۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۵ : ۱۴
وی با اشاره به اینکه این تحولات جامعه در عصر نبوی نشان داد که قرآن توان و ظرفیت اصلاحگری را دارد، افزود: به گونهای که خداوند یک ملت را متحول کرد و جریانهای تاریخی را با آن مؤلفهها مطرح کرد.
حجتالاسلام بهجتپور تصریح کرد: مردم شبه جزیره عربستان که چهار تمدن در اطرافشان بود و تکیهگاه تمدنی نداشتن، با قرآن کریم سرور تمدنها شده و بر آنان چیره شدند.
وی با اشاره به فراگیری تمدن اسلامی و باقی نماندن شرک و کفر در عصر پیامبر (ص) ادامه داد: قرآن کریم این پیشرفتها و سایر پیشرفت در همه دورانها را محصول اطاعت از حق تعالی میداند و پسرفت را نیز محصول و نتیجه سرپیچی از دستورات الهی برمیشمارد.
مدیر حوزههای علمیه درباره شیوه رسول خاتم (ص) در تبیین معارف قرآنی ابراز داشت: نبی مکرم (ص) به همان ترتیبی که آیات و سورههای قرآن بر ایشان نازل میشد، آنها را برای مردم تلاوت میکرد و توضیح میداد. در واقع قرائت آیات و سپس تفسیر آنها به ترتیب نزول بوده است.
وی با اشاره به نقش امیرالمؤمنین در کتابت قرآن ادامه داد: پیامبر (ص) به حضرت علی(ع) مصحفی را که تفسیر بود، تعلیم میدادند و امام (ع) نیز مکتوب میکردند. این مصحف روزنگار بود؛ یعنی هر روز هر تعداد آیه که نازل میشد، توسط امیرالمؤمنین (ع) نوشته و به قلم ایشان توسط پیامبر (ص) شرح داده میشد.
حجتالاسلام بهجتپور با تأکید بر اینکه عمل پیامبر (ص) مستند به قرآن بود، خاطرنشان کرد: پیامبر اعظم (ص) چهار مرحله جذب، تشکیل گروه، تشکیل جامعه و پایش و مراقبت از جامعه را که مراحل هدایت به سمت سعادت و نجات از شقاوت است، بر اساس آموزههای قرآن کریم انجام داد.
منبع:فارس