عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۰۸۵
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
آیت الله علم الهدی در خطبه های نمازجمعه مشهد مقدس:
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: سپاه را به‌عنوان محور اقتدار نظام قدرتمند اسلامی تشخیص داده بود اما جسارت و حماقت رئیس‌جمهور آمریکا، محبوبیت و عظمت سپاه در دل یکایک مرد و زن این مملکت را در عرصه مانور محبوبیت سپاه به دنیا نشان داد.

عقیق:آیت‌الله  سید احمد علم‌الهدی، ظهر امروز در خطبه دوم نمازجمعه این هفته 23 فروردین‌ماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: اعیاد شریفه شعبانیه دو سه روز گذشته، میلاد مسعود مولی الکونین، حضرت ابی‌عبدالله الحسین (علیه‌السلام) و ولادت با سعادت مهین پرچم‌دارش قمر بنی‌هاشم و مولود مسعود وجود مقدس امام چهارم (علیه‌السلام)، وارث انقلاب کربلا را به همه شما برادران و خواهران تبریک و تهنیت عرضه می‌دارم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: در این ایام پر مسرتی که گذشت، روز سوم شعبان، ولادت با سعادت سیدالشهدا (علیه‌السلام) از سال اول انقلاب امام بزرگوار، این روز را روز پاسدار نامیدند و روز سوم شعبان به‌عنوان روز پاسدار در یک پهنه 40 ساله بین ما مردم جریان داشته است؛ علت این‌که امام بزرگوار روز سوم شعبان را روز پاسدار اعلام کردند، به خاطر دو خصوصیتی که در وجود اقدس سیدالشهدا هست و امام از همان اول به قشر پاسدار و جریان سپاه این خط را دادند که این دو ویژگی باید هم در قاموس فرد فرد پاسدار و سپاه حاکم باشد و هم در دورنمای حرکتی این نهاد مقدس وجود داشته باشد.

دو خصوصیت منطق انقلابی سیدالشهدا (علیه‌السلام) و سپاه

امام جمعه مشهد به بیان دو خصوصیت وجودی سیدالشهدا (علیه‌السلام) پرداخت و گفت: اول این‌که در منطق انقلابی سیدالشهدا، موازنه قدرت وجود نداشت، یعنی 120 هزار نفر آمدند در مقابل 120 نفر، هر یک نفر در برابرش هزار نفر و وجود سیدالشهدا (علیه‌السلام) در جنگ با کفار، موازنه قدرت را رعایت نکرد که آیا می‌شود یک نفر با هزار نفر بجنگد یا نه؟ این خاصیت را سپاه و پاسدار باید داشته باشد، در تقابل با دشمن و در خط دفاع از اسلام و پاسداری از انقلاب به‌هیچ‌وجه توانمندی دشمن نه در جهت تجهیزات، تسلیحات و عِده و عُده نباید ارزیابی شود، سر به خدا سپرده در مبارزه و خط دفاع از اسلام جلو برود. 

وی افزود: جهت دومی که در قاموس زندگی سیدالشهدا (علیه‌السلام) وجود داشت و امام بزرگوار ما نظرشان بود این جهت نیز در جران زندگی فردی فرد فرد پاسدار و سپاه به‌عنوان یک اصل به‌صورت قطعی قرار بگیرد، مرز نشناسی ایثار بود؛ در مقام ایثار تا کجا باید حرکت کرد؟ تنها با دادن جان کافی است؟ تنها با دادن مال کافی است؟ تنها در طول زندگی در عمق خطر و خطرپذیری رفتن کافی است؟ باید تا آنجا رفت که در مرز نشناسی ایثار، وجود اقدس سیدالشهدا (علیه‌السلام) رفت؛ تا جایی که بچه شیرخواره‌اش را روی دست، او را هم به مرز ایثارگری و فداکاری بیاورد. 

پاسدار و سپاهی در ایثار مرز نشناس است 

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که پاسدار و سپاهی در ایثارش مرز نشناس است، تصریح کرد: در ایثار یک پاسدار هیچ حد و مرزی وجود ندارد، 40 سال نهاد مقدس سپاه پاسداران و قشر پاسدار انقلاب در نظام و کشور، این دو خصوصیتی را که امام بزرگوار ما از سیدالشهدا (علیه‌السلام) به‌عنوان خط پاسداری به سپاه دادند، این خط طی 40 سال برنامه کاری سپاه و جریان پاسدار در مقابل چشم این مردم وجود داشت؛ در هیچ زمان نه در دوران 8 سال دفاع مقدس، نه توطئه‌ها، فتنه‌ها و نه در درگیری‌ها، برای جریان فکری و اندیشه‌ای سپاه، مسئله ارزیابی قدرت و امکانات دشمن مطرح نشد، آن روزی در مقابل دشمن ایستاد که یک گلوله توپ نداشت و تا روزی که از موشک‌های سپاه دشمن خروشش برآمده و اظهار وحشت و عجز می‌کند. 

وی اضافه کرد: جریان‌هایی که در طول 8 سال دفاع مقدس یا دفاع از حرم، نهاد مقدس سپاه و عزیزان پاسدار انجام دادند، اگر دقایق را ارزیابی کنید، دقیقاً همان خط سیدالشهدا بود، برای ایثار مرز نمی‌شناختند، قدرت دشمن را در نظر نگرفتند، خودشان هم مرز نشناس بودند، تا کجا بایستیم، تا کجا مقابله کنیم، تا چه حدی، با چه اندازه و چه برنامه باید ایستادگی کنیم؟ حتی در برخی موارد دفاع مقدس، تنها دو نفر در مقابل دشمن می‌ماندند و همان دو نفر جنگ را ادامه می‌دادند و ایثارگری می‌کردند. 

مرز نشناسی پاسداران در عرصه خدمت 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که مرز نشناسی سپاه در دفاع و خدمت در نگاه مردم نمایان است، خاطرنشان کرد: داستان‌های عزیزان و شهدای ما از نهاد مقدس سپاه پاسداران در کتاب‌ها نوشته شده، بررسی کنید دقایق را؛ 40 سال مردم ما این دو خاصیت را در سپاه ناظر بودند، ناظر بودند هیچ قدرتی جلودار سپاه نیست و ارزیابی هیچ توانی هم او را از دفاع و مقابله با دشمن مانع نمی‌شود و خاصیت دوم را هم مردم ما ناظر بودند، هم در عرصه‌های خدماتی و هم دفاعی، کار سپاه و پاسدار مرز ندارد؛ در خط خدماتی تا کجا برود؟ تا جایی که بگویند نمی‌شود و نرو، در فرهنگ سپاه نمی‌شود وجود ندارد، در عرصه دفاعی تا کجا برود؟ تا جایی که همه‌چیزش را بدهد، اگر بتواند با یک ایثارگری حتی بعد از شهادت و جان دادن هم مسئله را اجرا کند، بازهم ایستاده و مقاوم است.

وی یادآور شد: 40 سال مردم این وضع را در سپاه دیدند اما وقتی یک غول دیوانه بی شاخ و دمی مثل رئیس‌جمهور آمریکا به سپاه توهین می‌کند، ملت می‌خروشد، مردم به جان می‌آیند به خاطر این‌که مردم 40 سال تجربه دارند و 40 سال این مردم در عرصه دفاع و خدمت، سپاه را با این دو خاصیت امام حسین (علیه‌السلام) دیدند و شناختند. 

اقدام احمقانه آمریکا به مانور محبوبیت سپاه تبدیل شد 

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: حرکت احمقانه‌ای که رئیس‌جمهور آمریکا انجم داد، اگر به‌منظور مصرف داشتن این حرکت در داخل کشور بود، شکست ذلت باری خورد و دیدیم قصه به‌عنوان اهانت و تحقیر نسبت به سپاه درآمد اما از آن‌طرف مانور محبوبیت سپاه در برابر چشم همه جهانیان توسط ملت نمایان شد. 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: سپاه به‌عنوان محور اقتدار نظام قدرتمند و قدرت‌مدار بود که دنیا این را تشخیص داده بود، ایثارگر بود، ایثارش را دنیا تشخیص داده بود اما این محبوبیت عمیق و عظیمی که سپاه در دل یکایک این ملت و عمق جان‌های مرد و زن این مملکت داشته است، این را دنیا ندیده بود، جسارت و حماقت رئیس‌جمهور آمریکا این را نیز در عرصه مانور به دنیا نشان داد و مانور محبوبیت سپاه در داخل کشور به وجود آمد.

آمریکا به معاهدات بین‌المللی هم پایبند نیست 

عضو مجلس خبرگان رهبری به زیر پا گذاشتن معاهدات بین‌المللی از سوی آمریکا اشاره کرد و گفت: اگر این جسارت احمقانه را رئیس‌جمهور آمریکا برای این منظور انجام داده بود که راهی را در عرصه‌های بین‌المللی برای تجاوز به‌عنوان برخورد با سپاه در این مملکت باز کند، حماقت بیشتری است؛ کشورهای دنیا آمریکا را محکوم کردند، سپاه بخشی از حکومت است، بخشی از حکومت کشوری که عضو سازمان ملل هست که نمی‌شود تروریست گفت، تروریست مال یک دسته بی سر و سامانی است که به یک نظام وابسته نیست، همه محکوم کردند، این یک حرکت غیرقانونی است، تخلف از قرارهای بین‌المللی است که بخشی از حکومت را تروریست بخوانند، بیشتر آبرویش رفت در دنیا، نه‌تنها مجوزی برایش پیدا نشد، بیشتر یک آبروریزی برای او به وجود آمد و ثابت کرد آمریکا یک قلدر زورگوی وحشی تا دندان مسلح گزنده‌ای است که تمام اصول روابط بین‌الملل را زیر پا می‌گذارد و به بخشی از حکومت می‌گوید تروریست. 

نمایشی از وحدت و همدلی 

وی به حادثه سیل اخیر در چند استان کشور و خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان اشاره و اظهار کرد: از همه شما برادران و خواهران، از نهاد مقدس سپاه پاسداران، از ارتش نیرومند قوی و دلاور، از تمام دستگاه‌های مختلف کشور و عمدتاً از شما مردم در حرکت موحدانه‌ای که در برابر حادثه سیل در بخش عظیمی از کشور انجام دادید، متشکریم، نهاد مقدس سپاه پیشروی خود در این جبهه را به‌خوبی نشان داد و پشت سر آن نهادهای حکومتی و دولتی با همه قدرت و مردم با شرافت و آبرومند این نظام و کشور، نمایشی از وحدت، همدلی، یکپارچگی، احساس و عاطفه در برابر چشم دنیا نشان دادن.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: حادثه سیل آفت بود، حادثه بود، خانمان‌ها را براندازی کرد اما در حاشیه‌اش نعمت ارزشمندی بود که این وحدت، همدلی و قدرت عظیم مردمی را نشان داد، آن روزی که شهر پل‌دختر را آب گرفته بود، همین که بسیجی‌ها آمدند، می‌گویند مردم فریاد زدند «لشکر بسیج و حزب‌الله آمد» و تا خانه‌ها را تمیز نکردند که هنوز مشغول‌اند، دست برنداشتند، این کم ارزش ندارد؛ همه مردم از جا جنبیدند. 

همه مردم برای دفاع و خدمت 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: این‌که سیلی در شیراز می‌آید و عده‌ای مسافر بی‌خانمان را ویران می‌کند، این‌که مردم شهر به پا می‌خیزند و به آنان پناه می‌دهند، پذیرایی می‌کند، این حرکت عظیم مردمی در شیراز و بالاتر از آن، حرکت عظیم مردمی در اهواز، می‌گویند از طرف شمال اهواز سیل دارد به شهر می‌آید، مردم شهر می‌ریزند، سیل بند ببندند که سیل به شهر نیاید، این نمایشگاه چیست؟ نمایشگاه این است که اگر روزی دشمن و آمریکا ببیند اگر به مردم یک شهر گفتند دشمن می‌خواهد وارد شهر شما بشود، بحث این نیست یک دستگاه نظامی یا نیروی نظام جلوی دشمن بایستند، همه مردم می‌ریزند و با دشمن مقابله می‌کنند.

تقدیر از جهادگران خراسانی

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی به حضور گسترده جهادگران خراسانی در مناطق سیل‌زده اشاره و تصریح کرد: این دفاع مردم در برابر سیل آب نیست، در برابر سیل دشمن نیز مردم همین‌طور مدافع هستند و جوانان ما این‌طور دفاع می‌کنند و این‌طور مرد و مردانه می‌ایستند؛ فاصله بین لرستان، خوزستان و استان خراسان، از استان خراسان رضوی، نهاد مقدس آستان قدس در دو منطقه سیل‌زده آق‌قلا و لرستان با همه قدرت توانمدانه فعالیت می‌کند، طلاب حوزه علمیه مشهد چندین اتوبوس به لرستان رفتند برای این‌که خانه‌های مردم را از گل‌ولای پاک کنند و با خودشان امکانات بردند، موکب‌های اربعین حسینی در مشهد و خراسان، دارند نان و غذا به سیل زندگان می‌دهند، از خراسانی که نقطه نهایی شمال شرق کشور، به جنوب و غرب کشور، یکپارچگی این است که مانوری در مقابل دنیا است که این یکپارچگی این‌طور محفوظ است، این‌طور نیست که اگر در گوشه‌ای از مملکت حادثه‌ای رخ دهد، دیگران آرام بنشینند، مرد و مردانه مقاومت می‌کنند؛ از همه شما برادران تشکر می‌کنم، از عزیزان و نهادهایی که در این مسئله اقدام کردید به‌خصوص از همشهریانمان بنده متشکرم.

وی افزود: سپاه پاسداران امام رضا (علیه‌السلام) مسؤولیت منطقه عظیمی را از آق‌قلا به‌عنوان استان معین در نظر گرفته است، استاندار عمل‌گرای محبوب ما هم به‌عنوان استان معین با همه امکانات وارد این عرصه شدند و فعالیت می‌کنند، از مسؤولان دولتی هم تشکر می‌کنیم. 

برای حل مشکلات معیشتی هم مجاهده کنید 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، حادثه سیل را دارای دو تجربه کاربردی برای وضعیت جاری کشور دانست و افزود: این قضیه سیل دو تجربه نشان داد، یک تجربه این‌که در جریان سیل مسؤولان دولتی، وزرا همه وارد عرصه شدند به‌عنوان یک مجاهد و حرکت جهادی به مردم رسیدند و مسائل اولیه فنی که باید با امکانات دولتی حل شود، وارد عرصه شدند و هر وزیری که آمد تمام عوامل او با همه تجهیزات جهادگرانه آمد به میدان، اگر در حل مشکلات معیشتی مردم همین‌طور وسط بیایید و مجاهدانه کار کنید، هر آقای وزیری در این مشکلات خودش را مسؤول بداند، وارد عرصه و مجاهده بشود همه تشکیلات به دنبالش در خدمت مردم می‌آیند

ما مردم به عرصه حل مشکلات اقتصادی بیاییم 

آیت‌الله علم‌الهدی به نقش مردم در بهبود وضعیت اقتصادی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: تجربه دوم، تجربه مردمی، چطور سیل را همه مردم مدیریت کردند و به مشکلات افراد آسیب‌دیده رسیدند، در مشکلات معیشتی و اقتصادی که به‌عنوان یک درد بی‌درمان کشور را فرا گرفته و روز افزون است، همین‌طور بیاییم به عرصه و نگذاریم در این شهر یک خانواده شب گرسنه بخوابد، نگذاریم در این شهر یک خانواده از فقر، درد و رنج آسیب ببیند، نگذاریم کالای اساسی با نرخ گران به مردم عرضه شود، دولت و ملت باهم بیایند، یک جا آمدید و اثر کرد، عزیزان ما در مسؤولیت‌های دولتی و مردم خودشان به عرصه بیایند و مشکلات اقتصادی و معیشتی را همین‌طور حل کنیم.

 

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین