حجت الاسلام موسوی مطلق در گفتوگو با تسنیم مطرح کرد:
حجت الاسلام سیّد عباس موسوی مطلق گفت:ولایت آثاری دارد که مهمترین اثر او اطاعت پذیری است و اگر کسی بگوید من ولایت دارم اما بی توجه به دستورات آن باشد و روح اطاعت پذیری نداشته باشد، دروغ میگوید...
عقیق: حجت الاسلام سیّد عباس موسوی مطلق از وعاظ شناخته شده مجالس مذهبی و بین هیئتیهای تهران است. او اهل درود لرستان و ساکن قم است که تا به حال 34 اثر از او به چاپ رسیده که به عنوان نمونه می توان به کتاب های «قبول اهل دل»، « فیض حضور»، «خواجه قنبر در دیوان حافظ»، «حافظ و پیرمغان»، «اعجوبه عصر»، «بهلول قرن چهاردهم»، «حافظ و قبله هفتم» اشاره کرد. حجتالاسلام موسوی از اعضای جامعه ایمانی مشعر است که از محضر اساتیدی مانند آیات بزرگواری شوشتری، جوادی آملی، علوی تبریزی، مبشر کاشانی و میرباقری کسب فیض کرده و هم اکنون علاوه بر تألیف و تحصیل، به تدریس در دانشگاه هم مشغول است.
خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) گفتوگویی با وی در خصوص هیئت های سکولار و مفهوم شناختی این عنوان گفتوگو کرده ایم که در ادامه میخوانید:
به نظر شما امروز ضروریترین مسئلهای که در محافل و هیئات مذهبی به آن پرداخته شود چه موضوعی است؟
قطعا یکی از موضوعات بسیار مهم مسئلهای است که چندی پیش رهبر معظم انقلاب در جمع هیئت رزمندگان اسلام بیان کردند و آن بحث سکولار بودن هیئتهای امام حسین (ع) بود، ایشان فرمودند: «هیئتها نمیتوانند سکولار باشند، هیئت امام حسین(ع) نمیتواند سکولار باشد».
سکولار به معنای واقعی آن با هیئت چگونه جمع میشود در حالی که آن بی دینی است و هیئت نماد دین است؟
آقا فرمودند: ما هیئت سکولار نداریم، این به آن معناست که ماهیتا امکان ندارد و با این که یک هشدار و زنگ است، حالا برای درک درست این موضوع ما باید یک تعریف مناسب از هیئت داشته باشیم و یک تعریف مناسب از سکولار. «هیئت یعنی جمع شدن چند نفر دورهم برای رسیدن به یک هدف واحد و یا اجرای دستورات یک شخص واحد است» اگر این گروه سیاسی باشند به آنان هیئت دولت میگویند، اگر ورزشی باشند به آنان هیئت ورزشی میگویند، اگر اقتصادی باشد هیئت اقتصادی و اگر برای مدیریت یک مجموعه باشد هیئت امنا میگویند، ولی امروزه اولین چیزی که از کلمه هیئت متبادر به ذهن میشود، «هیئت مذهبی» است که به طور خصوصی حول محور حضرت ابا عبدالله الحسین سلام الله علیه جمع شدهاند. اما تعریف سکولار عبارت از« جدا انگاری دین و دنیا است»، یعنی مخالفت با نشریات و مطالب دینی یعنی «طرف داری اصول دنیوی، یعنی جدایی دین از سیاست».
نظریه سکولار به چه زمانی برمیگردد و اساسا از چه زمانی این نظریه پیدا شد؟
اصطلاح سکولار و این نظریه در قرن 14 و 15 میلادی در نتیجه تعارض طرز تفکرات سیاسی اجتماعی کلیسا در غرب پا به عرصه گذاشت اما مفهوم آن به ابلیس برمیگردد. حالا که معنای این دو اصطلاح معلوم شد، میبینیم که دو نقطه مقابل هم هستند. پس چگونه یک هیئت میتواند سکولار باشد.نکته مهم همین جاست و توضیح آن این است که ما یک دعائی به نام دعای معرفت داریم که بسیار تأکید شده است در زمان غیبت خوانده شود که بسیار در این زمینه راهگشاست و آن این است.اَللّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُولَکَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنی رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی
فقره آخر دعا میگوید اگر امام و حجت را نشناسی در دین گمراه شدهای، یعنی دین هست اما در دین گمراهی است. شاید بتوان گفت بی دینی راحتتر است تا اینکه انسان در دین گمراه شود.کسی که نام دین بر او باشد ولی حقیقت دین را که خلیفة الله است نشناسد، ولایت را نشناسد، سکولار است چرا در روایت ما برای نماز، روزه، حج و سایر عبارات و فرائض کسی که ولایت را نداشته باشد هیچ ارزشی قائل نشده است. و یا در سفارش و وصیت رسول مکرم اسلام پیامبر اعظم صالله علیه و آله وسلم آمده است که فرمودند:«إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَیْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی» و بعد میفرماید اگر کسی به این دو امانت (قرآن و عترت) که همواره با هم هستند و کنار حوز کوثر بر پیغمبر وارد میشوند، تمسک بجوید «لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً» هرگر گمراه نمیشود. «لَنْ» نفی ابد است، یعنی امکان ندارد و اصلا چنین چیزی رخ نمیدهد صغری و کبرای این هم میشود دین دارد ولی گمراه است.
پس میتوان گفت معنای سکولار این میشود که دین بدون ولایت اهل بیت(ع) که همان ولایت الله است؟
دقیقا همین طور است یعنی جسم بدون روح. شیطان و جنود او از جن و انسان تمام همتش این است که ما به این نقطه بی توجه شویم. حالا این ولایت یک آثاری دارد و یکی از آثارش بلکه مهمترین اثر او اطاعت پذیری است و اگر کسی بگوید من ولایت دارم ولی بی توجه به دستورات باشد و روح اطاعت پذیری نداشته باشد، دروغ میگوید لذا قرآن میگوید ای پیامبر بگو: «قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْكُمُ اللّهُ» یعنی یک جوان هیئتی باید مقید به دستورات دین اعم از نماز، روزه، جهاد، خمس، امر به معروف و نهی از منکر و سایر دستورات باشد، این اطاعت را هم قرآن گفته: «طِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنكُمْ».
با این مسائل مطرح شده شاخصههای یک هیئت ایده آل چه شاخصههایی است؟
یکی از الطاف خاص خدا در عصر حاضر به ما وجود رهبری حکیم، فرزانه و یک اسلام شناس واقعی است که در همه ابعاد نظریاتی جامع و کامل ارائه داده است. در زمینه هیئات مذهبی هم در طول سالیانی متمادی ایشان مطالب مهمی ارائه و در مناسبتهای مختلف بیان فرمودهاند. مثلا یکی از مطالبی که معظم له فرمودهاند این است که : «چقدر خوب است که در این محافل هیئتها به مسئله قرآن و قرآن خوانی و معارف قرآنی اهتمام ورزیده شود». یکی دیگر از مسائلی که مرحوم امام (قدس الله سره) و حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای روی آن تأکید فراوان داشته و دارند، مسائل سیاسی است چرا که خود اهل بیت(ع) سلسله العباد هستند. آقا فرمودهاند: «هرکس علاقمند به امام حسین(ع) است، یعنی علاقمند به اسلام سیاسی است، اسلام مجاهده و اسلام مقاتله است، اسلام جان دادن است. یکی دیگر از شاخصههای مهم مسئله تربیت نیروها و حفظ و حراست آنهاست این شاخصه هم در بیان ایشان آمده است، ایشان فرمودند: «نکتهای که خیلی مهم است همین مسئله تربیت نیروها با حراست از نیروهای گوینده و خواننده از خطاها و اشتباهات است، این خیلی مهم است.»
ترویج و برافروخته کردن آتش محبت شاخصهای دیگر است که الحمدالله در این زمینه بدکار نشده است در این زمینه هم فرمودند: «مردم محبتی دارند که بایستی براثر خواندن و گفتن شما، عمیق و ریشه دار و تند و آتشین و برافروخته شود. تشیع آیین محبت است. خصوصیت محبت، خصوصیت تشیع است، کمتر مکتب و مسلک و دین و آیین و طریقهایی مثل تشیع با محبت سروکار داشته است.خلاصه شاخصههای مهمی که هست میتوانید به سخنان آقا در این زمینه مراجعه کنید.
مقام معظم رهبری توصیههائی هم در خصوص کیفیت برگزاری جلسات هیئات و به بیانی فضای داخلی جلسات دارند این توصیهها و سفارشات چقدر در محافل ما اجرا شده است؟
این موضوع نیاز به یک تحقیق میدانی دارد ولی این را باید عرض کنم که ما باید عادت کنیم به اطاعت پذیری، یعنی در زمان غیبت که ائمه(ع) ما را به فقها و ولی فقیه سپردهاند باید اطاعت پذیر باشیم تا در زمان ظهور هم مطیع محض حضرت ولی عصر بقیة الله الاعظم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم، لذا سفارشات و توصیههای فقهی و اخلاقی مقام معظم رهبری به عنوان نائب امام زمان(عج) باید نصب العین ما باشد و مو به مو اجرا بشود.