عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۹۶۱
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۵
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: امام حسن(ع) افزون بر صبر و بردباری بسیار شجاع بودند. انسان شجاع دین، تقوا و مصلحت اندیشی دارد.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی(ع) در مسجدالزهرا به سخنرانی پرداخته و گفت: در اکثر موارد از صبر  و بردباری امام حسن(ع) یاد شده و کمتر بعد شجاعت ایشان پرداختیم، معمولا شجاعت با تطور تفاوت دارد تطور بی‌باکی و نترس بودن بدون پشتوانه تقوا و دین است که شخص تنها قدرت بدنی خود را به نمایش می‌گذارد.

وی افزود: گاهی تحمل و سکوت شجاعت است، امیرمومنان امام علی(ع) برای ارزش‌های اسلام شمشیر را غلاف کرده و 25 سال سکوت در پیش گرفتند، هنگام تشیع پیکر پاک امام حسن(ع) تابوت ایشان توسط دشمنان تیرباران شد امام حسین(ع) به احترام بارگاه پیامبر(ص) شمشیر را غلاف کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه ما کسی را شجاع می‌دانیم که در کنار شجاعت دین، تقوا و مصلحت‌اندیشی داشته باشد، عنوان کرد: در روایات آمده که انسان شجاع دروغ نمی‌گوید. شجاع‌ترین اشخاص کسی است که بر هوای نفس خود نظیر حرام، خشم، غضب و شهوت غلبه می‌کند، انسان‌های شجاع بلندهمت هستند امام راحل در اثر شجاعت و بلند همتی انقلاب کرده و شاه را از کشور بیرون کردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در مسائل اخلاقی افق ارزش و ضدارزش به یکدیگر نزدیک است و بسیاری از مردم نمی‌توانند آن را از یکدیگر تفکیک کنند، اظهار داشت: به عنوان مثال بخل و قناعت تقریبا شبیه هم هستند در حالی که بخل بد اما قناعت خوب یا اسراف زشت اما سخاوت خوب است. چگونگی مرزبندی این موارد مهم است.

وی افزود: بی باکی  و شجاعت هم تقریبا شبیه یکدیگر هستند اما شجاع غلبه بر نفس، همت، صداقت و تقوا دارد و بی‌باک فاقد این موارد است. مردم کوفه با اینکه می‌دانستند حق با امام حسین(ع) است اما به خاطر ترس از ایشان حمایت نکردند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با استناد به روایتی از ائمه معصومین(ع) مبنی بر اینکه ما علم ویژه داریم علم، حلم، جود، فصاحت، شجاعت و محبت در دل‌های مومنان داریم، گفت: امام شجاع‌ترین انسان در زمان خود است اگرچه همیشه شجاعت به شمشیر نیست. امیرمومنان امام علی(ع) با اینکه در صفین و نهروان و جنگ‌های زیاد دیگری جنگیدند اما برای حفظ اسلام 25 سال سکوت می‌کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در دین اسلام کثرت جمعیت دلیل بر حقانیت نیست، ابراز کرد: حق و باطل را نباید با انسان‌ها شناخت بلکه باید حق و باطل را شناخته و انسان‌ها را به این میزان شناخت، مردم ایران بر اساس اصل حق انقلاب کردند و بر دشمن غلبه یافتند.

وی افزود: امام حسن مجتبی(ع) با شجاعت تمام پاسخ‌های دندان شکن به معاویه دشمن اهل بیت(ع) می‌دادند.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین