عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۰۳۴
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
«هندسه انقلاب» از منظر امام(ره)/
مراسم معرفی کتاب «هندسه انقلاب»، شامل بیانات رهبر کبیر انقلاب امروز در خبرگزاری تسنیم برگزار شد. در این مراسم ضمن اشاره به آرمان‌های امام(ره)، خاطراتی از سبک زندگی ساده ایشان نیز مطرح شد.
عقیق:مراسم معرفی کتاب «هندسه انقلاب»، در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی،  روز گذشته هشتم  بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران، حمیدرضا مقدم‌فر کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی، محمدحسین رجبی دوانی استاد دانشگاه و پژوهشگر و مهدی مطهری گردآورنده این اثر با مشارکت انتشارات انقلاب اسلامی(وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای) و خبرگزاری تسنیم

حجت‌الاسلام و المسلمین رحیمیان در ابتدای این مراسم با بیان اینکه هر اقدامی در جهت احیای سخنان حضرت امام(ره) در شرایط حاضر از اعمال صالح و شایسته محسوب می‌شود، گفت: هفت عنوان پرتکراری که در سخنان امام(ره) آمده، دقیقاً منطبق با اساس قرآن و مبدأ وحی است. تمام انبیا(ع) در طول زمان یک هدف مشترک داشتند: أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ؛ پرستش خداوند و اجتناب از طاغوت. در این هفت عنوان، مبارزه با استکبار، استقلال و موضوع فلسطین از بُعد مبارزه با صهیونیست‌ها در ذیل اجتناب از طاغوت می‌گنجد.

وی به موضوع «استقلال» اشاره و اضافه کرد: گرچه این موضوع به صورت مستقیم به عنوان مبارزه با استکبار و طاغوت نیست، اما حقیقت مسئله استقلال، بسته شدن راه نفوذ دشمنان و مستکبران بر جامعه اسلامی است. آیه شریفه «ولن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» نیز بر همین امر تأکید دارد؛ یعنی جریان طاغوت نباید هیچ راه نفوذی از لحاظ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... در جامعه اسلامی داشته باشد. موضوع فلسطین نیز از دو وجه حائز اهمیت است؛ نخست مردم و دفاع از مظلوم و دیگری، مبارزه با اشغالگری و صهیونیست. این امور در ذیل «وَاجتَنِبُوا الطّاغوت» قرار می‌گیرد.

تولیت مسجد مقدس جمکران همچنین در ادامه به هدف امام(ره) از به ثمر رسیدن انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: اساس هدف امام(ره) و اسلام نیز «أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوت» است. همه هدف دین خدمت به مردم و نجات مردم است. همه چیز فدای دین است، حتی امام حسین(ع). اما دین برای چیست؟ مصلحت دین برای چه کسی است؟ برای خدا، پیغمبر یا ولی فقیه و حکومت اسلامی؟. خیر. ولی فقیه، حکومت اسلامی و هر آنچه که در پرتو اسلام شکل می‌گیرد، برای خدمت به مردم است و خودشان مجاز به بهره‌گیری، ولو سر سوزنی از این جایگاه نیستند. امام علی(ع) در روایتی فرمودند که در طی پنج سال حکومت، خشتی روی خشت نگذاشتند و وقتی که حکومت اسلامی را پذیرفتند، همه مایملک خود را به دنیا نشان دادند.

وی سبک زندگی امام(ره) را ادامه سبک زندگی ائمه اطهار(ع) دانست و افزود: امام(ره) وقتی مرجع و حاکم می‌شود، آنچه را که داشت در راه خدا داد. ایشان نه نیم نگاهی به اموال مصادره‌ای داشتند و نه ریالی از وجوهات شرعی در زندگیشان استفاده کردند. این سبک زندگی را امروز در سبک زندگی مقام معظم رهبری نیز شاهد هستیم. چند روز پیش 100 هزار تومان را که بابت نذر به من داده بودند تا به دست رهبر انقلاب برسانم. به ایشان تقدیم کردم و ایشان نیز با خوشحالی قبول کردند؛ زیرا تنها ممر هزینه زندگی ایشان نذورات و هدایاست.

خاطراتی از سبک زندگی امام(ره)

حجت‌الاسلام و المسلمین رحیمیان ادامه داد: من به عنوان کسی که مسئولیت مالی در دفتر امام(ره) داشتم و کسی که تمام وجوهات از طریق من به خدمت ایشان می‌رسید، می‌گویم که در طول 8-10 سال بعد از پیروزی انقلاب میلیاردها تومان هدایا و نذورات برای شخص ایشان ارسال شده بود اما وقتی ایشان از دنیا رفتند، ریالی نمانده بود. سبک زندگی امام(ره)، چه آن زمان که به لحاظ مالی داشتند و چه زمانی که نداشتند، تغییر نکرد. ایشان اگر نصف لیوان آب را مصرف می‌کردند، برگه دستمالی روی لیوان می‌گذاشتند تا نیمه دیگر را نیز استفاده کنند و اسراف نشود. مثال دیگری می‌زنم، ایشان در اتاقشان سه لامپ داشتند؛ یک لامپ 100، یک لامپ مهتابی و یک چراغ خواب. وقتی می‌خواستند مطالعه کنند، چون چشمشان ضعیف بود، از لامپ 100 استفاده می‌کردند. به محض اینکه مطالعه را کنار می‌گذاشتند، از مهتابی استفاده می‌کردند و در هنگام عبادت نیز تنها از چراغ خواب استفاده می‌کردند.

رجبی‌دوانی: «هندسه انقلاب» پاسخی به استحاله‌شده‌ها و انقلابی‌های دیروز است

محمدحسین رجبی دوانی نیز در این نشست در سخنانی گفت: تحقیق درباره دیدگاه‌ها و نظرات رهبر کبیر انقلاب و رهبر معظم انقلاب بسیار ارزشمند است ـ  به خصوص اگر با این دید باشد که این دو بزرگوار به عنوان نایبان امام عصر(عج) و رهبر و راهبر انقلاب هر آنچه که بیان می‌کنند، در جهت هدایت جامعه است ـ  هم برای مردم به عنوان امتی که در پشت سر امام حضور دارند و هم برای مسئولان و مدیران جامعه که مدیریت را در جهت آرمان‌ها و ارزش‌های انقلابی و الهی دنبال کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به کتاب "هندسه انقلاب" افزود: کتاب حاضر بر مبنای فرمایش رهبر انقلاب پیرامون مباحث فکری امام(ره) درباره انقلاب تدوین شده است، 6موردی که این کتاب بر مبنای آن تدوین شده اصول و مبانی است که رهبر انقلاب از مبانی فکری امام درباره انقلاب بیان کرده‌اند، رهبر انقلاب البته هفت مورد را بیان کرده بودند که دو مورد آن قابل جمع بوده است. پس این  شش مورد پرتکرارترین کلید واژه‌های امام(ره) برای هدایت انقلاب و حرکت به سوی آرمان‌های آن بوده است. کتاب حاضر کاری ارزشمند برای اهل تحقیق است که می‌خواهند دیدگاه‌های امام(ره) را به عنوان معمار انقلاب در یابند، به ویژه برای نسل جدیدی که انقلاب و امام را درک نکرده است.

وی افزود: در این سال‌ها برخی از دست اندرکاران جامعه از راه و منش امام فاصله گرفته‌اند، بنابراین ضرورت انتشار چنین کتابی بیشتر احساس می‌شود. رهبر انقلاب دو سال پیش در 14 خرداد همزمان با سالگرد رحلت رهبرکبیر انقلاب اسلامی مطرح کردند که عده‌ای درصدد تخریب راه امام(ره) و شخصیت امام هستند، این هشدار مهمی بود نسبت به آنچه که  توسط افرادی که در انقلاب بوده و از انقلاب زاویه گرفته بودند، انجام می‌شد. رهبر انقلاب نیز احساس خطر کرده و آن را مطرح کردند. با توجه به اینکه برخی استحاله شده‌ها و انقلابیون دیروزی شاید به ظاهر تصویری از امام ارائه کنند که امام متعلق به گذشته بوده و دوران امام به سر آمده و اوضاع دگرگون شده است، انتشار چنین کتابهایی ضرورت دارد. چندی پیش یکی از این افراد استحاله شده می‌گفت، امام را دیگر باید در موزه‌ها جستجو کرد. پس جا دارد که افکار، دیدگاه‌ها و آرمان‌های امام برای نسل‌هایی که آن مرد بزرگ الهی را درک نکردند، مطرح شود.

رجبی دوانی با بیان این مطلب که رهبر انقلاب بیشتر و بهتر از همه در این مسیر گام برداشته و اصول امام(ره) را سرلوحه حرکت خود قرار داده‌اند‌، گفت: رهبر انقلاب در این ارتباط بر دیگران نیز تاکید بسیار داشته‌اند، این کتاب برای تحقیق بسیار راه‌گشاست، اما می‌توانست کاربرد بیشتری داشته باشد و مخاطبان عام و گسترده را در بر بگیرد، در کنار همه مزایای گسترده‌ای که این کتاب دارد،‌ چند نقص نیز وجود دارد که بد نیست به آنها اشاره کنیم.

مقدم‌فر: در هندسه فکری امام خمینی 2 رکن بنیادین "اسلام" و "مردم" می‌درخشد

حمیدرضا مقدم‌فر در این جلسه با تأکید بر لزوم پژوهش در اندیشه‌های امام(ره) گفت: شاید سال‌ها قبل باید کتاب‌هایی از جنس «هندسه انقلاب» تدوین و منتشر می‌شد و در این رابطه کم کاری و قصور داریم .

وی در ادامه گفت: از کسانی که در این زمینه مسئولیت مستقیم دارند و بودجه لازم را برای نشر آثار امام (ره) دریافت می‌کنند، انتظار هست که  آثار متعددی از این جنس برای تشنگان مکتب امام(ره) چه در ایران و چه سایر کشورها خلق کنند.

وی با بیان اینکه مردم و اسلام ناب دو تکیه گاه اساسی امام خمینی (ره) در برپایی، استمرار و به ثمر رساندن انقلاب اسلامی هستند، افزود: انقلاب اسلامی دو رکن مهم دارد: رکن اول انقلاب، مردم است که در واقع نماد خواست و اراده «مردم» است. مردمی که می خواهند «آزاد» و «مستقل» باشند. مردمی که اهل «قیام» هستند و نه «قعود». مردمی که به عنوان یک ارگانیسم زنده، پویا هستند و در جوش و خروشند. مردمی که اراده کرده‌ بودند سیاهی‌های دوران ستم شاهی را با فجر انقلاب اسلامی بشکنند و نوید بخش صبح بیداری برای خود و سایر ملت‌های آزادیخواه باشند.

مقدم‌فر رکن دوم را اسلام و مکتب متعالی آن دانست و افزود: حرکت توفنده مردم خاستگاهی به نام «اسلام ناب محمدی (ص)» دارد، اسلام، امید و آرزوی مردم و آن افق روشنی است که از منظر آن «کرامت»، «عزت»، «استقلال»، «آزادی»، «عدالت»، «پیشرفت» و «بالندگی» خود را نظاره می‌کنند.

این کارشناس فرهنگی اضافه کرد: اسلام به حرکت مردم برای دستیابی به آرزوهای خود عمق و جهت می‌دهد و خداخواهی، خداجویی و خدامحوری در ذات حرکت مردم است و بیراه نیست که حتی دشمنان ما از این انقلاب به عنوان «انقلاب به نام خدا» یاد کرده و می‌کنند. در واقع امام خمینی (ره) به این هر دو عنصر مهم از عمق جان اعتقاد داشت.

وی افزود: امام اسلام را با همه ابعاد و ظرفیت های تحول آفرینش می شناخت و از عمق جان به آن معتقد بود و در قول و فعل به آن ملتزم بود و نه تنها در طوفان حوادث دست از آن برنداشت بلکه تمسک و پای بندی به آن را عامل پیشرفت و بن بست شکنی می دانست.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: مردم را بیش از هر سیاستمدار دیگری می شناخت و از عمق جان به توانمندی ها و اراده خلل ناپذیرشان برای «تحول» و «تغییر» اعتقاد داشت.

وی گفت: امام خمینی در طوفان حوادث ذره ای در اعتماد به آنان دچار تردید نشد و به تعبیری مردم را «آقا» می دانست و از شور و شعور آنان شعف ناک می شد و مردم و حمایت های آنان از نظامی که با اراده آنان برای حاکمیت بخشی به اسلام و احکام اسلامی برپا شده بود را «زینت» انقلاب می دانست.

وی با طرح این سوال که مردم در چشم و دل امام خمینی(ره) کدام مردم هستند؟ ادامه داد:‌ امام خمینی(ره) به این مردم افتخار می‌کرد، آنان را معجزه‌گر قرن می دانست، با جرأت و شهامت مدعی بود که این مردم از مردم عصر نبوی و علوی و مردم کوفه و عراق در عهد امیر المؤمنین و حسین‌بن علی (ع) بهتر هستند و  آنان را از عمق جان معتقد و پای بند به اسلام و احکام نورانی قرآن می دانست که برای خدا قیام کرده‌اند.

به گفته مقدم‌فر امام مردم را سرشار از ایمان به خدا و عاشق شهادت می دانست که با حضور دائمی در صحنه و خستگی ناپذیری و آمادگی برای فداکاری های خالصانه، جهانیان را به اعجاب واداشته‌اند. آنان را مظلوم اما مقتدر می‌دانست که علی رغم تحمل حملات و هجمه های بیشمار دشمنان مثل کوه ایستاده‌اند و حفظ مملکت و نظام توحیدی‌شان را یک تکلیف شرعی قلمداد می‌کنند.

وی با اشاره به دمکراسی در نزد امام گفت: امام مردم را حاکم بر سرنوشت خویش می‌دانست و حق انتخاب‌گری آنها را به رسمیت می‌شناخت و صادقانه به مردم سالاری دینی و به تعبیر زیبایش «دموکراسی دو آتشه» اعتقاد داشت.

این کارشناس امور فرهنگی در ادامه به وظایفی که امام(ره) برای مردم برشمرده اشاره کرد و یادآور شد: هوشیاری و عدم غفلت از مکر و توطئه دشمنان، پای بندی به اسلام و حفظ انگیزه‌های الهی،وحدت نفوس، اتحاد هِمَم (یگانگی همت ها)، الفت، صفا و اخوت با یکدیگر حول محور اسلام، حضور در صحنه و آمادگی برای فداکاری در راه حفظ نظام اسلامی، تلاش مجاهدانه برای آبادانی کشور و نظارت و مراقبت بر راستی و درستی راه و عمل مسئولان و جلوگیری از قدرت‌طلبی و مال‌طلبی آنان.

مقدم‌فر اسلام ناب محمدی را در  قرائت امام خمینی و مکتب ایشان اینگونه معرفی کرد: اسلام ناب محمدی(ص)؛ قرائت امام خمینی(ره) از اسلام، اسلامی که در آن سیاست با دیانت پیوند خورده و حقیقتی جداناپذیر از یکدیگر را به نمایش می‌گذارد و احکام سیاسی اش بیشتر از احکام عبادی‌اش است، اسلامی که شرط تحققش برقراری حکومت اسلامی است،  اسلامی که انسان‌ساز است و از گهواره تا گور آنان را به تحصیل و جستجوی دانش سوق می‌دهد، اسلامی که هرگز رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرد و در ستیز با ارتجاع و تحجر است و تمدن ساز است، اسلامی که مرزبندی پر رنگ با اسلام آمریکایی دارد، اسلام جنگ فقر و غنا و در ستیز با اسلام مرفهین بی درد و اسلام منافقین و اسلام سازشکاران و راحت‌طلبان و بالاخره اسلامی که تأمین کننده آزادی، استقلال، وحدت، عدالت و قطع ایادی دشمنان است.

مطهری: «اسلام» و «مردم» ستون‌های اضلاع هندسه انقلاب هستند

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی مطهری نویسنده کتاب "هندسه انقلاب" در این مراسم در سخنانی گفت:  بعد از انقلاب یکی از مسائل مهم این است که ارکان و اصول اساسی که انقلاب را شکل داده و برای حفظ آن نیاز است چیست؟ در این سال‌ها هر کس نظری می‌داد تا اینکه رهبر انقلاب  ورود کردند و این 6 مولفه را مطرح کردند، ما در بدو تدوین کتاب، احتمال دادیم شاید رهبری این مولفه‌ها را را به عنوان نمونه‌ای از کلید واژه‌های پرتکرار امام خمینی‌(ره) گفته باشد، لذا رفتیم منابعی که در دسترس بود را بررسی کردیم.

وی ادامه داد:  به صورت مشخص کتابی که تحلیل محتوای بیانات امام بود را بررسی کردیم، از نرم‌افزارهایی برای دستیابی به جامعه آماری استفاده کرده و بیانات رهبرکبیر انقلاب را تحلیل محتوا کردیم. نکته جالب این بود که پرتکرارترین کلماتی که رهبر کبیر انقلاب در بیاناتشان استفاده کرده بودند، همان کلماتی بود که رهبری به آن اشاره کرده بودند. پس متوجه شدیم که رهبر انقلاب با عنایت این کلمات را انتخاب کرده‌اند، همچنین به لحاظ محتوایی نیز بررسی کردیم، مثلا واژه ولایت فقیه را که مبنای حکومت و ایدئولوژی امام بود، بررسی کردیم و متوجه شدیم که اگرچه تکرار این واژه در فرمایشات امام اندک است،‌ اما در ذیل توضیحات برخی از کلیدواژه‌های پرتکرار مورد اشاره رهبری قرار گرفته است.

مطهری تصریح کرد:‌ این بسیار مهم است که رهبری مکتبی را ارائه و یکسری اصول و مولفه‌ها را مطرح می‌کند و جانشین او بعد از سه دهه مولفه‌هایی را مطرح می‌کند و مخاطبان را به آغازگر راهی که آن مولفه‌ها را بیان کرده است، رهنمون می‌سازند در این بحبوحه که برخی می‌گویند، اگر امام بود این را می‌گفت،‌ یا در جلسه‌ای که من و امام بودیم این حرف را زد، رهبر انقلاب با تسلط بر این مبانی با شجاعت تمام آمدند و گفتند این مبانی مبانی فکری انقلاب اسلامی است.

وی  تصریح کرد: اضلاع هندسه انقلاب معلق در هوا نیستند، دو پایه و دو ستون مستحکم اضلاع را روی خود نگه داشته است، این دو ستون،‌ اسلام و مردم هستند، رهبر انقلاب فرمودند که اگر این دو نبودند شاه سلطان حسین‌ها می‌آمدند و مملکت را به یغما می‌بردند اما این دو رمز جاودانگی این هندسه است. وقتی اسلام و مردم در این انقلاب حفظ شوند‌، حفظ و استواری انقلاب تضمین شده است. پس از انقلاب خواصی آمدند تا این اضلاع را از هندسه انقلاب جدا کنند که موفق نشدند، اگر می‌خواهیم که این انقلاب استمرار داشته باشد، باید مدام بررسی کنیم که آرمان‌های امام کجا رعایت می شود و کجا رعایت نمی‌شود.

وی با اشاره به برخی فرمایشات امام خمینی(ره) که در کناب هندسه انقلاب نیز به آن اشاره شده است،‌ گفت:  امام(ره) فرمودند که هرچه ملت شهید دهد مصمم‌تر و خستگی‌ناپذیر‌تر می‌شود‌، در روزگار فعلی عده‌ای،‌ تفکری می‌گوید که مردم از جنگ و شهادت می‌ترسند، نسل جدید اینگونه نیست که در جنگ شرکت کند،‌ باید پرسید که نماینده نسل جدید کیست؟ به فرمایش رهبر انقلاب شهید حججی نماینده نسل جدید است، امام در جای دیگری گفته‌اند، مردمی بودن نظام و حضور مردم در صحنه ضامن حفظ نظام است اما برخی می‌گویند، حفظ نظام و حل مشکل در گرو ارتباط با غرب است،  رهبر کبیر انقلاب همچنین بارها گفته‌اند خودکفائی و عدم وابستگی به بیگانه شرط اول انقلاب است، در مقابل عده‌ای رشد و توسعه را لنگ توافقات بین المللی می‌دانند‌.



منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین