عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۵۳۷
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:
نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی خواستار روشن شدن وضعیت ساختارعتبات عالیات شد و بر لزوم توجه به آسیب شناسی و اصلاح آسیب‌ها در این حوزه و توانمندسازی مجموعه فعال درحوزه گردشگری دینی تأکید کرد.
عقیق:حجت الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در جمع نمایندگان شرکت‌های مرکزی کارگزاران امور زیارتی سراسر کشور تاکید کرد: در نظام مدیریتی اسلام، افرادی که مسئولیت به عهده می‌گیرند، موظفند با مدیریت درست، مشکلات را حل کنند و اگر نمی‌توانند شرعا باید کنار بروند.

وی افزود: در متون دینی و فرمایشات امام امت (قدس سره) آمده است، اگر شما می‌توانید خدمت کنید موظفید خود را عرضه کنید ولی اگر نمی‌توانید؛ بگویید نمی‌توانم و مسؤولیتی را اشغال نکنید.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت اهمیت زیارت و گردشگری دینی را یادآور شد و با اشاره به اینکه در روایات و ادعیه به زیارت امام حسین (ع) و ائمه معصومین (ع) اکیداً توصیه شده است، اظهار داشت: هدف اصلی زیارت، بیعت با ائمه و آشنایی با دستورات و رهنمودهای این بزرگواران است.

وی با بیان اینکه در زیارت ائمه می‌خوانیم «اَشهَدُ اَنَّکَ تَسمَعُ کلامی و تَرَون مقامی وَ تَرُدَّ سلامی» افزود: ما امامان معصوم را زنده می‌دانیم  و شهادت می‌دهیم آنها ما را می‌بینند، سلام ما را می‌شنوند و جواب سلام ما را می‌دهند، بنابراین باید تلاش کنیم این فرهنگ زنده بماند.

حجت الاسلام قاضی‌عسکر با بیان اینکه سازماندهی اینگونه کارها نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است، گفت: دفاتر خدمات زیارتی می‌توانند با فعالیت دراین مسیر درآمد معقول هم داشته باشند لیکن سودجویی و اجحاف به مردم خلاف شرع است.

وی تاکید کرد: اگر کسانی به عشق خدمت به مکتب اهل بیت (ع) وارد این مسیر شوند و فعالیتی انجام بدهند که به تسهیل سفر و بهره معنوی زائر منجر شود و در مقابل سودی هم عاید آن‌ها بشود از نظر شرعی مانعی ندارد، لیکن هدف اصلی باید خدمت به زائران و ایجاد بستر برای تحول روحی و معنوی آنان باشد.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه امروزه در دنیا، گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین حرفه‌ها مورد توجه جدی قرار دارد، افزود: این حوزه علاوه بر گردش مالی بالا، اشتغال‌زایی هم دارد و می‌تواند برای کشور سود آور باشد.

وی به نمونه‌هایی از جذب گردشگر در کشورهای خارجی و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در این حوزه اشاره کرد و با بیان اینکه در کشور ما متأسفانه به این ظرفیت عظیم بی توجهی شده است، اظهارداشت: ایران با برخورداری از تنوع آثار مذهبی، تاریخی و جاذبه های مختلف توریستی، ظرفیت خوبی برای درآمد زایی دارد و می تواند به ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری نیز کمک جدی کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه افرادی که می‌خواهند مسؤولیتی به عهده بگیرند نباید ترسو و بخیل باشند، تصریح کرد: وظیفه حکومت‌ها ایجاد رفاه و شغل برای مردم است و باید بستر آن را فراهم سازند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر در ادامه روشن شدن وضعیت ساختارعتبات عالیات را ضروری خواند و از اینکه تاکنون به سیاست گذاری در این حوزه توجه جدی نشده است ابراز تاسف و تصریح کرد: مسئولیت های سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا در حوزه عتبات باید از هم تفکیک و مشخص شود، و وظایف هرکدام نیز به دقت تدوین گردد تا هردو مکمل هم در اداره امور باشند.

وی با اشاره به رقابتی که در اعزام زائر به عتبات میان آزادبرها و سازمان حج و زیارت وجود دارد، تاکید کرد: در این شرایط رقابتی باید به گونه‌ای خدمت رسانی به زائران را مدیریت کنیم که رغبت مردم به این حوزه روزبه‌روز بیشتر شود و جلوی سودجویی در سفرهای زیارتی را بگیریم  و از حقوق زائران دفاع کنیم.

نماینده ولی فقیه با اشاره به توانائی های آقای رشیدیان رئیس جدید سازمان حج و زیارت، ابراز امیدواری کرد در دوره ایشان ساختار عتبات متحول و این سازمان وظیفه سیاست گذاری و نظارت را عهده دار شود و شرکت شمسا نیز با به کارگیری نیروهای توانمند برای سفر عتبات برنامه‌ریزی مناسب‌تری ارائه دهد.

وی همچنین خواستار گردآمدن مجموعه دفاتر خدمات زیارتی در کشور در قالب یک تشکل شد و توانمندسازی مجموعه فعال درحوزه گردشگری دینی را ضروری خواند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت گفت: امروز گردشگری بعنوان یک صنعت پررونق مورد توجه جدی جهانیان است و به صورت یک علم تدریس می‌شود، لذا نمی توان با نیروهای قدیمی و با سلیقه‌های سنتی در این حوزه موفق بود بلکه باید از روش‌های نو بهره گرفت.

وی اطلاع رسانی در حوزه عتبات را ضعیف خواند و خواستار آموزش نیروهای جوان و با استعداد با هدف ارائه خدمات مختلف به زائر با بهره گیری از امکانات روز شد.

حجت الاسلام قاضی عسکر لزوم توجه به آسیب شناسی و اصلاح آسیب‌ها را خاطرنشان ساخت و با برشمردن برخی مشکلاتی که زائران درسفرهای زیارتی با آن مواجه می شوند، تصریح کرد: در نظام مدیریتی حل اینگونه مشکلات دشوار نیست و باید حتما در قراردادهایی که با طرف مقابل امضاء می‌شود حقوق زائر لحاظ و از آن حراست و پایداری شود.

وی با تاکید براینکه نیروهای آموزش ندیده نباید به عتبات اعزام شوند، افزود: زائربرای این سفرهزینه پرداخت می کند وسوء استفاده از احساسات پاک دینی او برای توجیه مشکلاتی که در عتبات وجود دارد، خطاست و باید از امکانات موجود به نفع زائر استفاده کرد.

نماینده ولی فقیه توجه به مسایل فرهنگی و بهره‌وری معنوی درسفرهای زیارتی را ضروری خواند و با تاکید براینکه تامین امنیت زائران دراین سفرها  از وظایف مهم تشکیلاتی ماست، اظهار داشت: نمی توان بیمه و تغذیه زائران را نادیده گرفت و اگر به دلیل کم توجهی در این حوزه زائری مریض شود شرعاً در قبال او مسئول هستیم.

حجت الاسلام قاضی عسکر همچنین با مهم خواندن دیپلماسی زیارت، تصریح کرد: دولت عراق درقبال زائرانی که از ایران به عتبات اعزام می شوند مسئولیت دارد و سفارت و کنسولگری‌های کشورمان باید در این حوزه فعال‌تر وارد صحنه شوند و از حقوق زائران ایرانی دفاع کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه زائران ایرانی نیز باید قبل از سفر نسبت به شرایط عراق توجیه شوند، خواستار ارائه بسته های متنوع برای سفرهای زیارتی شد و گفت: باید با اطلاع رسانی مناسب و استفاده از۲۵۰۰ دفتر زیارتی درسراسر کشور برای جذب زائر تلاش و با سازماندهی دقیق و روزآمد شرایط بهتری را برای زائران فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: شبکه دفاتر خدمات زیارتی تشکل گسترده‌ای درسراسر کشور است که باید هرچه بیشترتوانمند شوند و نباید کاری کرد که آن‌ها از ادامه کار در این حوزه مایوس و دلسرد شوند. 

حجت‌الاسلام قاضی عسکر بر لزوم تعامل با تولیت‌ها و عتبه‌های مقدس در عتبات عالیات تاکید کرد و اظهار داشت: می‌توان علاوه بر استفاده از ظرفیت و امکانات عتبه ها، با مدیریت مناسب و برنامه ریزی جدی امکاناتی را در برخی اماکن زیارتی فراهم کرد و برا رضایتمندی زائران افزود.

وی در پایان با اشاره به هزینه‌های گزاف درمان در عراق، تاکید کرد: بیمه و توجه به بهداشت و درمان نیز از اولویت‌های مهم ماست که باید حتما به آن توجه جدی شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
0
0
اقای قاضی عسگر خود بعثه یکی از سود جویان است چه مناسبت دارد که بعثه در شهرها در هتلهائی مستقر شومند که vapباشد وپولش از جیب زائر بیچاره پرداخت گردد ،حال اینکه زائر بنده خدا خودش در دورترینها وبعضا هم در هتلهای بی کیفیت مستقر میشوند ،اقای محترممدعی وپر طمطراق ..شما همه چیز را از جایش خارج کردید، قفط به فکر منافع خودتان هستید، چرا بعد از ۱۴۰۰ سال همچنان علی(ع) به عنوان عادل می درخشد چون از خود شروع کرده است.اگر ما بخواهیم جامعه اصلاح شود ابتدا باید بزرگان و مسئولان جامعه خود را اصلاح کنند،چون پیامبر فرمودند ،مردم پیرو بزرگان جامعه خود هستند. خداوند امام (ره) را بیامرزد، چون پارتی بازی نمی کردند دیگران هم جرات پارتی بازی نداشتند زمانی که حکومت را در دست گرفتند ،گفتند هر کس از جانب من سفارش و توصیه ای از جانب من آورد قبول نکنید آن را به دیوار بزنید و پاره کنید. همه ما از بزرگان خود یاد می گیریم، ما انجام می دهیم کوچک ترها یاد می گیرند، بزرگان جامعه انجام می دهند مردم یاد می گیرند.سیستم جامعه ما خراب و معیوب است، چرا باید این همه دروغ در یک کشور اسلامی وجود داشته باشد، دروغ جرم است، هر ظلمی گناه است و هر گناهی ظلم است، چرا باید این همه جرم و خیانت در کشور ما رخ دهد. انواع و اقسام خیانت ها و جرایمی وبیعدالتی هائیکه گاهاتوسط خود شما یا ابواب جمعیشما رخ می دهد زیبنده جامعه اسلامی ما نیست.
شما دم از عدالت می زنیدمردم حقایق را می فهمند ولی گوش شنوایی نیست. پس عدل را از خودمان شروع کنیم ،چرا اکنون بعد از 1400 سال همچنان علی به عنوان عادل می درخشد چون از خود شروع کرده است. شما اول از خودتان، خانواده هایتان، فرزندان و همسرتان شروع کنید، ببینید جامعه اصلاح می شود یا خیر ولی افسوس که ما حاضر نیستیم ابتدا از خودمان آغاز کنیم.مردم حقایق را می فهمند ولی گوش شنوایی نیست. پس عدل را از خودمان شروع کنیم ،چرا اکنون بعد از 1400 سال همچنان علی به عنوان عادل می درخشد چون از خود شروع کرده است. شما اول از خودتان، خانواده هایتان، فرزندان و همسرتان شروع کنید، ببینید جامعه اصلاح می شود یا خیر ولی افسوس که ما حاضر نیستیم ابتدا از خودمان آغاز کنیم. اما کو عدالت؟ عدالت مال علی (ع) است. وقتی می گوییم از خودت شروع کن، برای این است که علی(ع) این کار را انجام داد؛ فرزندش از بیت المال گردنبندی گرفت، علی فرمود: مسئول بیت المال را بیاورید، سوال کردند، این گردنبند را چگونه به دختر علی (ع) دادی، امانت یا اینکه چون دختر علی بود دادی. جواب داد امانت دادم، فرمود به خدا قسم اگر این گردنبند را غیر از امانت می دادی ،اولین دست در بنی هاشم دست ،دختر علی بود که قطع می شد (به عنوان دزد) لذا وقتی پیرو علی هستیم و از علی دم می زنیم باید بدانیم علی کیست؟حضرت علی (ع) در نهج البلاغه فرمودند شما را بر من حقی است و من را بر شما حقی. حق من این است که یاد می دهم، چگونه باید حق تان را از حکومت اسلامی بگیرید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
0
0
اقای قاضی عسگر صدها هزار روزنامه می نویسند به مردم دروغ نگویند، مردم حقایق را می فهمند ولی گوش شنوایی نیست. پس عدل را از خودمان شروع کنیم ،چرا اکنون بعد از 1400 سال همچنان علی به عنوان عادل می درخشد چون از خود شروع کرده است. شما اول از خودتان، خانواده هایتان، فرزندان و همسرتان شروع کنید، ببینید جامعه اصلاح می شود یا خیر ولی افسوس که ما حاضر نیستیم ابتدا از خودمان آغاز کنیم.اقای عزیز شما خودتان ودیگر دوستان اشاره به دو اصل مهم دین مبین اسلام یعنی عدل و امامت داریدکه: هر کجا عدل را برداشتیم ظلم حاکم شد، عدل و ظلم درست در ردیف هم قرار دارند، ریشه قوامین در آیه کونوا قوامین بالقسط از قائم است، قائم یعنی ایستاده، برپا؛ می دانید وقتی اسم امام زمان به عنوان قائم در جلسات می آید همه بلند می شنوند ولی خیلی ها نمی دانند ،پاسخ اینجاست ،چون قائم از قیام می آید، قائم یعنی ایستاده، کونوا قوامین بالقسط یعنی اجرایی کردن، عمل کردن یعنی به گونه ای عدل و قسط را در جامعه اجرایی کنیم که قائم و سرپا باشد یعنی ما آنچنان عدل را در جامعه برپا کنیم که هر کس وارد هر جایی شد شیرینی عدل را بچشد. سوال اینجاست آیا واقعا جامعه امروز ما همین شرایط را دارد. قائم یعنی هر جا افراد مراجعه کردند رشوه نبینند، پارتی بازی نبینند، برای بیمه عمر دو سال دوندگی نکنند، برای گرفتن یک وام هفت خوان رستم را رد نکنند، چون عدل از میان رفته، دغدغه مردم جامعه شده است. از حضرت علی (ع) پرسید عدل چیست؟ فرمودند: عدل یعنی هر چیزی را سر جای خود قرار دادن است مانند اجزای صورت انسان که با نظم و ترتیب هر چیزی جای خود قرار گرفته است.اقای محترم فطرت انسان عدل و عدالت را می شناسد،پس عدل فطری انسان هاست؛ همه چیز باید منظم چیده شود، اقای محترم این چه عدالتی است که یک بازنشسته را مجوز بگیرید ودر پست ریاست بنشانید ایا بین این همه نیروهای خدوم ادم کارکشته وبا تجربه نیست ؟چرا هست ولی شما مصلحت وتداوم ریاست خود را گزینش افراد گوش بفرمان خود میبینید دوست عزیزدر حال حاضر چیزی که در جامعه ما را آزار می دهد،ساختمان های بی نظمی است که بدون هیچ گونه زیبایی و نظمی ساخته شده اند، این باعث برهم خوردن آرامش افراد جامعه شده است در صورتی که وقتی ساختمان ها منظم و زیبا ساخته شوند انسان نیز احساس آرامش می کند. قرآن کریم می فرماید: عدل را اقامه کنید، اکنون بی عدالتی در خانواده های ما بیداد می کند، مثلا وقتی همسران اختلافی پیدا می کنند مسئله 30 سال پیش را بر سر یکدیگر می کوبند، از هر مسئله ای سوءاستفاده کرده و خود را حاکم و دیگری را محکوم می کنند. ما باید عدل را به گونه ای در جامعه اجرایی کنیم که هر کس وارد دادگستری شد، مشکلی نداشته باشد. عدالت نمگوید برای رفاه خود ونزدیکان از جیب زائر هزینه کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
0
0
اقای قاضی عسگرالبته بعید میدانم حضرات عقیق بخاط مصالح خود وخوش خدمتی این عرایض رو اولا به سمع شما برسانند که اگر برسانند .بقول معروف گوش اگر گوش تو ناله اگر ناله من انکه به جائی نرسد فریاد است ثانیا در معرض دی عموم بگذارند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
0
سلام شما عقیقی ها هم نان به نرخ روز خورید چرا کهمصلحت شما دفاع از ادمهای پر طمطراق است،چون در صورت انعکاس نظرات از سهمیه حج محروم میشوید .براتون متاسفم وعرض میکنم که اگر به استناد به ایه 3 سوره مبارکه الطلاق که میفرماید
وَيَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ ۚ وَمَن يَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمرِهِ ۚ قَد جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيءٍ قَدرًا﴿۳﴾
و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد؛ و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را می‌کند؛ خداوند فرمان خود را به انجام می‌رساند؛ و خدا برای هر چیزی اندازه‌ای قرار داده است!به خدا توکل وواقعیت ها را منعکس کنید لا یحتسب به شما لطف میکنند که متاسفانه شما از این غافلیدبدانید که دنیا دار امتحان، ابتلا، رنج و محنت است.خدای متعال انسان را با اراده و شعور آفرید تا از قابلیت‌های شگرف آن بهره برد. ادای تکالیف الهی گر چه بدون تحمل رنج ممکن نیست، اما موجب تقرب به خدای متعال و شکوفایی استعداد انسان و رسیدنش به کمال می‌شود.بشر نیازمند به هدایت است. او اگر چه نیک و بد امور شخصی و اجتماعی را به طور ذاتی تشخیص می‌دهد، اما هنگام ادای تکلیف محتاج تعلیم و هدایت واقعی است. هدایتی غیبی که تا مقصد او را همراهی کند.
خدای متعال فرمود: «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُورا»؛ ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد (و پذيرا شود) يا ناسپاس!(1)
با این آیه شریفه، تکلیف هدایت بشر کاملا معلوم می شود. هدایت به واسطه رسول باطنی و رسول ظاهری.فطرت، رسول باطنی بشر است و پیامبران، رسولان ظاهری که برای تعلیم بندگی و تکمیل عقول بشر و نیز برای نشان دادن راه از بی‌راه مبعوث شدند.
امیدوارم بخود ائید
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین