عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
یادداشت مهمان/
آمریكا برای غارت دلارهای نفتی كشورهای عربی با شیعه‌هراسی، ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی تلاش می‌كند تصویر خشنى از اسلام و ایران نشان دهد و برای تأمین آرامش شكننده اسرائیل جنگ‌های طایفه‌ای و مذهبی در امت اسلامی رواج می‌دهد.
عقیق:سیداحمد زرهانی معاون امور راهبردی، دولت و مجلس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در یادداشتی به تشریح ۱۰ چالش و ۱۰ پیروزی انقلاب اسلامی به مناسبت دهه فجر پرداخته است که در ادامه می‌‌آید:

 

 

۱۰ چالش و ۱۰ پیروزی انقلاب اسلامی

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌­ای(مدظله العالی) فرموده‌اند: «یک حقیقت مهمی در اینجا وجود دارد که گاهی از چشم بعضی‌ها پنهان می‌ماند، از کثرت وضوح مخفی می‌شود. آن حقیقت یک حقیقت درخشانی است و آن، این است که در این چالش چهل‌ ساله، طرفی که مغلوب شده آمریکا است، طرفی که پیروز شده جمهوری اسلامی است؛ این حقیقتِ بسیار مهمی است. دلیل بر اینکه آمریکا مغلوب شده چیست؟ دلیلش این است که حمله را او شروع کرده، کارهای فسادانگیز را او انجام داده، تحریم را او کرده، حمله‌ نظامی را در واقع او کرده، اما به مقاصد خودش نرسیده؛ این دلیل شکست آمریکا است».

در چهلمین بهار آزادی خوب است نگاهی به ابعاد این چالش‌­ها و پیروزی‌ها بیندازیم. جامعه‌شناسان، سیاست مداران و متفکران می‌توانند از زوایای گوناگون تقابل بین این چالش‌­ها و پیروزی­‌ها را مطالعه و کالبد شکافی کنند. نگارنده این سطور به تناسب کار خود تنها از زاویه فرهنگی و اجتماعی به صورت مجمل به بازخوانی ۱۰ مورد از اهم این چالش­‌ها و پیروزی­‌ها می­‌پردازد.

چالش براندازی

از سپیده دم پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا خط و نشان می‌کشید و به دست‌­پرورده‌های ورشکسته خود نوید تغییر نظام جدید التأسیس را می­‌داد و با کمک عمال داخلی و خارجی خود از همه ترفندها و نیرنگ­‌ها جهت از میان بردن نظام نوپای اسلامی طراحی و برنامه‌­ریزی کرد.

ولی خداوند بر وفق سنت‌­های حاکم بر جهان آفرینش من جمله قاعده «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدامَکُم» و حکمت روشن «وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ» امام و امت مسلمان ایران را راهنمایی و یاری کرد و اسباب خذلان امپریالیسم آمریکا را فراهم کرد و امروز علی­رغم همه رجزخوانی­‌های کاخ سفید، ملت بزرگ ایران با استقامت و استحکام چهلمین بهار آزادی را جشن می‌­گیرند و خود را برای پیشرفت و ترقی و تعالی ایران اسلامی در پنجاه سال اول قرن پانزدهم هجری شمسی بر مدار اندیشه‌­های رهبر معظم انقلاب اسلامی آماده می­‌کنند.

چالش استمرار وابستگی

دولت آمریکا پس از شکست ژنرال رابرت هایزر در طراحی کودتا و کشتار همگانی ملت مبارز ایران در بهمن ۱۳۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی تصمیم گرفت تا با حمایت از خط لیبرالیسم نفوذ خود را در ایران حفظ کند و با تسلط بر بازار نفت و صدور کالاهای مصرفی و جلوگیری از شکوفایی اقتصادی ملت ایران، راه را برای غارت منابع ملی هموار کند.

روشن است در دل وابستگی اقتصادی و سیاسی جلوه‌های بارز وابستگی فرهنگی نمایان بوده و اگر موفق می‌­شد با اعمال سلطه بر فرهنگ، سیاست و اقتصاد ایران انقلاب اسلامی را دستخوش استحاله می‌کرد، ولی هوشمندی و درایت امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ملت بزرگ ایران نقشه‌­های شیطان بزرگ را نقش برآب کرده و ایران اسلامی با اتکاء بر اصل درخشان «ما می توانیم» از کمند وابستگی رها گردید و در حوزه فرهنگ، سیاست و اقتصاد و فناوری تبدیل به یک نظام صاحب سبک و مبتکر در جهان معاصر شد و راه­‌های جدیدی را در پیش پای ملت‌ها گشود و افق‌­های متفاوتی را به جهانیان نشان داد و واژه استقلال را به درستی معنی کرد.

چالش تضعیف وبی‌رمق کردن نظام

آمریکا برای زمین­‌گیر کردن انقلاب اسلامی وعقب نگاه داشتن و ناتوان ساختن ایران اسلامی از دو حربه جنگ و تجاوز نظامی با محوریت رژیم بعث عراق و تحریم استفاده کرد و گمان داشت که ایران در اثر این دو جریان رونق و رمق خود را از دست می‌­دهد و در برابر قدرت‌های شیطانی سر تسلیم فرود می‌­آورد.

لیکن در پرتو هدایت و ولایت عظمای الهی و اهتمام رهبر بزرگوار و ملت خردمند و متدین ایران، صحنه‌های شگفت انگیز دیگری پیش آمد و دانشمندان جوان در همه عرصه‌ها دست به خلاقیت و نوآوری زدند و از تهدیدها فرصت ساختند و نشان دادند که ایرانی مسلمان باج به گرگ‌های درنده بین‌المللی می‌دهد و در گرماگرم جنگ تحمیلی و در اوج تحریم به تولید علم و ساخت فناوری‌های نو می‌­پردازد. ماحصل این جهاد مقدس علمی و استقامت همگانی تبدیل کردن ایران به یکی از قدرت‌های معتبر جهانی است و امروز صاحبان «حق وتو» از توانایی علمی، صنعتی و نظامی روز افزون ایران حیرت زده‌اند.

چالش تهاجم فرهنگی

آمریکا وقتی از درهم شکستن انقلاب اسلامی و اثرگذاری بر اراده نسل اول ناامید گردید، به فکر استحاله فرهنگی نسل‌های جدید افتاد و با صرف میلیاردها دلار و با بهره­‌گیری از جنگ نرم و امکانات فضای مجازی و تولیدات هنری مبتنی بر سکولاریسم تلاش کرد تا نوجوانان وجوانان را شستشوی مغزی دهد و بین نسل انقلاب و نسل­‌های بعدی انقطاع و گسل فرهنگی به وجود آورد و لیکن قدرت فرهنگی و معنوی انقلاب اسلامی بالاتر از محاسبات ساده‌لوحانه نظریه‌پردازان کاخ سفید بود و انقلاب اسلامی با مدد الهی و درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی این نقشه را هم بر باد داد و امروزه علیرغم ریزش‌های ناخواسته با رویش‌­های فراوان و امید آفرین در تربیت نیروی انسانی مواجه هستیم و کسانی که دوران مبارزه و دفاع مقدس را تجربه نکرده‌اند، محکم در رکاب رهبری ایستاده­‌اند و بهتر از نسل اول از آرمان‌های انقلاب اسلامی صیانت می‌­کنند.

چالش نادیده گرفتن حقوق بشر در ایران

آمریکا کارنامه سیاهی در جنگ افروزی و مردم‌کشی دارد و سوابق ننگین آن در هیروشیما، ناکازاکی، ویتنام، غرب آسیا و خلیج فارس نشانگر سبعیت و توحش این نظام سرکوب­گر است. نظامی با این همه بدنامی و ناکامی در طول چهل سال گذشته با سوء­استفاده از نهادهای بین المللی ایران را به عنوان ناقض حقوق بشر معرفی می­‌کند. دولت داعش آفرین آمریکا که سرچشمه تروریسم بین‌المللی است با پررویی نظام قضایی ایران را زیر سؤال می‌برد و به آن برچسب نقض حقوق بشر می‌زند.

جمهوری اسلامی ایران با اتکاء به احکام اسلامی و رعایت حقوق بشر اسلامی نشان داده است که مدافع حق‌‌­الناس و حافظ حقوق فردی و اجتماعی مردم است و بر مبنای فقه و حقوق اسلامی از حق همه شهروندان با هر دین و مذهبی عادلانه صیانت می‌­کند و تبلیغات گمراه کننده آمریکا در داخل و خارج اثر چندانی ندارد و افکار عمومی جهانیان وقعی به یاوه سرایی‌­های آمریکاییان نمی­‌گذارند. مردم دنیا به درستی فهمیده‌­اند که طراحان و بنیانگذاران زندان گوانتانامو حق سخن گفتن از حقوق بشر را ندارند.

 چالش نفوذ و جاسوسی

سازمان سیا و سرویس­‌های امنیتی غرب در چهل سال گذشته همه راه‌­های نفوذ را آزموده‌­اند و از طرق مختلف عوامل سرسپرده خود را در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و فناوری به میدان فرستاده‌­اند تا از این رهگذر نظام جمهوری اسلامی ایران را دستخوش بحران و ناامنی و تزلزل کنند. اما تفضل الهی و هوشمندی امام و رهبری و بصیرت ملت بزرگ ایران اجازه نداده است تا آنان به اهداف شوم خود نزدیک بشوند. نفوذی‌­ها به منافع ملی زیان وارد کرده‌اند اما دستاورد دلخواهی برای اربابان خود نداشته­‌اند و متوجه شده­‌اند که توان اطلاعاتی و خنثی‌گری نظام امنیت ایران به مراتب بالاتر از قدرت مانور عمال نفوذی اجانب است.

چالش تروریسم

آمریکا با یک سیاست دو سویه از حربه تروریسم علیه نظام استفاده کرده است، یعنی از یک سو تروریست­‌ها را با امکانات و اطلاعات برای خرابکاری روانه ایران کرده است و از سوی دیگر ایران را متهم به حمایت از تروریسم می‌­کند. همه دنیا من جمله متفکران امریکایی می‌دانند که داعش و تروریسم میوه درخت امپریالیسم آمریکاست و ایران قربانی ترور در چهل سال گذشته است و ریختن خون بیگناهان را حرام می‌­داند و اگر در سرزمین­‌های اسلامی مثل فلسطین دفاع می­‌کند، بر مبنای تعالیم اسلامی و بر وفق اخوت دینی است و با ترور و ارهاب هیچ نسبتی ندارد و بر اساس منطق قرآن وسنت و عترت همه را به صلح و برادری دعوت می‌کند و با تمرکز بر آیه شریفه «...وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوى ...» مسلمانان جهان را به همکاری سازنده در میادین اقتصادی، علمی، دینی و فرهنگی دعوت می‌­کند.

چالش برچسب دیکتاتوری

دولت آمریکا که در صدسال اخیر همدست کودتاچیان و دیکتاتورها بوده است، با طرح رواج دیکتاتوری آخوندی در ایران سعی در ایجاد انحراف در افکار عمومی و واژگون نشان دادن حقایق سیاسی و اجتماعی داشته است. مردم جهان با چشم باز دیده‌­اند که به طور منظم در ایران ملت به پای صندوق­‌های رأی می­‌روند و رؤسای جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شوراها و خبرگان رهبری را انتخاب می‌­کند. ظهور پدیده «مردم‌سالاری دینی» نه تنها شائبه دیکتاتوری را رد کرده است. بلکه اراده ملی را با معنویت در هم آمیخته است و افق جدیدی در فضای سیاسی منطقه به ارمغان آورده است.

هر چند آمریکا هنوز هم به کمک بنگاه­‌های خبر پراکنی و رسانه‌های متعدد خود بر الصاق بر چسب دیکتاتوری بر پیشانی نظام اسلامی پافشاری می‌­کند، لیکن کاملاً واقف است که نظام جمهوری اسلامی متکی بر انتخابات و برخاسته از آراء آزادانه ملت است و اندیشکده‌های غربی هم بر این حقیقت گواهی می­‌دهند و بین مردم و نظام اسلامی فاصله‌­ای نمی‌بینند. جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس و زیر آتش مهیب موشک‌­های دشمن بدون وقفه انتخابات برگزار کرده است و با طراحی و ارائه الگوی مردم‌سالاری دینی فصل جدیدی به ادبیات سیاسی جهان افزوده است.

چالش جنگ‌افزارهای اتمی

آمریکا و همدستانش در طول دهه­‌های گذشته به دروغ ایران را متهم به تلاش برای دستیابی و ساختن بمب اتم می­‌کنند. هر چند بعد از برجام مقامات آژانس بین‌­المللی انرژی اتمی بیش دوازده بار رسماً گواهی داده­‌اند که ایران فعالیتی برای تولید جنگ افزار اتمی ندارد، باز هم رئیس جمهور ­آمریکا با پررویی سازمان سیا را ساده‌لوح قلمداد می­‌کند و به گزارش آن مبنی بر فقدان فعالیت­‌های هسته ای در ایران ایراد می­‌گیرد و با جهل مرکب ایران اسلامی را متهم می­‌کند. امروز جهانیان به دو حقیقت پی برده‌اند:

نخست: ایران همان طور که رهبری معظم فرموده‌اند تولید بمب اتم را حرام می‌داند و به انجام پژوهش‌­های صلح آمیز هسته‌ای با کمک جوانان دانشمند خود استمرار می‌دهد و هر روز هم به اکتشاف صلح آمیز هسته‌ای جدیدی دست می‌یابد.

دوم: آمریکا غیرقابل اعتماد است و به ایران بر چسب دروغ می‌­زند و سازمان سیا هم به واهی بودن آن تهمت‌ها واقف است و آمریکا با بهانه‌تراشی، ننگ پیمان شکنی را بر خورد هموار می‌­کند و یک جانبه و با شرارت از برجام خارج می­‌شود و در آتش تحریم‌ها می­‌دمد. شکست ایالات متحده آمریکا در چسباندن این اتهام به ایران از بدیهیات سیاسی عصر ماست.

چالش تفرقه بین پیروان مذاهب اسلامی

آمریکا از همان ابتدای تشکیل حکومت اسلامی در ایران به فکر ایجاد تفرقه و جنگ­‌های داخلی وخارجی بین مسلمانان افتاد و از همه امکانات خود در این راه استفاده کرد و از پادوهای نظام سرمایه‌داری وسوسیالیسم برای جنگ‌­افروزی بهره ­گرفت. امام خمینی (ره) با تمرکز بر وحدت کلمه و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با تأکید بر تقریب بین پیروان مذاهب اسلامی، دسایس آمریکا را خنثى کردند و مردم مسلمان اعم از شیعه وسنی در پرتو بیداری اسلامی و با درک توطئه‌­های آمریکا و اسرائیل غاصب، دست رد بر سینه پر کینه اجانب زدند. آمریکا در این فکر بود که در ایران اکثریت شیعه را با اقلیت سنی درگیر کند و در جهان اسلام اکثریت سنی را به جان اقلیت شیعه بیندازد، ولی هوشمندی و بصیرت ملل اسلامی و عالمان دین اعم از شیعه و سنی آمریکا را مستأصل کرد و اجازه نداد تا استعمار نو تفرقه بیندازد وحکومت کند و ثروت مردم مسلمان را غارت کند.

آمریکا برای غارت دلارهای نفتی کشورهای عربی با شیعه‌هراسی، ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی تلاش می­‌کند تصویر خشنى از اسلام و ایران نشان دهد و برای تأمین آرامش شکننده اسرائیل جنگ‌های طایفه‌ای و مذهبی در امت اسلامی رواج دهد. برخی هم دانسته یا نادانسته زیر بار اراجیف آمریکا رفته‌­اند و برای ایران به گمان خود خط و نشان می­‌کشند ولی وجدان امت اسلامی بیدار است و می­‌داند که ایران تهدیدی برای هیچ کشوری نیست و تنها با دولت غاصب و طغیانگر اسرائیل مخالف است و با اتکاء به آیات شریفه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ....» و«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ...» مسلمانان را به برادری و همبستگی دعوت می‌­کند. شاهان و شیوخ جنوب خلیج فارس به خوبی می‌­دانند که ایران اسلامی خطری برای آنان نیست و تا کنون آمریکا در ایجاد جنگ‌های فراگیر مذهبی در منطقه چندان توفیقی به دست نیاورده است.

شایان ذکر است که این ۱۰ چالش و ۱۰ پیروزی نمونه‌ای بارز از تحولات ۴۰سال اخیر است. زیرا آمریکا و متحدانش در عرصه‌­های گوناگون کارشکنی‌­های ریز و درشت دیگری داشته‌اند، اما در همه میدان‌­ها به بن‌­بست خورده‌اند. بدون تردید نظام استعماری و سلطه­‌گر آمریکا در دهه پنجم پیروزی و حیات طیبه انقلاب اسلامی دست از شیطنت و مداخله و خرابکاری بر نخواهد داشت، از همین رهگذر لازم است آحاد مردم، دولتمردان، روشنفکران، عالمان و همه میهن‌دوستان؛ همه با هم متحد و متفق پشت سر امام و رهبر فرزانه انقلاب حرکت کنند و نشان دهند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌­تواند بکند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین