عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۱۸۱
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
نویسنده و کارگردان سینمای ایران به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی در سال ۹۷ انتخاب شد.

عقیق:

آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور خیل انبوهی از اهالی فرهنگ و هنر، هم‌اکنون در حوزه هنری در حال برگزاری است. در آغاز این مراسم با حضور شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی، حسین بخشی مدیر مالی حوزه هنری و میرزمانی از زحمات هوشنگ جاوید تقدیر و قدردانی شد.

محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری گفت: به‌دلیل وقوع سیل اخیر کاممان تلخ است. هفته هنر انقلاب اسلامی فرصتی برای نگاه به کارنامه هنری و نگاه به آینده است. سالی که گذشت سال خوبی برای هنرمندان ما بود. در حوزه کتاب با وجود بحران در نشر و افزایش قیمت کاغذ، شاهد انتشار کتاب «خاطرات سفیر» بودیم که بسیار پرفروش شد و استقبال از کتاب «رهش» رضا امیرخانی هم در نوع خود شاهکار بود. در حوزه تجسمی هم هنرمندان بیش از پیش فعالیت داشتند و آنچه را شایسته مردم ایران بود نشان دادند.

وی افزود: حوزه هنر‌های نمایشی سال‌ها بی‌مخاطب بود، اما نمایش‌های تئاتر مسجد در حوزه هنری پررونق شد و حتی در حلب نمایشی اجرا شد که بسیار پرمخاطب و از اتفاقات خوب در این حوزه بود. در حوزه سینما نیز باوجود نمایش برخی فیلم‌ها که با فرهنگ ما مغایرت دارد، فیلم‌هایی ساخته می‌شود که در کشور‌های همسایه نیز پرمخاطب می‌شوند؛ مانند فیلم «به‌وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا.

مؤمنی شریف ادامه داد: در حوزه موسیقی نیز منتظر کار‌های بزرگ هستیم. البته نگرانی‌هایی نیز در این حوزه وجود دارد که آن بخش ورود سرمایه‌های مشکوک در حوزه هنر و فرهنگ است. حضور برخی از آن‌ها سبب فساد شده است و این بخش نیازمند نظارت است تا هنر کشور آسیب نبیند.

وی افزود: امسال با شروع گام دوم انقلاب، نگاه ما به آینده است. وظیفه هنرمندان ساختن آینده است و مقام معظم رهبری مسیر آینده را برای ما ترسیم کرده‌اند.

در ادامه این آیین، سید عباس صالحی وزیر ارشاد گفت: انقلاب ما در ارتباط با حوزه هنر اتفاقات بزرگی را رقم زده است. فضای هنر در صد سال اخیر به‌ویژه در دوران پهلوی به‌سمت گسست حرکت می‌کرد و زنان در جامعه متدین از تحصیلات فاصله گرفته بودند. اما انقلاب به‌کمک زنان آمد و اگر انقلاب نبود، ما شاهد پیشرفت زنان نبودیم.

وی اضافه کرد: انقلاب فرصتی برای حضور همه‌جانبه برای همه ایجاد کرد. هنر با عنصر تخیل تعریف می‌شود. انقلاب اسلامی فرصت‌های متنوعی را در فضای هنر استعلایی پدید آورد. انقلاب اسلامی فرصتی برای بروز هنر مقاومت پدید آورد؛ هنر ملتی که چهل سال در برابر خارجی‌ها مقاومت کرد. این چهل سال فرصتی را برای پرداخت به هنری غنی ایجاد کرد. این دوران، دوران خاصی است که شاخه‌های مختلف هنر را بارور کرده و این بخش قابل توجهی از هنر و انقلاب است.

بیشتر بخوانید

در ادامه این آیین، سردار کوثری پشت تریبون آمد و گفت: یکی از ویژگی‌های هنر که کمتر از آن صحبت می‌شود، امنیت در جامعه ما است، برقراری امنیت در جامعه ما یک هنر است. کشور ما از امنیت بالایی برخوردار است. در همه این چهل سال دشمنان اسلام می‌گفتند انقلاب ایران دوام ندارد و هر سال فتنه‌های مختلفی علیه کشور ما ایجاد می‌کردند. ما خودمان خواستیم کشورمان را اداره کنیم و جلوی تجاوز و توطئه‌های شما ایستادیم. سپاه یک ارگان با سابقه چهل‌ساله و از بطن خود مردم است.

وی ادامه داد: با هنر خود می‌توانیم گوشه‌ای از این زحمات را به گوش جهانیان برسانیم.

در ادامه این مراسم، رضا امیرخانی رمان‌نویس ایرانی و یکی از پنج کاندیدای چهره سال انقلاب گفت: من با شعر استاد علی معلم دامغانی به ادبیات علاقه‌مند شدم و از مدرسه فرار می‌کردم تا سال‌های جوانی‌ام را در این فضا و کنار قیصر امین‌پور بگذرانم و این حضور تا روزی که تابوت شهید آوینی در حوزه تشییع شد، ادامه داشت.

در ادامه این مراسم، هدایت‌الله بهبودی مستندساز و نویسنده ادبیات پایداری و یکی دیگر از کاندیداهای چهره سال هنر انقلاب اسلامی در این نشست گفت: من با آمادگی آمده‌ام تا به برگزیده چهره سال انقلاب تبریک بگویم.

در بخش دیگری از این نشست، ابراهیم حاتمی کیا نویسنده و کارگردان سینمای ایران و یکی از کاندیدای چهره سال هنر انقلاب در این نشست گفت: فقط می توانم بگویم خوشحالم که در این مراسم شرکت کرده ام.

در ادامه این آیین مسعود نجابتی گرافیست سرشناس کشور به عنوان یکی دیگر از کاندیداهای چهره سال هنر انقلاب اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و متن نامه ای را که مقام معظم رهبری در پاسخ به درخواست هنرمندان تجسمی برای بازدید مقام معظم رهبری از پنجمین نمایشگاه هنر مقاومت نوشته بودند، قرائت کرد: «از آقای شجاعی و دیگر دوستان به دلیل عدم حضورم عذرخواهی کنید، کار فشرده در روزهای دهه فجر مانع از حضورم شد.»

در بخش دیگری از این مراسم، مهدی نقویان مستند ساز و کاندیدای چهره سال هنر انقلاب اسلامی گفت: خوشحالم که صنف مستتدسازان هن در این جمع پنج نفره نماینده ای دارد.

در ادامه مراسم ابراهیم حاتمی کیا به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی در سال 1397 شد.

حاتمی کیا که برای بار دوم پشت تریبون حاضر میشد، گفت: خیلی خوشحالم که در چهلمین سالگرد انقلاب دیده می شوم و این لحظه برای من بسیار ارزشمند است. 38 سال است که در فیلم سازی فعالیت دارم و تا جایی که به یاد دارم، در این عرصه بالا و پایینهای زیادی داشته ایم و این راه هموار نبوده اما ما مسیر را باهم ساختیم.

این کارگردان ادامه داد: عزیزانی که وارد این مسیر می‌شوند باید مراقب باشند و تحمل کنند. شمایی که با نام شهید آوینی وارد می‌شوید تعهدی در این مسیر به شما واگذار شده که به راحتی نباید از آن دست بکشید یا از اتفاقات پیش‌رو خسته شوید. 

وی افزود: اکثر فیلم هایی که ساخته ام مسئله ای داشته که باید برای آن می جنگیدم تا اتفاق بیفتد و البته ناشایست نیز شنیده ام.  این را به تازه نفس ها می گویم که در این راه تحمل داشته باشند و از این مسیر، زود خارج نشوند. 

کارگردان «به وقت شام» ادامه داد: وقتی با نام شهید پا به عرصه سینما می گذاری، تعهدی داری که نباید به راحتی از آن دست بکشی. 40 سالگی انقلاب به تعبیر مقام معظم رهبری آغاز یک مسیر است. خوشحالم از دست عزیزی مثل آقای سرهنگی و دیگر همسنگرانم این جایزه را می‌گیرم. دعا کنیم از مسیر نیفتیم و همچنان پیش برویم.

در پایان این مراسم ضمن تقدیر از حجت الاسلام و المسلمین شهاب مرادی به دلیل مجموعه درس هایش، علی حیاتی بابت راه‌اندازی هیئت هنر و جریان سازی و پرداخت نوآورانه هیئت مذهبی و راه‌اندازی نشان موکب در بخش رویداد شاخص هنر انقلاب، این نشان به خانه طراحان انقلاب اسلامی تعلق گرفت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین