عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۳۶۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
حجت الاسلام و المسلمین بی آزار تهرانی جایگاه موذن را طبق روایات بالاتر از جایگاه شهدا و علما در آخرت بیان کردند.
عقیق:روزی سه بار موذن، اذان را سر می‌دهد، اما به دلیل تکرار این کار، توجهمان نسبت به آن کم شده است. در گذشته بسیاری از کاسبان مقابل مغازه شان و برخی حتی در منزل خود، نوای اذان سر می‌دادند و این کار به سنتی در میان مسلمانان تبدیل شده بود. متاسفانه گفتن اذان این روز‌ها بسیار کمرنگ شده است؛ این در حالی است که در روایات اذان و موذن جایگاه بسیار بالایی دارند.

در اینباره با حجت الاسلام و المسلمین احسان بی آزار تهرانی، کارشناس مذهبی گفتگو کردیم و به تشریح اهمیت موضوع اذان پرداختیم.

بی آزار تهرانی در خصوص اهمیت اذان و اقامه و استجابت دعا در زمان اذان و اقامه گفت: موضوع اذان و اقامه آنقدر اهمیت دارد که انسان‌ها را پیوند به ملکوت می‌دهد. به این معنا که خداوند به واسطه نماز ملائکه را متوجه انسان‌ها می‌کند. ما در هنگام خواندن نماز، به هیچ وجه و در هیچ شرایطی اجازه شکستن نماز را نداریم، مگر اینکه قبل از رکوع یادمان بیفتد که اذان و اقامه را پیش از نماز قرائت نکردیم. این موضوع نشان از اهمیت اذان دارد.

وی افزود: در بیان اهمیت اذان، همین بس که اصل شعائر اسلام است. پیامبر اکرم (ص) که خاتم انبیاء است، زمانی که زمان اذان فرا می‌رسید، خطاب به بلال حبشی فرمودند، بلال اذان بگو که راحتی وجودمان را فرا بگیرد. این سخن رسول اکرم (ص) گویای آن است که اذان نه تنها بیان شعائر اسلام است بلکه نخستین تاثیر آن در هنگام خواندنش راحتی جان آدمی است.

حجت الاسلام و المسلمین بی آزار تهرانی درباره جایگاه موذن اظهار کرد: طبق روایات ما موذن از همه بالاتر است. در روایات حتی قیدی هم نیامده که مثلا موذن از همه بالاتر است به جز شهدا. جمله اطلاق دارد و قیدی برای آن ذکر نشده است. به این ترتیب موذن حتی مقامش از علما بالاتر است. خداوند برای کسی که نمایه‌ی شعائر را فریاد می‌زند، چنین جایگاهی در نظر گرفته است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به بعد فلسفی اذان و علت خواندن اذان و اقامه در گوش کودک مسلمان، بیان کرد: فلسفه بسیاری از فعالیت‌های ما در دین اسلام، تعبدی است؛ یعنی اینکه ما کاری را نه برای علتی خاص، بلکه به سبب فرمان برداری از حق انجام می‌دهیم. البته که بیان اذان بی حکمت نیست و دلیل منطقی هم دارد، اما برای ما این دلایل هنوز روشن و واضح نشده است. یکسری تحلیل‌ها دراین خصوص شده است. مثلا اینکه در گوش راست نوزاد مسلمان اذان و سپس در گوش چپ او اقامه گفته می‌شود و در آخر پس مرگ انسان باید نماز میت خوانده شود که اذان و اقامه ندارد، نشان می‌دهد که فاصله کوتاه میان اذان، اقامه و نماز است و انسان چنان فرصت زیادی برای زندگی ندارد.

بی آزار تهرانی ادامه داد: این موضوعات همه نشان دهنده اهمیت و تاثیر اذان نسبت به انسان هاست، اما همه این موضوعات ساحتی است از حکمت تعبدی اذان. بار‌ها برایم پیش آمده است که پدر و مادر‌ها برای خواندن اذان و اقامه در گوش فرزندانشان به من مراجه می‌کنند. وقتی اذان و اقامه را می‌خوانم، تحول و دگرگونی در این بچه‌ها را احساس می‌کنم. حتی برخی از این نوزاد‌ها لبخند می‌زنند. این تغییرات نشان دهنده تاثیر اذان و همان آرامشی است که در بالا به آن اشاره کردم.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین