عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۵۷۱
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
مراسم اختتامیه جشنواره بعد از ایام ماه مبارک رمضان و در خردادماه و در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۹۸ فرصت دارند با مراجعه به وب‌سایت این جشنواره به نشانی https://fest.bkr.ir تجربه‌های موفق و یا ایده‌های خود را در زمینه خدمت رسانی به محرومان ثبت و در این جشنواره شرکت کنند.
عقیق:نشست خبری جشنواره ملی کرامت با حضور محمدمهدی محمدیان، دبیر این جشنواره امروز یکشنبه، ۱۲ اسفندماه در ساختمان این بنیاد برگزار شد.

محمدیان دبیر جشنواره ملی کرامت با اشاره به اهم فعالیت‌های بنیاد کرامت امام رضا (ع) اظهار کرد: این بنیاد از سال ۹۵ برای فعالیت در زمینه محرومیت‌زدایی و خدمت رسانی با تأکید بر خانواده و معیشت تأسیس شد. پس از آن در این بنیاد کارهای پژوهشی حول این موضوع برای درک بهتر از مسئله محرومیت‌زدایی انجام شد. فلسفه وجودی شکل‌گیری این بنیاد در حوزه محرومیت زدایی و خدمات رسانی متفاوت است از کار دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی که در این حوزه بر اساس مدل رایج در حوزه خدمت رسانی فعالیت می‌کنند. کار اصلی این نهادهای مرسوم، رساندن خدمت به صورت مستقیم به دست محرومان است، اما فلسفه وجودی بنیاد کرامت امام رضا (ع) با این نظام مرسوم خدمت رسانی متفاوت است.


محمدیان ادامه داد: نوع نگاه بنیاد به این مسئله، احیای نهضت خدمت رسانی به محرومان است، به این معنا که این حرکت با شکل جدیدی پیگیری شود و آن هم توانمند کردن محرومان و فعال کردن گروه‌های خودجوش، مردمی و تشکل‌ها در حوزه خدمت رسانی است. بنیاد کرامت امام رضا (ع) آمادگی حمایت‌های برنامه‌ای و … از این مجموعه‌ها را دارد.


وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی در موضوع خدمت رسانی، خارج شدن محرومان از محرومیت است، افزود: بنیاد کرامت در شش حوزه فعالیت می‌کند. در این مسئله می‌توان به موضوعات خانواده، بانوان، تربیت، آموزش، کارآفرینی و بهداشت و سلامت اشاره کرد. در ذیل هر کدام از این موضوعات کارگروه‌هایی در بنیاد وجود دارد و مجموعه‌ها و گروه‌های مردمی زیادی با این کارگروه‌ها همکاری دارند.


دبیر جشنواره ملی کرامت گفت: یک سلسله اقداماتی هم توسط بنیاد به صورت مستقیم انجام شده، به عنوان مثال قرارگاه امام رضایی‌ها برای احیای مناطق زلزله‌زده کرمانشاه راه‌اندازی شد و این قرارگاه از ابتدای زلزله تا به امروز در این استان مستقر است و در تمامی حوزه‌های مشاوره، بهداشت و سلامت و فرهنگی فعالیت می‌کند.


وی با اشاره به پیش‌نیازهای جشنواره ملی کرامت هم بیان کرد: بنیاد امام رضا (ع) برای کار حول محور این جشنواره احتیاج به مقدمات و پیش درآمدهایی دارد که اولین آن شبکه سازی است که به همت اصحاب رسانه صورت می‌گرد. یکی از اقدامات در نظر گرفته شده برای جشنواره فعالیت رسانه‌ای است. این جشنواره بهانه‌ای است که یک همکاری اتفاق بیفتد تا نخست کسانی که دغدغه کار خدمت رسانی را دارند و در این زمینه می‌خواهند فعالیت کنند مثل یک گروهی در مسجد یا محله‌ای وارد این عرصه شوند. در سطح دوم، همیاری آحاد مردم است که این گروه خود به تنهایی سلسله اقداماتی را انجام می‌دهند و ما می‌خواهیم با برگزاری این جشنواره این افراد در دو قالب تجربه و ایده، تجربه‌های موفق و ایده‌های خود را در شش موضوع ذکر شده که شش محور جشنواره کرامت هم هستند با ما به اشتراک بگذارند.

به گفته دبیر جشنواره ملی کرامت در حوزه خانواده، اقداماتی که بنیاد انجام می‌دهد، بحث تأمین جهیزیه و اقداماتی برای سهولت ازدواج و آموزش در ذیل موضوع خانواده است. در حوزه تربیت و آموزش نیز بحث حمایت از جوانان و نوجوانان مناطق محروم مطرح است. حمایت در حوزه آموزش معمولاً در مناطق محروم ضعیف است و عمدتاً کسانی می‌توانند از خدمات آموزشی خوب بهره‌مند شوند که از مواهب مادی برخوردار باشند. در واقع عدالت آموزشی به طور کامل وجود ندارد.

وی افزود: بنیاد کرامت از خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان ذیل محور آموزش حمایت می‌کند. تربیت این افراد برای رفع دغدغه‌های آموزشی منطقه خود این‌ها مهم‌تر است. هدف این است که آموزش دیدگان مهارت کسب شده را در جهت رفع محرومیت در منطقه خود به کار بگیرند.

محمدیان خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت و سلامت تمرکز بنیاد بر روی پیشگیری است تا درمان. در آستان قدس رضوی دو مجموعه سازمان امداد و شبکه خادم یاران رضوی وجود دارد که در حوزه درمان فعالیت می‌کنند، تنها در شبکه خادم یاران حدود ۱۵۰ هزار پزشک، دستیار پزشک، پرستار و … خدمت رسانی می‌کنند. اما تمرکز بنیاد کرامت بر پیشگیری است و طرح پایش سلامت را توسط خیریه‌ها و تشکل‌های مردمی به منظور انجام اقدامات کارگروه بهداشت و سلامت بنیاد دنبال می‌کند. طرح دیگری که در این حوزه جای می‌گیرد، طرح حسنی به منظور حمایت از مادران امیدوار (باردار) تا هزارروزگی فرزندشان است. این حمایت‌ها در زمینه تغذیه و مراقبت‌های خاص این دوران است.

وی ادامه داد: در موضوع کارآفرینی و به طور ویژه کارآفرینی اجتماعی تمرکز بنیاد بر رفع معضلات اجتماعی است و در این عرصه کودکان کار و زنان سرپرست خانوار جای دارند. در این حیطه بنیاد کرامت از کسب و کارهای خرد، نوپا و خانگی با در نظر داشتن نوع فعالیت‌ها که متناسب با مناطق مختلف کشور متفاوت است، در جهت رفع معضلات اجتماعی حمایت می‌کند.

دبیر جشنواره ملی کرامت با بیان اینکه در موضوع معیشت، بحث اطعام، تهیه و توزیع ارزاق و غذای گرم و تأمین ملزومات زندگی به محرومان مطرح است، گفت: بنیاد همچنین اقدام به راه‌اندازی ستاد اربعین در غرب و شرق کشور کرد تا به زائران اربعین از مناطق مختلف و نیز به زائران علی‌بن موسی‌الرضا (ع) که از دیگر کشورها به خصوص کشورهای شرقی به ایران می‌آیند خدماتی ارائه شود. در ایام اربعین و در مرز غربی کشور ستاد بنیاد مستقر بود و کار توزیع غذای گرم به زائران اربعین حسینی (ع) انجام می‌شد و روزانه ۱۵۰ هزار غذای گرم ویژه زائران توزیع می‌شد.

وی افزود: در بخش بانوان فعالیت بنیاد تمامی حوزه‌های دیگر از جمله آموزش، بهداشت و سلامت، تربیت، کارآفرینی و معیشت مطرح است و اصلی‌ترین هدف در خدمت رسانی به این قشر توانمندسازی بانوان محروم است.

محمدیان با بیان اینکه دو قالب تجربه و ایده در جشنواره بنیاد کرامت مدنظر است، یادآور شد: اگر گروه، تشکل و یا NGO‌های مردمی تجربه‌ای در هر یک از بخش‌های ذکر شده داشته باشند و یا ایده‌ای دارند که قابلیت اجرا داشته باشد، می‌توانند به وب‌سایت جشنواره مراجعه و در جشنواره شرکت کنند. نوآورانه و فناورانه بودن تجربه و یا ایده، برطرف کننده نیازها و گستردگی ایده و یا تجربه در سطح کشور ملاک‌های انتخاب تجربیات و ایده‌های برتر است.

وی افزود: قالب ارائه آثار در این جشنواره به صورت ویدئوی سلفی است، البته این کار با در نظر گرفتن ملاحظاتی انجام می‌شود. لازم به یادآوری است که از آثار ارسالی بهره برداری رسانه‌ای نخواهد شد، اما در اختتامیه این جشنواره برخی از ویدئوهای برگزیده به نمایش گذاشته می‌شود.

دبیر جشنواره کرامت گفت: هدف اصلی جشنواره؛ توانمندسازی و گفتمان سازی در امر احیای خدمت رسانی به محرومان است تا برگزاری این جشنواره تبدیل به رفتار و فرهنگ در جامعه شود.


وی با اشاره به زمان برگزاری جشنواره هم بیان کرد: مراسم اختتامیه جشنواره بعد از ایام ماه مبارک رمضان و در خردادماه و در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۹۸ فرصت دارند با مراجعه به وب‌سایت این جشنواره به نشانی https://fest.bkr.ir تجربه‌های موفق و یا ایده‌های خود را در زمینه خدمت رسانی به محرومان ثبت و در این جشنواره شرکت کنند.


محمدیان با بیان اینکه بیش از ۷۰ نفر تقدیر در این جشنواره تقدیر خواهد شد، گفت: توفیق زیارت امام رضا (ع) نخستین جایزه برگزیدگان این جشنواره خواهد بود، اما مهمترین بخش جوایز حمایت از طرح‌ها و ایده‌های نو برای خدمت رسانی به محرومان است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین