یک مدرس حوزه گفت: اگر انسان قرار است جانشین خدا در زمین باشد غیر از این است که باید خدایی کند؟
عقیق: علی رضایینیا با اشاره به داستان خلقت حضرت آدم(ع)، اظهار کرد: خداوند فرمود «إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً» این جانشین یعنی چه؟ مثلاً برای رئیس یک مجموعه اداری اگر جانشینی منصوب کنند، در نبود رئیس این فرد همان اختیارات و قدرت رئیس را دارد بدون کموکاست، یعنی هم میتواند عزل کند، نصب کند، خرج کند و هر کاری را که رئیس میتواند انجام دهد او هم میتواند؛ لازمه انجام این کارها توسط جانشین غیر از این است که باید قدرت رئیس را داشته باشد؟ وی با بیان اینکه «این ما را به "عرف نفسه" میرساند» تصریح کرد: اگر ما قرار است جانشین خدا در زمین باشیم غیر از این است که باید خدایی کنیم؟ یعنی اگر خواستیم میتوانیم خلق کنیم، معدوم کنیم، تصرف در پدیدههای طبیعی و ... همین کارهای خارقالعاده عرفا و یا معجزات پیامبران گوشههایی از همین نکته است. اگر خودمان را با این دید بنگریم که حقیقتاً ما «خلیفةالله» هستیم آنگاه قدر جایگاه خود را میدانیم و اعمالمان نیز متناسب با این منصب خواهد بود. این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه «ما باید نگاهمان را به قرآن عوض کنیم» گفت: اگر ما قرآن را برای ثواب آن میخوانیم خیلی حد خودمان را کوچک کردهایم، آیا همین داستان حضرت یوسف (ع) در قرآن صرفاً برای بیان یک قصه است، یعنی حد و شأن قرآن در این حد است؟ یا چیزی بالاتر از این وجود دارد؟ باید از این آیات الهی، نکات معرفتی را بگیریم؛ قرآن ما را به همه مقامات عالی هدایت میکند؛ لذا قرائت قرآن را توأم با تفکر و تدبر داشته باشیم تا به شناخت جایگاه حقیقی خود و در نهایت شناخت عظمت پروردگار خود برسیم. رضایینیا تأکید کرد: در حقیقت این کتاب آسمانی قوس صعود و نزول انسان را «إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ» توأمان به ما معرفی میکند، یعنی قوس نزول همان هبوط حضرت آدم است و قوس صعود همان مراتبی است که انسان باید طی کند تا به «إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ» یعنی همان سیر کمالی انسان برسد. منبع:ایسنا 211008