24 مهر 1400 10 (ربیع الاول 1443 - 49 : 02
کد خبر : ۳۵۸۱۵
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸
ميان اجنه افرادي يافت مي شوند كه از قدرت زيادي برخوردارند، همان گونه كه ميان انسان ‏ها چنين است.

عقیق:آیا انسان می تواند با جن رابطه داشته باشد ؟ اگر می تواند آن را چگونه توجیه می کنید؟

پاسخ :

قرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده است و ويژگي ‏هاي زیر را برای او برمی شمارد:

1.جن موجودي است كه از آتش آفريده شده، بر خلاف انسان كه از خاك آفريده شده است.[1]

2. داراي علم ، ادراك، تشخيص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است.[2]

3. داراي تكليف و مسئوليت است.[3]

4. گروهي از آن ها مؤمن و صالح و گروهي كافرند.[4]

5. داراي حشر و نشر و معادند.[5]

6. قدرت نفوذ در آسمان‏ها و خبرگيري و استراق سمع داشتند و بعداً منع شدند.[6]

7. با بعضي از انسان‏ها ارتباط برقرار مي كردند و با آگاهي محدودي كه نسبت به بعضي از اسرار نهايي داشتند، به اغواي انسان‏ها مي پرداختند.[7]

8. ميان آنها افرادي يافت مي شوند كه از قدرت زيادي برخوردارند، همان گونه كه ميان انسان ‏ها چنين است.[8]

9. قدرت بر انجام بعضي از كارهاي مورد نياز انسان را دارند.[9]

10. خلقت آنها روي زمين قبل از خلقت انسان ‏ها بوده است.[10]

11. در داستان حضرت سليمان عليه السلام وقتى عفريتى از جن مدعى مى‏شود که می تواند تخت بلقیس را به نزد سلیمان آورد پيش از آن كه از مجلسش برخيزد،[11] حضرت سليمان آن جن را تكذيب نمى‏ كند؛ اگر چه در قرآن نيامده است كه آن جن تخت را آورد.[12]

از مجموع این آیات استفاده می شود که جن یک موجود خیالی نیست و یک موجود واقعی مادی است که ارتباط با او امکان پذیر است و عده ای هم با او ارتباط برقرار کرده اند. اگرچه از روزگاران قديم بين انسان و جن، شيوه ‏هاي مختلفي از روابط تصور می شده است، اما ما تنها شيوه ‏هایي را که در روایات معتبر آمده است می توانیم بپذیریم.
در این جا به بعضي از گونه ‏هاي اين روابط كه در قرآن و روايات و سخنان دانشمندان ذكر شده، اشاره مي كنيم:

ألف: پناه بردن به جن؛ در قرآن مجيد آمده: "و همانا مرداني از انس به مرداني از جن پناه مي بردند، پس به سختي ‏هاي ايشان مي افزودند".[13]
رسم عرب چنين بود كه هرگاه به بيابان هولناكي مي رسيدند، به جن آن وادي پناه مي بردند. اسلام اين كار را نهي کرده و پناه بردن به آفريننده ی جن و انس را امر فرموده است. [14]

ب: تسخیر جن؛ تسخیر جنیان و به خدمت گرفتن آن ها، گرچه ممکن است اما ميان فقها در باره ی این كه آيا چنین کاری جايز است یا نه؟، بحث است. قدر مسلم آن است که این کار نباید از راهی که شرعا حرام است صورت گیرد یا باعث آزار و اذیت آن ها شود و نیز نباید به كارگرفتن آنها براي كارهاي نامشروع و حرام باشد زیرا انجام کار نامشروع، حرام است چه با واسطه باشد یا بی واسطه.[15]

از آیت الله العظمی خامنه ای؛ در باره ی حکم مراجعه به افرادی كه از طريق تسخير ارواح و جن اقدام به معالجه مى ‏كنند، با توجه به اين كه يقين وجود دارد كه آن ها فقط كار خير انجام مى ‏دهند، سؤال شد، ایشان جواب فرمودند: اين كار فى نفسه اشكال ندارد، مشروط بر اين كه از راه هايى كه شرعاً حلال هستند، اقدام شود.[16]
 


پی نوشت ها:

[1] الرحمن ، 15.
[2]
آيات مختلف سوره جن.
[3]
آيات سوره جن و الرحمن.
[4]
آيات سوره جن و الرحمن.
[5]
همان، 15.
[6]
همان، 9.
[7]
همان، 6.
[8]
نمل ، 39.
[9]
سباء ، 12 - 13.
[10]
حجر ، 27.
[11]
نمل، 40 - 30.
[12]
جوادى آملی، عبدالله، تفسير موضوعى، ج1، ص 119.
[13]
جن، 6.
[14]
نک: بحارالأنوار ، ج 92 ، ص 148 ، [المحاسن‏] قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا تَغَوَّلَتِ الْغِيلَانُ فَأَذِّنُوا بِأَذَانِ الصَّلَاةِ.
[15]
نک: منهاج الصالحين (للخوئي)، ج‏2، ص 8.
[16]
توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج‏2، ص 980 ، س 1232.

 منبع:جام

211008

 

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: