عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۹۷۹
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳
هیئت فاطمیه(س) در برهه‌های حساس انقلاب اسلامی و دفاع مقدس توانست نقش بسزایی در دفاع از آرمان‌های اسلام ایفا کند و اکنون نیز خدمات خود را در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تداوم بخشیده است.
urdr:در دهه 1350 عده‌ای از جوانان انقلابی، حوالی خیابان 17 شهریور تهران واقع در بلوار قیام جمعی مذهبی تشکیل دادند که بعدها با عنوان هیئت و مؤسسه فاطمیه(س) شناخته شد. این هیئت در برهه‌های حساس انقلاب اسلامی توانست نقش بسزایی در تربیت نیروهای انقلابی در مبارزه با حکومت طاغوت ایفا کند و بعد از انقلاب اسلامی بسیاری از جوانان این هیئت در جبهه‌های حق علیه باطل به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. مرحوم آیت‌الله غروی و حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا جزو علمایی بودند که در همین دهه‌های انقلاب و جنگ در منبر این هیئت حضور می‌یافتند. 

این هیئت نه تنها در زمینه‌ سیاسی فعالیت شایسته‌ای داشت بلکه در همان دهه 50 خدمات فرهنگی و اقتصادی خود را با ایجاد مؤسسه‌ خیریه‌ای با نام «فاطمیه(س)» با هدف فراهم آوردن زمینه مساعد جهت رشد و تعالی افراد جامعه در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، تبلیغاتی و بهداشتی گسترش داد. این مؤسسه حیطه فعالیت‌های خود را به گونه‌ای توسعه داد که اکنون در پنج حوزه آموزش، سلامت، اشتغال، ازدواج و مسکن اقداماتی صورت می‌دهد. به عنوان نمونه احداث کارگاه تولیدی خیاطی و به استخدام در آوردن خانواده‌هایی که تحت پوشش آن مؤسسه بودند، از فعالیت‌های مؤسسه خیریه در زمینه اشتغال بود. همچنین این مؤسسه با توجه به اهمیت قرض‌الحسنه در آموزه‌های وحیانی، موفق شد تا صندوق قرض‌الحسنه‌ای به نفع ایتام و مستمندان ایجاد کند و در این راستا خدماتی نظیر وام اشتغال‌زایی و وام قرض‌الحسنه به این قشر نیازمند اهدا کند. 

سید محمد هاشمی‌تبار فردی است که پایه‌های اولیه هیئت و مؤسسه فاطمیه(س) را بنا نهاد. وی در خانواده‌ای سنتی و مذهبی به دنیا آمد و از دوران کودکی اشتیاق و انگیزه زیادی در انجام امور خیریه داشت. از سن پانزده سالگی به همراه پدر از هیئت‌های تهران در زمینه‌های فرهنگی و امور خیریه الگوبرداری کرد. پس از پایان تحصیلات خود، در سن 24 سالگی در مسیر علایق خود در حوزه امور فرهنگی و خیریه، کلاس‌هایی درباره مسائل تربیتی برای جوانان و نوجوانان منطقه سکونت خود تشکیل داد. پس از مدت کوتاهی فعالیت‌های فرهنگی خود را با رویکرد برگزاری کلاس‌های اخلاقی و اعتقاداتی در منطقه جنوب تهران گسترش داد و بدین ترتیب در سال 1354 مجموعه‌ای با عنوان «هیئت فاطمیه (س)» شکل گرفت. هاشمی‌تبار همچنین مداح و پیرغلام آستان اهل‌بیت (ع) است. 

وی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به فعالیت‌های ابتدایی مؤسسه خیریه فاطمیه(س) می‌گوید: در ابتدای کار با هزینه‌های شخصی اولین خانواده ایتام را تحت پوشش خود قرار دادیم و به تدریج خانواده‌های تحت پوشش خیریه افزایش یافتند. با پیشرفت اقتصادی و بعد از فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر اعتصاب مردم، کمک‌های خیریه توسعه یافت و در صدد تأمین ملزومات زندگی افراد نیازمند بر آمد.

هاشمی‌تبار درباره دیگر برنامه مستمر مؤسسه خیریه فاطمیه(س) می‌افزاید: از همان اوایل جلسات هفتگی و کلاس‌های اخلاق به صورت مجزا برای بانوان و آقایان راه‌اندازی کردیم و همچنین اکنون به صورت ماهیانه کلاس‌هایی برای زوج‌های جوان در حال اجراست. 

از دیگر سو این مؤسسه به دلیل دشواری تهیه مسکن از سوی نیازمندان به جهت رشد تورم در جامعه، تلاش‌های شایسته‌ای در راستای تهیه مسکن نیازمندان به کار گرفت. 

هاشمی‌تبار با اشاره به این موضوع ادامه می‌دهد: در ابتدا موفق شدیم برای 12 خانوار مسکن خریداری کنیم و این خانه‌ها را زیر نظر اداره سرپرستی به نام ایشان ثبت کنیم. اما در حال حاضر که به دلیل تورم اقتصادی، شرایط خرید وجود ندارد، قراردادهای رهن و اجاره برای این عزیزان تنظیم می‌کنیم. 

وی همچنین درباره فعالیت‌های مؤسسه خیریه فاطمیه(س) در زمینه آموزشی می‌گوید: در حوزه آموزش، فرزندان خانواده‌هایی را که تحت پوشش مؤسسه قرار دارند، زیر نظر کارشناسان خیریه قرار دارند و تمامی هزینه‌های آن‌ها پرداخت می‌شود. در حال حاضر دانشجویان بسیار خوبی در رشته‌های وکالت، کامپیوتر و شبکه در حال تحصیل هستند که از حمایت‌ مالی و آموزشی خیریه برخوردارند. 

از دیگر سو مؤسسه خیریه فاطمیه(س) تا به امروز پروژه‌هایی نظیر طرح ستاره درخشان (سبد نوروز)، ستاره خندان (سبد ماه مبارک رمضان)، طرح شناسنامه ایتام و طرح صندوق توان‌آپ در ماه مبارک رمضان سال 96 را برگزار کرد. این طرح طی همایشی شاد و مفرح در جهت تشویق فرزندان خیرین بود. در این همایش ضمن تقدیم افطاری به ایشان، جوایز ارزنده‌ای نیز به آن‌ها ارائه شد. در خلال این طرح پنج صندوق صدقات تولید شد تا درآمد حاصل از آن‌ها به صورت جداگانه و کاملاً‌ هدفمند در پنج حوزه‌ فوق‌الذکر به نفع توانمندسازی ایتام صرف شود.

هاشمی‌تبار درباره فعالیت‌های مؤسسه خیریه فاطمیه(س) در زمینه سلامت می‌گوید: موفق شدیم تا با یکی از بهترین درمانگاه‌های تخصصی قرارداد ببندیم. تمامی خانواده‌های تحت پوشش مؤسسه در صورتی که به مشکلی برخورد کنند، به صورت کامل از خدمات پزشکی این مرکز استفاده می‌کنند.

وی هسته مرکزی فعالیت‌های مؤسسه خیریه فاطمیه(س) را در مسائل فرهنگی معرفی می‌کند و معقتد است با برنامه‌های فرهنگی متنوع و سیال می‌توان افراد را دعوت به ارزش‌های دینی کرد.

هاشمی‌تبار به عنوان مثال در این باره می‌گوید در حوزه فرهنگی برای خانواده‌ها به ویژه بانوان بر آن بودیم که به گونه‌ای برنامه‌ریزی داشته باشیم که به صورت خودانگیخته و با میل فطری خود حجاب خود را رعایت کنند و اگر در این زمینه خللی وجود داشته باشد، تلاش می‌کنیم تا با برگزاری جلسات مشاوره‌ای و تقدیم هدایا، این بانوان را تشویق به رعات حجاب کنیم. 

این مجموعه که بیشتر با عنوان هیئت فاطمیه(س) شناخته می‌شود، از فضای مجازی در جهت ارائه برنامه‌های فرهنگی مذهبی خود بهره می‌گیرد.  هاشمی‌تبار در این باره می‌گوید در طول سال کلیه مراسم‌های مذهبی اعم از ولادت و شهادت و دعای کمیل به صورت زنده از طریق فضای مجازی پخش می‌کند.

اخیراً این هیئت در سالروز ولادت حضرت زینب کبری(س) به مناسبت پنجاه و پنجمین سال تأسیس خود، از پیرغلامان اهل‌بیت(ع) هیئت فاطمیه تجلیل کرد. تصاویری از این مراسم را در ادامه می‌بینید. 




منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین