع شده اند، اما اگر همه ما در تمام افکار و اعمال مان حضرت(عج) را در نظر بگیریم مقدمه ظهور ایشان فراهم می شود.

عقیق:برنامه «گفت و گوی فرهنگی» رادیو گفت و گو با موضوع ادبیات مهدوی، غفلت ها و کاستی ها و با حضور «حسن اسکندری»، مدیرعامل و معاونت محتوایی موسسه فرهنگی منتظران منجی(عج)، حجج اسلام «رضا شاه محمدی»، استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر و «سلمان حسین زاده» پژوهشگر روانه آنتن شد.

«حسن اسکندری» در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان کرد: امام حسین و امام صادق (علیهماالسلام) فرموده اند: اگر ما در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) باشیم خود را وقف ایشان می کنیم و خدمتگزار ایشان هستیم.

مدیرعامل و معاونت محتوایی موسسه فرهنگی منتظران منجی(عج)، با اشاره به داستانی از مکاشفه یکی از اولیاءالله درباره امام زمان (عج) افزود: یکی از اولیاء خداوند در مکاشفه ای به محضر حضرت اباعبدالله تشرف پیدا می کند. حضرت به او می فرماید: "تا می توانید درباره حضرت مهدی (عج) سخن بگوئید و قلم فرسایی کنید چراکه او در زمان خود مظلوم است و هرچه از او بگویید کم است.

وی تصریح کرد: امام زمان (عج) در روایتی می فرمایند: «اگر جد غریبم در صحرای عاشورا یک بار ندای «هل من ناصر ینصرنی» سر داد، منِ امام زمان (عج) هر 24 ساعت یک بار ندای «هل من ناصر ینصرنی» را سر می دهم.» طبق این حدیث مشخص می شود حضرت(عج) از ما مشتاق تر و منتظر تر است و برای آمدن خود لحظه شماری می کند اما لازمه تحقق این امر فراهم شدن مقدمات ظهور است.

اسکندری ابراز کرد: اگر انسان رابطه وجودی خود را با ائمه (ع) نشناسد به سعادت نخواهد رسید. امیرالمومنین (ع) می فرمایند: «خوشبخت آن کسی است که بداند از کجا آمده، کجا هست و به کجا می رود.»

وی همچنین با اشاره به روایتی از امام مهدی (عج) پیرامون رابطه وجودی ما با ایشان بیان کرد: حضرت(عج) در روایتی می فرمایند: «ما ساخته پروردگار هستیم و خلق هم از نور ما هستند.» همانگونه که در زیارت جامعه نیز می خوانیم که ما بدون این بزرگواران وجود نداریم و نیستیم.

مدیرعامل و معاونت محتوایی موسسه فرهنگی منتظران منجی(عج) افزود: معمولاً ما امام زمان (عج) را به خاطر حوائج شخصی خودمان صدا می زنیم و حقیقتاً ایشان در این عالم مظلوم واقع شده اند اما اگر همه ما در تمام افکار و اعمال مان حضرت(عج) را در نظر بگیریم مقدمه ظهور ایشان فراهم خواهد شد چراکه حضرت به دنبال پایگاه مردمی هستند.

در ادامه، حجت الاسلام شاه محمدی اظهار کرد: مهدویت بحث جدیدی نیست همواره ادیان مختلف به دنبال منجی برای رهایی از وضعیت نابسامان جامعه بوده و هستند اما این موضوع در تفکر شیعه با عنوان «موعود» و ظهور چهاردهمین معصوم و دوازدهمین امام(عج) برحق مطرح است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: در حال حاضر که چهار دهه از انقلاب اسلامی گذشته هنر ما باید هنرمندان را به سمت مهدویت سوق دهد. این سوال مطرح می شود که چه قدر فیلم و سریال در صدا و سیما درباره مهدویت ساخته شده است؟ در ابتدا باید یک نیازسنجی در جامعه انجام شود تا مشخص شود بر اساس فرهنگ های مختلف نقاط کشور چه اقدامات فرهنگی و تولید محتوایی باید انجام داد.  

همچنین در پایان گفت و گوی فرهنگی «رادیو گفت و گو»، حجت الاسلام حسین زاده با بیان اینکه ادبیات به معنای هنری خود سرریز و علامت بلوغ تفکر یک جامعه است، گفت: وقتی تفکر به حد بلوغ می رسد میل به ابراز و تراوش پیدا می کند.

این پژوهشگر ادامه داد: اگر پشتوانه فکری در یک جامعه به حد بلوغ خود نرسد و در حد سطحی و کم عمق باقی بماند طبیعتاً تفکرات و اندیشه ها هم به گفتمان و ادبیات تبدیل نمی شوند.

وی با بیان این نکته که ما در رابطه با مهدویت در بخش نرم افزاری و فکری با مشکلات و کاستی هایی مواجهیم، افزود: گفتمان مهدوی در سه محور نیازمند تقویت و ارتقا است. محور اول فراگیر بودن گفتمان مهدوی است. بدین معنا که نباید فقط افرادی که ذهنیت و سلیقه خاصی دارند با مهدویت ارتباط برقرار کنند بلکه ادبیات مهدویت باید فراگیر باشد.

حجت الاسلام حسین زاده در ادامه این مطلب، عقلانیت گفتمان مهدوی را محور دوم در این زمینه معرفی کرد و گفت: محتواهایی که در این گفتمان عرضه می شود باید عقلانی باشد زیرا توسعه یک گفتمان نیازمند بیان در یک قالب عقلانیت است.

وی با اشاره به محور سوم در بحث گفتمان مهدوی بیان کرد: کار کردن در ماجرای مهدویت باید متمرکز بر محتواهای مهدوی باشد. یعنی ممکن است ما دائماً اسم امام زمان (عج) را بر زبان بیاوریم اما درک خوبی از مرام و مکتب و اهداف اهل بیت (ع) نداشته باشیم.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: به نظر می رسد فریاد امروز امام زمان (عج) در دو محور کلی ارتباط انسان با خدا (خداباوری) و ارتباط انسان ها با یکدیگر (عدالت) است؛ این همان مسئله ای است که امیرالمومنین امام علی (ع) برای آن تلاش می کردند و دغدغه داشتند. 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین