عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۲۶۵
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
وقتی امام رضا(ع) آرام‌بخش دل گردشگران خارجی می‌شود؛
حرم منور رضوی علاوه بر زائران و مجاوران ایرانی هر روزه میزبان زائران و گردشگران متعدد از کشورهای مختلف دنیا است.
عقیق:بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) همان طور که برای ایرانیان بسیار دوست داشتنی است و ملجا و پناهگاهی برای عامه مردم و شیعیان به شمار می‌آید، در بیشتر موارد برای گردشگران هم همین جذابیت را دارد و به اذعان اکثر مسافران خارجی علاوه بر شکوه و زیبایی‌ معماری و هنرهای خلق شده، حرم امام رضا(ع) آرام‌بخش دل آن‌هاست.

«یورگین یورفسکی» فعال گردشگری و شرق‌شناس روسی که به همراه خانواده به ایران سفر کرده، همین عقیده را دارد. او در رابطه با این سفر خود می‌گوید: دو هفته است که به ایران آمده‌ایم و در این مدت به شهرهای تبریز، ارومیه و اصفهان سفر کرده و از دیدن جاذبه‌های گردشگری و طبیعی این شهرها لذت بردیم.

وی می‌افزاید: مردم ایران به لحاظ قومیتی تنوع زیادی دارند و هر کدام آداب و رسوم متفاوتی دارند. بدون اغراق باید بگویم که این مردم از فرهنگ غنی برخوردار هستند و بدون شک مهمان نوازی و مهربانی با خوی و خلق آن‌ها عجین شده است.

یورفسکی ادامه می‌دهد: تاکنون 5 بار به ایران آمده‌ و در این سفر‌ها 2 بار به مشهد سفر کرده‌ام و این شهر را به عنوان یک مقصد گردشگری به سایر گردشگران نیز توصیه می‌کنم.

این گردشگر احساس خود را از حضور در حرم مطهر اینگونه توصیف می‌کند: در روسیه این معنویت وجود ندارد و نمی‌توان این حس را تجربه کرد و توصیف حس عرفانی و معنوی این مکان مقدس بسیار سخت است.

وی بیان می‌کند: من با شخصیت‌های برجسته و پیشوایان شیعه آشنایی دارم و در مورد آنها مطالعه کرده‌ و از کرامات و معجزات آنها بسیار شنیده‌ام. حقیقتا باید گفت توصیف چنین فضایی همچون شخصیت‌ این بزرگواران در یک یا چند جمله آسان نیست. مختصر در مورد آنها صحبت کردن منصفانه و عادلانه هم نیست.

این شرق شناسی روسی می‌افزاید: لحظه‌های حضور در این مکان برایم آرامش بخش است و دوست دارم دوباره بتوانم به مشهد سفر کنم.

حرم رضوی دل انگیز است

«ساموئل لوزارفسکی» یکی دیگر از گردشگرانی است که حرم امام رضا(ع) را نمادی از معماری، مذهب و معنویت می‌داند و می‌گوید: معماری این مکان نمای بسیار زیبایی را برای مخاطب ایجاد می‌کند و می‌تواند ساعت‌ها برای دیدن آن وقت گذاشت و مقاله‌های بسیاری در مورد آن نوشت.

وی علاقه به فرهنگ و هنر اسلامی را دلیلی برای دومین سفر خود به مشهد ذکر می‌کند و می‌افزاید: حرم به لحاظ معماری و هنرهای به کار رفته مجموعه کاملی از هنرهای اسلامی جهان به شمار می‌آید.

وی گفت: شاید جاذبه‌های ایران برای هر گردشگری مناسب باشد اما برای من حضور در حرم امام رضا(ع) و دیدن هنر و تاریخ بهترین بخش سفرم به ایران است.

«سوزان هانتر» نیز که برای نخستین بار به ایران سفر کرده ایران را کشوری متمدن و دارای فرهنگ غنی ذکر می‌کند و می‌گوید: پیش از سفر تصورم نسبت به ایران بسیار متفاوت بود و فکر نمی‌کردم این همه زیبایی در ایران باشد اما سفر به ایران موجب تغییر نگرشم شد.

وی ادامه می‌دهد: در این سفر از شهرهای اصفهان، شیراز، تهران و مشهد دیدن کردیم و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی آن برایمان بسیار جذاب بود ولی به دلیل فرصت کوتاه نتوانستیم از تمامی مناطق و جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد دیدن کنیم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین