عقیق:حجت الاسلام و المسلمین کمال الدین
خداداده فعال در زمینه پژوهش های مهدوی در گفت و گویی گفت: یکی از
زیباترین و مهمترین مباحثی که در مورد آن متفکران و پژوهشگران حوزه مهدویت
که قلم فرسایی و نظریه پردازی کرده اند بحث رشد و توسعه و تکامل عقول بشری
در زمان ظهور است؛ که به واسطه ظهور مهدی موعود (عج) زمینه، برای شکوفایی
عقول فطری جامعه بشری فراهم می شود.
وی
همچنین تصریح کرد: ابو یوسف یعقوب بن اسحاق اهوازی مشهور به «ابن سکیّت»
از خواص اصحاب امام جواد (ع) و امام هادی(ع) فردی بسیار جلیل القدر و
دانشمند بود و در زمان خود پرچمدار ادبیات عرب از لغت و شعر و نحو و منطق
به شمار می رفت.
این
کارشناس مسائل فرهنگی اظهار کرد: ابو یوسف یعقوب بن اسحاق اهوازی از امام
هادی(ع) پرسید: علت اختصاص هر پیامبری به معجزه ای مخصوص چیست؟ موسی بن
عمران با عصا و ید بیضاء، عیسی بن مریم با علم طب و شفای کور مادرزاد و
احیای مردگان و اختصاص پیامبر اسلام (ص) به قرآن.
وی
در ادامه صحبت های خود توضیح داد: حضرت هادی(ع) در پاسخ به این پرسش
فرمودند: معجزه هر پیامبری با شرایط روز خود متناسب است تا بتواند بر همگان
حجت و دلیل و راهنما باشد. در عصر موسی بن عمران جادو و سحر غلبه داشت و
موسی بن عمران(ع) با انداختن عصا بساط جادوگران را بر هم ریخت و قرآن کریم
این صحنه پرشور و هیجان را ترسیم فرموده است. (اعراف/ 121- 118) امام (ع)
سپس فرمودند: در عصر حضرت عیسی(علیه السلام) بیماری های فلج و زمین گیر
شیوع داشت و حضرت مسیح(ع) در راستای طب و علاج و درمان بیماران از قوانین
عادی و متعارف فراتر رفت و پای را به آن سوی افق گذارد، کور مادرزاد را شفا
داد و مردگان را زنده نمود. امّا پیامبر اسلام (ص) «کانَ الغالِبُ على
أهلِ عَصرِهِ الخُطَبَ والکَلامَ فأتاهُم مِن عِندِ اللّه مِن مَواعِظِهِ
وحِکَمِهِ ما أبطَلَ بهِ قَولَهُم، وأثبَتَ بهِ الحُجَّةَ علَیهِم» غالب در
عصر رسول اکرم(صلی الله علیه واله وسلم) خطبه و کلام بوده است پس از جانب
خداوند متعال پیامبر اکرم (ص) برایشان مواعظ و حکمتی آورد که با آن ها باطل
شوند.
این
کارشناس دینی یادآور شد: نکته کلیدی بیان امام هادی(ع) در سوال ابن سکیّت
این است که پرسید: فما الحجة علی الخلق الیوم؛ بنابراین امروز حجت خدا بر
مردم چیست؟
وی
افزود: امام عصر(عج) یک کار اساسی که می کند همان شکوفایی عقل هاست که بر
آن اساس همگی او را پیروی کرده و به سوی کمال حقیقی حرکت می کنند! امام
فرمودند: «العقل یعرف به الصادق علی الله فیصدقه و الکاذب علی الله فیکذبه
... » عقل که راه صحیح را از غلط جدا می کند و صراط مستقیم الهی را از
پرتگاه ها و جاده های هولناک باز می شناسد و راه صحیح را تأیید و راه غلط
را رد می نماید. این عقل فطری برای انسان حجت خدا و راهگشاست.
این
فعال حوزه جوانان همچنین گفت: با توجه به برخی از روایات رسیده ما می
توانیم به اعتباری بهره گیری از عقل را به دو قسمت تقسیم کنیم عقل فردی که
شخص خود انسان از آن بهره مند است و عقلی که اجتماع نوع بشر از این نعمت
الهی بهره می برد.تقسیم. عقل فردی نحوه فهم انسان از عالم هستی و جایگاه و
منزلت خویش را راهبری می کند. همان گونه امیرالمومنین(علیه السلام) عقل و
عاقل را تعریف فرموده اند. از آن حضرت(علیه السلام) پرسیدند: «صف لنا
العاقل، فقال: هو الّذی یضع الشیء مواضعه. ثم قیل له: صف لنا الجاهل، فقال
قد فعلت؛ عاقل کسی است که جایگاه و منزلت هر چیز را می شناسد و آن را در
جای خودش می نهد و در نتیجه نادان کسی است که راه را گم کرده است، غلط می
فهمد و غلط عمل می کند.» چه بسیار انسان های عاقلی که در طول دوران های
مختلف بشری زندگی کرده و از دنیا رفته اند اما در میان جامعه ای بوده اند
که عقل جمعی اجازه شکوفایی و تکامل را به انسان ها نداده است و نهایتا فقط
توانسته اند عده ی کمی را با خود همراه کنند.
وی
تصریح کرد: حرکت جامعه بشری به سوی عقلانیت در زمینه سازی ظهور نقش
بسزایی ایفاء می کند یعنی جامعه انسانی به یک رشد و بلوغ لازم جهت ظهور
حضرت صاحب عجل الله می رسد.
این
کارشناس دینی خاطرنشان کرد: امروز درک و فهم بشری نسبت به گذشته بیشتر شده
است گرچه تمدن جدید بشری مشکلات زیادی را برای او به ارمغان اورده ولی با
این وجود بشر امروزی به این نتیجه رسیده است که آرامش و صلح در گرو پاکی و
حرکت به سوی صفات انسانی است.
منبع:میزان