عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۸۷۴
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۴
نمایشگاه مشکات:
استاد حوزه علمیه خواهران گفت: امسال خوشبختانه شاهد رشد روز افزون فعالیت های تألیفی بانوان بوده ایم و در عرصه نشریات علمی توسعه کمی و کیفی ارزشمندی را رقم زده ایم که در پنجمین نمایشگاه مشکات در دسترس بازدید علاقه مندان قرار دارد.
عقیق: در پنجمین نمایشگاه پژوهشی دستاوردهای مراکز حوزوی در گفت وگویی اظهارداشت: برپایی نمایشگاه های دستاوردها و منشورات حوزوی می تواند چندین برکت داشته باشد، اولین اثر مطلوب، شناسایی آثار پژوهشی در حوزه های مختلف و بررسی قوت و کاستی علمی در زمینه های مختلف است.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران ادامه داد: دومین اثر، تعامل مراکز علمی با یکدیگر می باشد، در حقیقت این نمایشگاه ها تعامل مراکز علمی با یکدیگر را ساماندهی می کند و زمینه های خوبی را در سال آتی برقرار می نماید. سومین اثر، منشوراتی است که در هر مجموعه ای از جهت تألیف مقاله، کتب و آثار علمی پژوهشگران عرصه های مختلف را به مرحله ظهور می رساند و این نقطه عطفی است که عرصه های حوزوی برای دیگر مراکز شناخته شوند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد همانطور که در موضوعات مختلف از جهت کتب دانشگاهی و کودک و نوجوان و بحث های دیگر نمایشگاه های مختلفی برگزار می شود، در سطح حوزه که نظام کلان بینشی برای سایر مجموعه های دینی، ارکان نظام و فعالین عرصه های فرهنگی است، این نمایشگاه ها می تواند آغاز کننده و بینش دهنده به سایر مجموعه های علمی و فرهنگی باشد.

معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) بیان داشت: امسال سرمایه گذاری جامعه الزهرا(س) در بحث نمایشگاه مشکات چند عرصه اساسی بود تا از این طریق بتوانیم قابلیت های پژوهشی پژوهشگران را به مرحله بروز برسانیم به عنوان مثال امسال شاهد حضور پر رنگ پژوهشگران جامعه الزهرا(س) در همایش های علمی و همچنین پذیرش مقالات آنان به شکل گسترده بودیم، ما این آثار را به شکل کتابچه ای تبیین و در نمایشگاه ارایه کردیم.

معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه رسالت حوزویان باید مبنای تألیف و کتاب باشد، اظهار کرد: امسال خوشبختانه شاهد رشد روز افزون فعالیت های تألیفی بانوان بودیم و در قالب کتاب در نمایشگاه به نمایش گذاشته شد. همچنین شاهد رشد توسعه نشریات علمی بودیم که این امر برای ما جای بسیار خوشحالی دارد که بانوان ما در این عرصه هم خوش درخشیدند.

معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) افزود: در پنجمین نمایشگاه پژوهشی دستاوردهای مراکز حوزوی تعدادی از پایان نامه ها با موضوعات خاص خصوصاً در عرصه زنان و خانواده و سایر موضوعات به نمایش گذاشته شده است.

*برای اولین بار در حوزه های علمیه شاهد راه اندازی دوره تربیت مترجم خواهیم بود

وی در مورد برنامه های جامعه الزهرا(س) در سال جاری گفت: برنامه ای که امسال به صورت خاص پیگیر آن هستیم و امسال به نتیجه خواهد رسید، همایش کتاب سال است که امسال مصادف با ولات حضرت زهرا(س) این اتفاق خواهد افتاد. همچنین دو اقدام کلانی که در هیچ یک از حوزه های علمیه سابقه نداشته و آن را شروع کردیم و در مرحله اجراست، بحث دوره تربیت مترجم است که به صورت حوزوی و علمی در سه زبان در حال برنامه ریزی و اجراست، اگر این اتفاق بیفتد شاهد شکوفایی، رشد و نقطه نظری که حضرت آیت الله اعرافی فرمودند که باید دستاوردهای علمی طلاب و پژوهشگران مختلف به زبان های دیگر ترجمه شود را در برنامه کاری داریم که بعد از این دوره در پایان سال حتماً شاهد یک گام در این زمینه خواهیم بود و گام های محکم تری را بر خواهیم داشت.

*اقدام به تربیت کارشناس تدوین گر متون درسی خواهیم کرد

وی تصریح کرد: بحث دیگری که در عرصه کتاب جزو برنامه های در حال اجرای ما می باشد، تربیت کارشناس تدوین گر متون درسی است که به نظرم یکی از نقطه های اساسی و بی سابقه در حوزه های علمیه است. تربیت کارشناس تدوین گر موجب خواهد شد که خود پژوهشگران بتوانند در ترجمه متون تحصیلی و درسی حوزه های علمیه مهارت پیدا کنند و به طور شاخص و آنچه در پژوهش هایشان روش مند هست را به روش مندی کنترل درسی تبدیل کنند تا قابل ارایه باشد و حتی به مرحله ای می رسند که ارزیاب متون درسی و تألیفی خواهند بود. این کار بدیعی است که متناسب با کتاب و حوزه و دستاوردهای پژوهشی رخ خواهد داد.

*با 120 اثر تالیفی در نمایشگاه مشکات 5 حضور پیدا کرده ایم

 حقانی درباره فعالیت کمّی جامعه الزهرا(س) در پنجمین نمایشگاه پژوهشی دستاوردهای مراکز حوزوی گفت: منشورات تألیفی جامعه الزهرا(س) حدود 120 اثر است که در نمایشگاه ارایه می شود. در سال جاری حدود 2100 پژوهشگر در سال 97 در دوره ها و فعالیت های مختلف مشغول فعالیت شدند البته به نظر ما این تعداد حداقلی است، ولی این قابلیت وجود دارد که افزایش پیدا کند.

وی در پاسخ به سوال که  پس از تربیت مبلغین جامعه الزهرا(س) چه برنامه هایی برای آنان در نظر گرفته شده است؟ گفت: بحث تربیت مبلغ در برنامه های مأموریتی معاونت فرهنگی قرار گرفته و به نوبه خود فعالیت های خوبی انجام می دهد، اما در بحث ارتقا و توان پژوهشی طلاب مبلغ و حتی طلابی که در عرصه های مختلف بین الملل فعالیت می کنند، ما دو اقدام را رصد می کنیم که به نتیجه برسد، یکی بحث تربیت مترجم و دیگری بحث پژوهشگر مجازی است که اگر در سال جاری راه اندازی شود، می توانیم پاسخگوی نیاز پژوهشی طلاب در عرصه بین الملل باشیم.

معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) ادامه داد: فعالیت دیگری که در آینده به مرحله اقدام می رسد، چاپ نشریه ای مخصوص طلاب بین الملل به زبان خودشان هست تا بتوانیم زبان های بین المللی را تقویت کنیم و در آینده ارایه دهنده متون، دستاوردها و ظرفیت های پژوهش های دینی به زبان های مختلف باشیم.

*فعالیت های دفتر تهیه و تدوین متون معاونت پژوهش جامعه الزهرا(س) آغاز شده است

وی درباره منابع و متون درسی مورد استفاده در جامعه الزهرا(س) خاطرنشان کرد: منابع براساس شورای سیاستگذاری و سرفصل هایی که مصوب می شود، ارائه می شود، البته دفتر تهیه و تدوین متون معاونت پژوهش چندین ماه است که آغاز به فعالیت کرده تا متون مورد نیاز خود را تأمین کند و به مرحله تألیف برساند.

حقانی در پایان با بیان اینکه جامعه الزهرا حداقل در 12 رشته فعال است، گفت: جامعه الزهرا از امسال به صورت مستقل مدرک تحصیلی خود را از مراکز حوزوی صادر می کند.

گفت وگو: اکبر پوست چیان


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین