عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۸۷۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۹
فضائل پیامبر اعظم(ص) از زبان روحانیون شیعه و سنی؛
بدون شک بازگشت به سیره نبوی، بازگشت به حریت، عزت، آزادگی، وحدت و سعادت و نسخه شفابخش دردهای امروز جوامع اسلامی است و همه بدی ها، ذلت‌ها و شقاوت‌ها ناشی از دور شدن از آن سرچشمه زلال است.
عقیق:در سال یازدهم هجرت، رسول اکرم (ص) در آخرین سفرحج، در مکه و در غدیرخم، در مدینه قبل از بیماری و بعد از آن در جمع یاران و یا در ضمن ‏سخنرانی عمومی، با صراحت و بدون هیچ ابهام، از رحلت ‏خود خبر داد چنان که قرآن رهروان رسول خدا (ص) را آگاه ساخته بود که ‏پیامبر هم در نیاز به خوراک و پوشاک و ازدواج و وقوع بیماری و پیری مانند دیگر افراد بشر است و همانند آنان خواهد مرد؛ پیامبر اکرم(ص) یک ماه قبل از رحلت فرمود: "فراق نزدیک شده و بازگشت ‏به سوی خداوند است. نزدیک است فراخوانده شوم و دعوت حق را اجابت نمایم و من دو چیز گران در میان شما می گذارم و می ‏روم؛ کتاب خدا و عترتم، و خداوند لطیف و آگاه به من خبر داد که این دو هرگز از یکدیگر جدا نشوند تا کنار حوض کوثر برمن ‏وارد شوند پس خوب بیندیشید چگونه با آن دو رفتار خواهید نمود. "

در حجة ‏الوداع در هنگام رمی‏ جمرات نیز فرمود: "مناسک خود را از من ‏فرا گیرید، شاید بعد از امسال دیگر به حج نیایم و هرگز مرا دیگر در این جایگاه نخواهید دید".

روزی به آن حضرت خبر دادند که مردم از وقوع مرگ شما اندوهگین ‏و نگرانند، پیامبر(ص) در حالی که به فضل بن عباس و علی بن ابی‏طالب (ع) تکیه داده بود به سوی مسجد رهسپار گردید و پس از درود و سپاس پروردگار، فرمود: به من خبر داده‏ اند شما از مرگ ‏پیامبر خود در هراس هستید، آیا پیش از من پیامبری بوده است که‏ جاودان باشد؟! آگاه باشید، من به رحمت پروردگار خود خواهم ‏پیوست و شما نیز به رحمت پروردگار خود ملحق خواهید شد.

روزی دیگر پیامبر (ص) با کمک علی (ع) و جمعی از یاران خود به قبرستان بقیع رفتند و برای مردگان طلب آمرزش کردند و سپس رو به علی (ع) کردند و فرمودند: "کلید گنج‌های ابدی دنیا و زندگی ابدی در آن، در اختیار من گذارده شده و بین زندگی در دنیا و لقای خداوند مخیر شده ام، ولی من ملاقات با پروردگار و بهشت الهی را ترجیح داده ام".

هیچ پیامبری مانند حضرت محمد(ص) دارای دو صفت رحمت و رأفت نیست

مولوی عبدالعزیزخالقی، امام جمعه اهل سنت درمیان در گفت و گو با خبرنگار حوزه در بیرجند ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت رسول اکرم(ص)، اظهار کرد: برکسی پوشیده نیست که کارنامه زندگی پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) برای همگان الگو است.

وی در اشاره به صفات حسنه اخلاقی رسول اکرم(ص)، تصریح کرد: هیچ پیامبری مانند ایشان دارای دو صفت رحمت و رافت نیست و به عبارتی دیگر زبان از بیان فضائل وی عاجز است.

 امام جمعه اهل سنت درمیان با بیان این‌که رسول اکرم(ص) نسبت به مومنین بسیاررئوف و رحیم بود، خاطرنشان کرد: همه ما از درک منزلت پیامبرعاجز هستیم چرا که منزلت آن بزرگوار در فهم ما نمی گنجد.

مولوی خالقی با اشاره به این‌که قرآن به عنوان بهترین کتاب انسان‌ساز متعلق به رسول اکرم(ص) است، یادآور شد: سنتش به نام حجت بالغه بشریت بود که هر کس به اندازه وسع خود از آن بهره برداری کرد.

وی ادامه داد: معیارها و ملاک زندگی ایشان که مبتنی بر مسائل اجتماعی و سیاسی بود برای همگان الگوست.

اهل بیت پیامبر(ص) ذره‌ای از سنت رسول خدا(ص) تجاوز نکردند

مولوی خالقی ضمن اشاره بر ضرورت تبعیت از حضرت رسول اکرم(ص) و فرامین ایشان در جامعه، ابراز کرد: اهل بیت پیامبر(ص) ذره‌ای از سنت رسول خدا(ص) تجاوز نمی کنند و مانند کشتی نوح هستند که هرکس در آن سوار شود سعادتمند و هرکس بیرون بماند بدبخت می شود.

وی با بیان این مهم که پیامبر اکرم(ص) حتی قبل از ظهور اسلام هم به عنوان "محمدامین" مشکل‌گشای بین قبایل مختلف بود، افزود: بعد از ظهور اسلام نیز ایشان اولین کارشان برقرار کردن وحدت بین قبایل اوس و خزرج، مردم مکه و مدینه، مهاجرین و انصار و... بود.

امام جمعه اهل سنت درمیان مطرح کرد: محبت پیامبر بزرگ اسلام(ص) و اهل بیت ایشان همیشه در قلب اهل تسنن جای دارد.

نادیده گرفتن سخنان پیامبر اکرم (ص) سبب دگرگونی تاریخ اسلام شد

حجت الاسلام محمد حسین مختاری امام جمعه موقت شهرستان بیرجند نیز در گفت و گو با خبرنگار حوزه در بیرجند از حضرت رسول اکرم(ص) به عنوان بهترین الگوی زندگی بشریت یاد کرد و گفت: مهمترین ویژگی پیامبر بزرگوار اسلام، اخلاق اجتماعی بود که شامل بردباری، خضوع، خشوع و خوش‌رفتاری می‌شد.

وی ضمن اشاره به آیه 159 سوره آل عمران "فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ"، وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ"، یادآور شد: به دلیل حسن اخلاق پیامبر(ص) بود که مردم گرد حضرت جمع شدند و اگر تندخو و سخت‌دل بود مردم از اطرافش پراکنده می‌شدند.

امام جمعه موقت بیرجند عنوان کرد: دشواری رسالت پیامبراکرم (ص) نسبت به سایر پیامبران الهی پس از رحلت آن بزرگوار و مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تجلی می یابد.

حجت الاسلام مختاری اضافه کرد: اتفاقاتی نظیر نادیده گرفتن سخنان پیامبر اکرم (ص) درباره جانشینی حضرت علی (ع) و غصب فدک پس از رحلت ایشان رخ داد که سبب دگرگونی تاریخ اسلام شد.

وی روزهای پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) را جزو مهمترین برهه زمانی در تاریخ اسلام دانست و یادآور شد: با رحلت رسول خدا (ص) جریان سقیفه اتفاق افتاد که آثار و پیامدهای بسیاری داشت.

امام جمعه موقت بیرجند در ادامه صحبت‌هایش شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) را نیز تسلیت گفت و افزود: آشنایی و بازخوانی روش و آداب زندگی و خلق‌وخوی پیامبراکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) یکی از ضروریات عصر ما است و رسول خدا (ص) والاترین الگوی کمالات انسانی و عالی‌ترین نمونه تربیت و اخلاق اسلامی است.

بازگشت به سیره نبوی؛ بازگشت به حریت، عزت و سعادت است

حجت الاسلام مختاری همه مشکلات جهان اسلام را به دلیل دوری از سیره و سبک زندگی پیامبر اکرم و ائمه اطهار(ع) دانست و ضمن تاکید بر لزوم بازگشت به سیره نبوی، ابراز کرد: بازگشت به سیره نبوی؛ بازگشت به حریت، عزت و سعادت است و همه بدی ها، ذلت‌ها و شقاوت‌ها ناشی از دور شدن از آن سرچشمه زلال است.

وی تاکید کرد: بایستی توجه کنیم که تنها نسخه درمان دردها و مشکلات امروز مسلمانان، بازخوانی سیره واقعی پیامبر (ص) است.

امام جمعه موقت بیرجند فلسفه بعثت پیامبر(ص) را بیداری مردم از خواب غفلت دانست و متذکر شد: ایشان با دو رسالت جهالت‌زدایی و نشان دادن راه سعادت بشریت سبب متحول شدن جزیرة العرب شده و مردم را به سوی خدا دعوت کردند.

حجت الاسلام مختاری ضمن تسلیت شهادت امام حسن مجتبی(ع) نیز ابراز کرد: این امام بزرگوار شبیه‌ترین فرد به رسول اکرم(ص) بوده و دارای همه اوصاف اخلاقی و متعالی بوده است.

وی ادامه داد: سخاوت، کرم و همچنین حلم امام حسن مجتبی(ع) زبانزد خاص و عام بود که بایستی مورد الگوی همگان قرار گیرد.

 

جهان تشنه معنویت صادق و راستین نبوی است

حجت الاسلام مصیب خزاعی امام جمعه اسدیه نیز در گفت و گو با خبرنگار حوزه  در بیرجند نیز ضمن تسلیت شهادت پیامبر اکرم(ص)، اظهار کرد: آنچه امروز جامعه ما نیازمند آن است، شناخت کامل شخصیت رسول خدا است چرا که اگر یک یا دو بعد از ابعاد شخصیتی ایشان را بشناسیم و از معرفی دیگر ابعاد شخصیتی ایشان غافل بمانیم، نمی‌توانیم به درستی از ایشان پیروی کنیم.

وی با تاکید بر این مهم که شخصیت رسول خدا بایستی به صورت جامع معرفی شود، یادآور شد: دلیل این امر آن است که امروز جهان تشنه معنویت صادق و راستین و نه کاذب است و این موضوع فقط با شناخت کامل تعالیم پیامبر اکرم(ص) در همه ابعاد سیاسی، معنوی و دینی امکان‌پذیراست.

امام جمعه اسدیه با بیان این‌که به طور کلی قبل ازاسلام جاهلیت محض در جامعه حکم فرما بود، تبیین کرد: رفتارهایی همچون شراب خواری و مباحث خرافاتی به وضوح در جامعه دیده می‌شد و مصادیق بارز این رفتارهای خرافاتی، زنده به گور کردن دختران بود که بعد از اسلام و با آمدن پیامبرعظیم الشان، سبب شده که این ضد ارزش‌ها جای خویش را به ارزشها بدهند.

 

پیامبر(ص) انقلابی عظیم در فرهنگ، سیاست و اجتماع پدید آورد

حجت الاسلام خزاعی از پیامبر اکرم(ص) به عنوان الگوی تمام عیار برای بشریت یاد کرده و یادآور شد: ایشان اگر به دنبال سیاست هم بود، سیاست اجتماعی و اخلاقی مدنظر بود چراکه در زمان وی مساجد زیادی ساخته شد و آن پیامبر بزرگ انقلابی عظیم در فرهنگ، سیاست و اجتماع پدید آورد که اگر به درستی راه آن بزرگوار را ادامه بدهیم سعادتمند می‌شویم.

وی ضمن اشاره به این‌که عمده مشکلات جهان اسلام و مسلمانان ناشی از دوری از راه و روش انسان ساز آن پیامبر بزرگ رحمت است، اذعان داشت: بر اثر همین غفلت‌هاست که عده‌ای در غرب به خود اجازه می‌دهند به ساحت مقدس آن پیامبر بزرگ توهین کنند.

امام جمعه اسدیه از پیامبر اکرم (ص) به عنوان یک شخصیت بی‌بدیل بشریت یاد کرد و متذکر شد: گرامیداشت این مناسبت‌ها تجدید عهد و پیمان با ارزش‌های الهی و دینی است و باعث تقویت ایمان همه ما می‌شود.

حجت الاسلام خزاعی اضافه کرد: بایستی توجه شود که چنانچه بشر سعادت دنیا و عقبی را جستجو می‌کند، راهی جز تبعیت از سیره و روش پیامبر اسلام ندارد.

وی سالروز شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) را نیز تسلیت گفت و افزود: امام حسن(ع) برای فقرا و در راه ماندگان کمک‌های بسیار زیادی می‌کردند؛ چندین بار در طی دوران زندگی خویش با پای پیاده عازم مکه شدند، چندین مرتبه بخشی ازاموال خود و یا همه مالشان را وقف کردند.

امام جمعه اسدیه با اشاره به مشکلات اقتصادی جامعه امروزی، عنوان کرد: در شرایط فعلی جامعه که وضعیت اقتصادی مناسب نیست چه خوب است که همه ما امام حسن مجتبی(ع) را الگوی خویش قرار داده و از فقرا و مستمندان دستگیری کنیم.

گزارش از فرزانه احمدی


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین