21 شهريور 1401 16 صفر 1444 - 30 : 11
کد خبر : ۲۸۱۹۵
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۲
ولادت امیرالمومنین (ع) در کعبه و برکات آن برای اسلام در طول تاریخ مورد حسد و غرض دشمنان بوده و کوشیده اند با تحریف این واقعیت تاریخی از فضیلت چنین ولادت مبارکی بکاهند؛ ...

عقیق: از این رو در گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب عباسی، مدیر گروه پاسخ به شبهات «شبکه ولایت» که زیر نظر آیت ا... مکارم شیرازی و با مدیریت آیت ا... حسینی قزوینی در پاسخگویی به شبهات فعالیت می‌کند، به گفت‌وگو پرداخته ایم که از نظرتان می‌گذرد:
با توجه به آنکه ولادت امیرالمؤمنین (ع) در کعبه دستمایه‌ای است برای شبهه افکنی های وهابیت و می‌کوشند این حقیقت تاریخی را تحریف و تکذیب کنند لطفاً نظر علمای اهل سنت را درباره ولادت ایشان در کعبه بیان کنید.
در ارتباط با ولادت حضرت امیر (ع) در کعبه ابتدا نظر علمای قدیم اهل سنت نقل می‌شود، کسانی که معتبر و مهم و در میان اهل سنت شناخته شده هستند.
نخستین آنها حاکم نیشابوری است که در «المستدرک علی الصحیحین» در جلد 3 صفحه 550 چاپ دارالکتابه العلمیه بیروت لبنان می‌گوید: به تواتر رسیده که فاطمه بنت اسد، حضرت علی (ع) را در کعبه به دنیا آوردند؛ حاکم شخصیت برجسته ای است و ذهبی در تذکره الحفاظ، جلد 3 صفحه 1039 او را «امام المحدثین» می‌نامد.
شخصیت دیگر گنجی شافعی متوفای 658 هجری است که در کفایة الطالب فی مناقب علی بن ابی طالب (ع)، صفحه 407 ذکر می‌کند حضرت امیر (ع) در کعبه به دنیا آمدند و قبل و بعد از ایشان هیچ کس در این خانه به دنیا نیامد و این به خاطر گرامیداشت مقام حضرت (ع) بوده است.
سبط ابن جوزی متوفای 654 هجری در تذکره الخواص، ابن صباغ مالکی، مسعودی متوفای 364 صاحب مروج الذهب و معادن الجوهر ، شاه ولی ا... دهلوی نیز در این ارتباط تاکید داشتند که ولادت حضرت علی (ع) در کعبه رخ داده است، در این میان علمایی هستند که سلفی مسلک محسوب می‌شوند و با وهابیت نیز نسبت دارند که آنها نیز این ولادت در کعبه را تایید کرده اند، همچون آلوسی صاحب تفسیر الکبیر. وی در کتاب «الخریدة الغیبیة فی شرح القصیدة العینیة» صفحه 15 می‌گوید، حضرت علی (ع) در خانه خدا به دنیا آمده و این مشهور است و در کتب شیعه و سنی ذکر شده و نسبت به شخص دیگری غیراز امیرالمؤمنین (ع) این موضوع اتفاق نیفتاده است.
آلوسی در همین کتاب صفحه 75 این طور ذکر می‌کند، حضرت علی (ع) ماجرای تولد خود در کعبه را جبران کردند با پاکسازی کعبه از بتها؛ زیرا در برخی روایات آمده که کعبه همیشه به خدا شکوه می‌کرد که تا کی باید در آن مکان بت پرستی شود و خدا وعده می‌داد کعبه را از بتها پاک خواهد کرد و این وعده به دست امیرالمومنین (ع) محقق شد. زرکلی در کتاب الاعلام جلد 7، ص 176 و 177 می‌گوید آلوسی اعتقاد سلفی داشت.
درباره ولادت حضرت امیر (ع) در کعبه و برای تحریف این واقعیت مسلم تاریخی چه شبهات دیگری مطرح است؟
شبهه دیگر وهابیت که شبکه های فارسی زبان آنها هم روی آن مانور می‌دهند این است که می‌گویند کعبه محل بت پرستی بوده و ولادت حضرت علی (ع) در محل بت پرستی فضیلتی برای آن حضرت (ع) به شمار نمی آید!
در اینجا پاسخ داده می‌شود اولاً کعبه جایگاه الهی و آسمانی دارد و در روایات هم آمده کعبه جایگاهی در عرش الهی است که بیت المامور در آن ایستاده و شرف ذاتی دارد و اگر عده ای از موقعیت آن سوء استفاده کرده اند، فضیلت آن سلب نمی شود.
نکته دیگر اینکه پیامبر اکرم (ص) همین کعبه‌ای را که بتخانه بود و 360 بت در آنجا بود و از نظر وهابیت فضیلتی نداشت، طواف می‌کردند، از این رو اگر فضیلت نداشت، چنین چیزی نباید رخ می‌داد و همین کعبه با وجود همین بتها از بعد ماجرای تغییر قبله تا فتح مکه قبله گاه مسلمانان بوده است، یعنی مسلمانان به سمت همین کعبه ای که بتها در آن بودند سجده می‌کردند بنابراین، اگر فضیلت ذاتی کعبه نبود، این هم باید زیر سوال برود!
وهابیت برای تحریف ماجرای ولادت امیرالمومنین (ع) می‌کوشد این واقعه را به دیگر افراد نیز تسری دهد و آن را از فردیت خارج کند، در پاسخ به چنین تحریف روشنی چه پاسخی می‌توان ارایه کرد؟
وهابیت می‌خواهد این فضیلت را برای دیگران نیز بیان کند تا عادی جلوه کرده و از انحصار امیرالمومنین (ع) خارج شود.
نخستین کسی که نقل شده او نیز در کعبه ولادت یافته، «حکیم ابن حزام» است که در جمهره النسب جلد یک صفحه 353 آمده مادرش او را در کعبه به دنیا آورد و این مطلب را از کلبی نقل می‌کند، در حالی که وقتی به این شخصیت از نگاه علمای اهل سنت مراجعه می‌کنیم، این شخصیت را قبول ندارند، به طور مثال دارقطنی و دیگران درباره او می‌گویند وی متروک الحدیث است یا یحیی بن معین که از رجالیون معروف اهل سنت است درباره او می‌گوید این شخصیت ثقه نیست.


منبع:قدس

211008

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: