عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۸۱
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۸
هر روز از ماه مبارک رمضان با پیشنهادهایی متنوع منتظر شماییم (روز سوم)
"عقیق" در روزهای ماه مبارک رمضان، در "سفره خانه معنوی" خود، منتظر شما مهمانان الهی خواهد بود.

عقیق:

دعای روز سوم ماه مبارک رمضان :
 
 
 
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ والتّنَبیهَ وباعِدْنی فیهِ من السّفاهة والتّمْویهِ واجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ.
خدایا روزى کن مرا در آنروز هوش وخودآگاهى را ودور بدار در آن روز از نادانى وگمراهى وقرار بده مرا بهره وفایده از هر چیزى که فرود آوردى در آن به بخشش خودت اى بخشنده ترین بخشندگان.



اعمال و ادعیه مشترک ماه مبارک رمضان+صوت:
 

1.       اعمال شب و روز ماه مبارک رمضان

دعاهای زیر پس از هر نماز در ماه رمضان خوانده شود :

 

دعای "یا علی و یا عظیم":
 
 
دعای "اللهم ادخل علی اهل اقبور سرور" :
 
 
دعای "اللهم هذا شهر رمضان":
 
 
 
دعای "اللهم الرزقنی حج بیتک الحرام":
 

 

2.       اعمالی كه در شب هاى ماه رمضان باید به جا آورد:

دعاهای هنگام افطار:

ـ اللهم لك صمت و على رزقك افطرت و علیك توكلت

ـ بسم الله; اللهم لك صمنا و على رزقك افطرنا, فتقبل منا انك السمیع العلیم.

ـ دعای هنگام لقمه اول:بسم الله الرحمن الرحیم; یا واسع المغفرة اغفر لى

ـ خواندن  سوره قدر زمان افطار

ـ خواندن هزار مرتبه سوره قدر در هر شب از ماه مبارک رمضان

ـ خواندن صد مرتبه حم دخان

 

ـ خواندن دعاى افتتاح

ـ خواندن هزار ركعت نماز در سرتاسر این ماه

ـ نماز شب چهارم ماه مبارک رمضان : هشت رکعت در هر رکعت حمد و بیست مرتبه انا انزلناه
 

2.       اعمالی كه در سحرهای ماه رمضان باید به جا آورد:

خواندن سوره قدر در وقت سحرها

خواندن دعای سحر

خواندن دعای ابو حمزه ثمالی



برشی از دعای "ابو حمزه ثمالی" با صدای حاج مهدی سماواتی

 
برشی از دعای ابو حمزه ثمالی:
...وَاَنَّ الرّاحِلَ اِلَيْکَ قَريبُ الْمَسافَهِ وَاَنَّکَ لا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِکَ اِلاّ اَنْ تَحْجُبَهُمُ الاْعمالُ دوُنَکَ وَقَدْ قَصَدْتُ اِلَيْکَ بِطَلِبَتى وَتَوَجَّهْتُ اِلَيْکَ بِحاجَتى وَجَعَلْتُ بِکَ اسْتِغاثَتى وَبِدُعآئِکَ تَوَسُّلى مِنْ غَيْرِاسْتِحْقاقٍ لاِسْتِماعِکَ مِنّى وَلاَ اسْتيجابٍ لِعَفْوِکَ عَنّى بَلْ لِثِقَتى بِکَرَمِکَ وَسُکوُنى اِلى صِدْقِ وَعْدِکَ وَلَجَائ اِلىَ الاْيمانِ بِتَوْحيدِکَ وَيَقينى بِمَعْرِفَتِکَ مِنّى اَنْ لا رَبَّ [لى ] غَيْرُکَ وَلا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ وَحْدَکَ لا شَريکَ لَکَ اَللّهُمَّ اَنْتَ الْقائِلُ وَقَوْلُکَ حَقُّ وَ وَعْدُکَ صِدْقٌ وَاسْئَلوُا اللّهَ مِنْ فَضْلِهِ اِنَ اللّهَ کانَ بِکُمْ رَحيماً وَلَيْسَ مِنْ[صِفاتِکَ يا سَيِّدى ....] صِفاتِکَ يا سَيِّدى اَنْ تَاْمُرَ بِالسُّؤالِ وَتَمْنَعَ الْعَطِيَّهَ وَاَنْتَ الْمَنّانُ...

...و براستى کوچ کننده به درگاهت راهش نزديک است

 و مسلما تو از خلق خود در حجاب نشوى مگر آنکه کردارشان ميان آنها و تو حاجب شود

 و من با مطلبى که دارم قصد تو را کرده و با حاجت خود رو به درگاه تو آوردم و استغاثه ام را به درگاه تو قرار دادم و دعاى تو را دست آويز خود کردم بى آنکه من استحقاق داشته باشم که تو از من بشنوى و نه مستوجب آنم که از من بگذرى

 بلکه بدان اعتمادى که من و اعتقادى که بر يگانگى تو دارم و يقينى که به معرفت و شناسايى تو دارم که مى دانم پروردگارى غير تو نيست و معبودى جز تو وجود ندارد يگانه اى که شريکى برايت نيست

خدايا تو فرمودى و گفتارت حق و وعده ات راست است (که فرمودى ) ((و درخواست کنيد خدا را از فضلش که براستى او به شما مهربان است ))

 و رسم تو چنان نيست اى آقاى من که دستور سؤ ال بدهى ولى از عطا و بخشش دريغ نموده و خوددارى کنى و تويى بخشاينده...


ترتیل جزء سوم قرآن کریم 
 
 

یک آیه از "کلام نور" مهمان شوید:

روز سوم/جزء سوم: إِن تُبْدُوا الصدَقَتِ فَنِعِمَّا هِىَوَ إِن تُخْفُوهَا وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيرٌ لَّكمْوَ يُكَفِّرُ عَنكم مِّن سيِّئَاتِكمْوَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

اگر صدقه ها را آشکارا پرداخت کنید،کاری نیکوست و اگر آن ها پنهان کنید و به تهیدستان دهید برای شما بهتر است؛و خدا به این سبب بخشی از گناهان تان را محو می کند و خدا به آنچه انجام می دهید، آگاه است.

 «سوره بقره.آیه 271»

مهمانی به صرف "نهج البلاغه":

به خدا سوگند اگر مانند شتران بچه مرده ناله سر دهيد، و چونان كبوتران نوحه سرايى كنيد، و مانند راهبان زارى نماييد، و براى نزديك شدن به حق، و دسترسى به درجات معنوى، و آمرزش گناهانى كه ثبت شده و مأموران حق آن را نگه مى‏ دارند، دست از اموال و فرزندان بكشيد سزاوار است زيرا: برابر پاداشى كه برايتان انتظار دارم، و عذابى كه از آن بر شما مى‏ ترسم، اندك است. بخدا سوگند، اگر دل‏هاى شما از ترس آب شود، و از چشم‏هايتان با شدّت شوق به خدا، يا ترس از او، خون جارى گردد، و اگر تا پايان دنيا زنده باشيد و تا آنجا كه مى‏ توانيد در اطاعت از فرمان حق بكوشيد، در برابر نعمت‏هاى بزرگ پروردگار، بخصوص نعمت ايمان، ناچيز است.

«نهج البلاغه.خطبه 52»

حدیث روز:

پیامبر گرامی اسلام فرمودند:

تَركُ الغَيبَةِ أَحَبُّ إلَى اللّه ِ عَزَّ وَجَلَّ مِن عَشرَةِ آلاف رَكعَةٍ تَطَوُّعاً.

ترك غيبت از ده هزار ركعت نماز مستحبى پيش خدا محبوبتر است. بحار الانوار 75: 261 ح 66.

 

منبر امروز:
برشی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین پناهیان: ماه مبارک رمضان آثار زیادی به جا میگذارد ولی ما باید مواظب باشیم از این آثار تلقی خاص و ویژه ای یا مکاشفه ای در زندگی خودمان ببینیم و این را اثر رمضان تلقی بکنیم . این آثار بعد از ماه مبارک در ما نامرئی است و خیلی محسوس نیست . این را نباید مایه انکار آثار رمضان قرار بدهیم و بگوییم : پس رمضان در ما اثری نگذاشته است . چون بعد از رمضان ما معمولا خودمان را با همان ویژگی ها و خصلت ها با همان شرایط زندگی می بینیم و موجب این اشتباه میشود . ممکن است آثار رقیق باشند و یک کمی از گناه فاصله گرفته اند . این خیلی خوب است . البته بستگی به گذراندن رمضان هر کسی هم دارد . بستگی به برخورد با نحوه ی روزه هم دارد . اگر در طول ماه رمضان دلش برای ناهار خوردن لک زده باشد ، در بعد از ما رمضان فاصله ای با خوراکی ها درک نخواهد کرد . ولی اگر با دلچسبی روزه گرفته باشد ، می فهمد که خوردن شباهت پیداکردن به حیوانات است . این جوری با خوردن برخورد می کند . هرچند انسان باید شکر نعمت ها را بکند . آثار ماه مبارک رمضان خودشان را بعد از ماه مبارک نشان می دهند . پس این آثار هستند و ما باید آنها را جمع آوری کنیم . اعتبار شبهای قدر برای ما تعیین شده است . از گناهانی که بخشیده شده اند تا مقدرات و روزی هایی که تعیین شده است ولی اینها معلق است . بسیاری از آنها مشروط و وابسته هستند . اگر ما کار خوبی بکنیم ، آن را به ما می دهند و به ما می رسد . بسیاری از مردم بسیاری از اعتباراتی که در ماه رمضان برایشان تصویب شده را در طول سال استفاده نمی کنند . نمی آیند تخصیص شان را بگیرند . مثلا برای شما یک میلیون روزی مادی و معنوی بشرط آن صله ی رحم ، بشرط آن مبارزه با نفس ، بشرط آن دعا و بشرط این عبادت در نظر گرفته شده است . بعضی ها را بدون شرط می دهند . این نَفسی را که می کشیم بدون شرط به ما داده اند . ما بعد از ماه مبارک شروع به گرفتن معنویاتی که در ماه رمضان برای ما تصویب شده و هست ، بکنیم . سال نو معنوی ما بعد از شب قدر است .

یک نکته برای بانوان بهشتی : خانم های خانه دار علاوه بر کارهای خانه داری، گاهی فراغت دیگری هم پیدا می کنند، که نباید وقت را بیهوده صرف کنند. در آن اوقات خوب است اشتغالات مرتبی را برای خودشان برگزیند و همواره مشغول باشند؛ مثلا کتاب های سودمند بخوانند و در رشته های مفید تحقیق و کنجکاوی کنند، و بر علوم و اطلاعات خویش بیفزایند، و نتیجه تحقیقاتشان را به صورت کتاب یا مقاله در اختیار دیگران قرار دهند. به کارهای هنری مانند نقاشی، خطاطی، گل دوزی، خیاطی، بافندگی و ... بپردازند.

با اشتغال به این کارها هم به اقتصاد خانواده کمک می کنند و هم به تولید و ترقی اقتصادی جامعه. به علاوه این که در اثر اشتغال به کار از ابتلا به بیماری های روانی و ضعف اعصاب نیز تا حد زیادی مصون خواهند ماند.

امیر المومنین ـ علیه السلام ـ می فرماید:

خدا مومنی را که به حرفه و کاری مشغول و امین باشد، دوست دارد.[6]

به هر حال، خوب است بانوان نیز شغل و کاری داشته باشند و بهترین کار برای آن ها کاری است که در داخل منزل انجام گیرد؛ زیرا در این صورت به کار خانه داری آنان هیچ آسیبی وارد نمی آید.

 

یک نکته برای مردان بهشتی: در آیه 280 سوره مبارکه بقره آمده است:« و اگر (بدهکار،) قدرت پرداخت نداشته باشد، او را تا هنگام توانایی، مهلت دهید! (و در صورتی که به راستی قدرت پرداخت را ندارد) برای خدا به او ببخشید بهتر است، اگر (منافع این کار را) بدانید!»

آنچه در تفکر سیاسی اجتماعی اسلام پیرامون روابط بین اشخاص در جامعه مطرح است، تماما مبتنی بر رحمت و برادری است، از آن جمله می توان به آیه فوق اشاره کرد.در این آیه شریفه خداوند هر کس را که طلبی از شخص دیگری دارد در حالی که آن شخص قادر به پرداخت بدهی خود نیست، به دو امر مهم توصیه می نماید که امر اول به صورت حداقلی طرح شده و امر دوم به نحو حداکثری توصیه شده است که عبارتند از:1- شخص طلبکار به خاطر تنگ دستی فرد بدهکار به او مهلت دهد؛2- اگر آن پول را بر او ببخشد بهتر و نیکوتر است.بسیار مهم است که قرآن به عنوان کتاب انسانی و رحمانی بشر به این حکم اشاره می کند و حتی این رابطه را گسترده و بالا می برد که می گوید بر او طلبت را که حق توست ببخشی این برایت بهتر است و همین موجب رضایت پروردگارت می شود و از آن مهم تر اینگونه گفت که این مسئله موجب ایجاد روح همبستگی و برادری در جامعه می شود بدین نحو که اگر کسی این لطف را در حق دیگری انجام دهد موجب انتشار آن در جامعه شده و لذا جامعه نیز از آن تاثیر می پذیرد.

 

 

 

211005

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین