عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۶۶۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۶
به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان،
کتاب «شناخت وحی و نبوت» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان، از سوی انتشارات علیون چاپ و روانه بازار نشر شد.
عقیق:کتاب «شناخت وحی و نبوت» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان، از سوی انتشارات علیون چاپ و روانه بازار نشر شد.

حجت‌الاسلام حسینیان در پیش‌گفتار کتاب نوشته است: «این دفتر، سومین موضوع از اسلام‌شناسی اهل‌بیت(ع) را مورد بررسی قرار می‌دهد. اسلام رابطه خالق با انسان را تنها به زمان آفرینش محدود نمی‌کند، بلکه پس از آفرینش یک نوع رابطه راهنمایی ناگسستنی بین آفریننده و انسان قائل است که برای این رسالت، پیام‌آورانی را برمی‌گزیند تا پیام هدایت را به وسیله آنها به انسان‌ها برساند. قرآن این پیام را وحی و پیامرسان را رسول و نبی نام نهاده است.»

کتاب «شناخت وحی و نبوت» در دو بخش تنظیم شده است؛ بخش اول با عنوان «وحی و نبوت»، با استناد به آیات مقدس قرآن کریم، چیستی وحی، شرایط گیرنده پیام، شیوه‌های دریافت پیام، منشاء پیام، اینکه گیرنده وحی پیام را از درون می‌گیرد یا از برون و چگونگی پیام‌گیری را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد.

در ادامه، نویسنده در همین بخش این مسئله را واکاوی می‌کند که وحی و نبوت برای انسان‌ها چه ضرورتی دارد؟ آیا وحی نیاز انسان است؟ آیا انسان بالغ امروزی هم دارای همان نیاز است یا نه؟ سپس به این پاسخ می‌پردازد که انسان هدفمند برای سلوک و رسیدن به هدف، حتما نیازمند راهنماست. ولی این تمام پاسخ نیست بلکه وحی و نبوت بیشتر به صفات خالق انسان برمی‌گردد.

به تعبیر نویسنده: «قرآن علت نزول وحی و بعثت انبیاء را در دو عامل جستجو می‌کند که یکی در صفات ذاتی خداوند و دیگری در نیاز ذاتی انسان‌ است. خداوند ذاتا نسبت به آفریده‌های خود لطیف، مهربان، دلسوز، دوست‌دار و محب است و ممکن نیست نسبت به سرنوشت آنها بی‌تفاوت باشد، چه اینکه بی‌تفاوتی خداوند نسبت به آفریده‌هایش بر خلاف حکمت بالغه او است. از طرف دیگر بشر بی‌راهنمای غیبی و ماورای طبیعت نمی‌تواند راه غیبی را بشناسد و سلوک کند. بنابراین دو عامل موجب وحی و بعثت می‌شود.»

در صفحات پایانی بخش نخست، به تشریح ماموریت پیامبران، عصمت و معجزات آنها اشاره می‌شود.

در بخش دوم کتاب با عنوان «نبوت پیامبر اسلام، محمد(ص)»، نویسنده در بحث معجزات پیامبر اعظم، قرآن را به عنوان اعجاز جاودان محمد(ص) بررسی می‌کند. به بیان نویسنده: «گرچه پیامبر(ص) دارای معجزات مخصوصی بوده است اما قرآن معجزه‌ای است همراه رحمت و احیاء کننده فطرت بشر؛ و این خود بالاترین اعجاز است.»

اعجاز قرآن در خود قرآن از جهات گوناگون قابل بررسی است که عبارتند از: 1- سوابق علمی پیامبر؛ 2- سبک کلام و ادبیات قرآن؛ و 3- محتوای آن. و بخش دوم کتاب، به بررسی این موارد می‌پردازد. در ادامه همین بخش، به بشارت ادیان بزرگ بر نبوت پیغمبر اکرم اشاره می‌شود و در پایان خاتمیت پیامبر اسلام و چرایی آن مورد واکاوی و تحلیل قرار می‌گیرد.

کتاب «شناخت وحی و نبوت» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان در 140 صفحه و 1000 نسخه، با قیمت 10 هزار تومان توسط انتشارات علیون چاپ شده است.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین