حضرت ابوالفضل العباس(ع) هشتم ذیحجه سال ۶۰ هجری قمری و زمانی كه قافله
امام حسین (ع) قصد ترك مكه و عزیمت به كربلا را داشت، بر بام كعبه خطبهای
در ستایش از سیدالشهداء ایراد فرمود.
بسم الله الرّحمن الرّحیم
اَلحَمدُ لِلّهِ الَّذی شَرَّفَ هذا (اشاره به بیت اللهالحَرام) بِقُدُومِ اَبیهِ، مَن كانَ بِالاَمسِ بیتاً اَصبَح قِبلَةً.
أَیهَا
الكَفَرةُ الفَجَرة اَتَصُدُّونَ طَریقَ البَیتِ لِاِمامِ البَرَرَة؟ مَن
هُوَ اَحَقُّ بِه مِن سائِرِ البَریه؟ وَ مَن هُوَ اَدنی بِه؟ وَ لَولا
حِكمَ اللهِ الجَلیه وَ اَسرارُهُ العِلّیه وَاختِبارُهُ البَریه لِطارِ
البَیتِ اِلیه قَبلَ اَن یمشی لَدَیه قَدِ استَلَمَ النّاسُ الحَجَر وَ
الحَجَرُ یستَلِمُ یدَیه وَ لَو لَم تَكُن مَشیةُ مَولای مَجبُولَةً مِن
مَشیهِ الرَّحمن، لَوَقَعتُ عَلَیكُم كَالسَّقرِ الغَضبانِ عَلی عَصافِیرِ
الطَّیران.
اَتُخَوِِّنَ قَوماً یلعَبُ بِالمَوتِ فِی الطُّفُولیة
فَكَیفَ كانَ فِی الرُّجُولیهِ؟ وَلَفَدَیتُ بِالحامّاتِ لِسَید البَریاتِ
دونَ الحَیوانات.
هَیهات فَانظُرُوا ثُمَّ انظُرُوا مِمَّن شارِبُ
الخَمر وَ مِمَّن صاحِبُ الحَوضِ وَ الكَوثَر وَ مِمَّن فی بَیتِهِ الوَحی
وَ القُرآن وَ مِمَّن فی بَیتِه اللَّهَواتِ وَالدَّنَساتُ وَ مِمَّن فی
بَیتِهِ التَّطهیرُ وَ الآیات.
وَ أَنتُم وَقَعتُم فِی الغَلطَةِ
الَّتی قَد وَقَعَت فیهَا القُرَیشُ لِأنَّهُمُ اردُوا قَتلَ رَسولِ الله
صلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ أنتُم تُریدُونَ قَتلَ ابنِ بِنتِ نَبیكُم
وَ لا یمكِن لَهُم مادامَ اَمیرُالمُؤمِنینَ (ع) حَیاً وَ كَیفَ یمكِنُ
لَكُم قَتلَ اَبی عَبدِاللِه الحُسَین (ع) مادُمتُ حَیاً سَلیلاً؟
تَعالوا
اُخبِرُكُم بِسَبیلِه بادِروُا قَتلی وَاضرِبُوا عُنُقی لِیحصُلَ
مُرادُكُم لابَلَغَ الله مِدارَكُم وَ بَدَّدَا عمارَكُم وَ اَولادَكُم وَ
لَعَنَ الله عَلَیكُم وَ عَلی اَجدادكُم.
بنام خداوند بخشنده مهربان
سپاس خدای را كه بیت الله را با قدوم پدرش مشرف كرد؛ كسی كه دیروز بیت بود، [امروز] قبله گردید.
ای
ناسپاسان گناهكار آیا راه بیت را بر امام نیكوكاران می بندید؟ چه كسی
سزاوارتر به این بیت است از دیگر موجودات؟ و چه كسی نزدیكترین به این خانه
است؟ و اگر حكمت های خداوند بلند مرتبه نبود و اسرار بالا و امتحانات
موجودات نبود، همانا بیت به سوی ایشان [ امام حسین (ع)] پرواز می كرد؛ قبل
از اینكه مردم حجر را لمس كنند، حجر دستانش [ امام حسین (ع)] را استلام می
كند و اگر خواست مولای من خواست خداوند رحمن نبود هر آینه بر سر شما مانند
بازِ شكاری كه بر گنجشكان فرود می آید نازل می شدم.
آیا قومی را كه
مرگ را در كودكی به بازی می گرفتند می ترسانید، در حالی كه الان در مردانگی
قرار دارند. همه جانم فدای آقا و مولای همه موجودات كه برتر از حیوانات
[هستند].
هیهات بنگرید سزاوار است از چه كسی پیروی كنید، به كسی كه
شراب می نوشد [مراد یزید ملعون است] یا كسی كه صاحب حوض و كوثر است؛ كسی
كه در خانه وحی و قرآن است [مراد امام حسین(ع)است] یا كسی كه در بیتش اسباب
لهو و نجاست است [مراد یزید ملعون است]؛ و یا كسی كه در خانه اش نزول آیات
[نشانه ها] و [آیه] تطهیر است.
شما در غلطی واقع شدید كه قریش واقع
شدند. چرا كه اراده قتل پیامبر(ص) را كردند و شما اراده قتل پسر دختر
پیامبرتان را و [این حیله] برای ایشان تا وقتی امیرالمؤمنین(ع) زنده بود
ممكن نشد. پس چگونه ممكن است كشتن ابا عبدالله الحسین(ع) تا وقتی كه من
زنده ام؟
بیایید تا به راهش [راه كشتن امام حسین(ع)] آگاهتان كنم؛
پس مبادرت به كشتن من كنید، و گردنم را بزنید تا به مقصودتان برسید. خدا
شما را به مقصودتان نرساند و عمرتان و فرزندانتان را كوتاه كند و لعنت خدا
بر شما و پدرانتان [كه قصد كشتن پیامبر (ص)را داشتند] باد.
.................
كتاب
مناقب ساده الكرام، تألیف سید عین العارفین هندی، در كتابخانه علامه میر
حامد حسین موسوس نیشابوری كشمیری بدست آمده و در قالب كتابی با عنوان
"خطیب كعبه" از سوی علی اصغر یونسیان تألیف شده است .
کدخبرنگار:212111