وی افزود: در کتاب اصول کافی بابی وجود دارد با عنوان باب عقل و جهل؛ این باب را علم و جهل بیان نکردند بلکه عقل را در مقابل جهل مطرح کردند. در حادثه کربلا افرادی مانند ابن سعد عالم با کارنامه خوب، نتوانستند انتخاب درست داشته باشند؛ در واقعه کربلا علمایی دیده شدند که در واقع جهلشان آنها را نابود کرد.
این کارشناس مذهبی به خطر جهل در انسان اشاره کرد و گفت: امام صادق (ع) در زیارت اربعین میفرمایند: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَ»؛ وجانش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند. در واقع میتوان گفت در حادثه کربلا «محسوس به معقول» تبدیل شد. هنگامی که از جنبه حسی و زمینی نگاه کنیم، میبینیم امام حسین (ع) کشته شد و فرزندانشان به اسارت رفتند، اما وقتی عاقلانه نگاه کنیم، میفهمیم پیروز واقعی این حادثه عظیم امام حسین (ع) بود.
منبع:باشگاه خبرنگاران