عقیق:دقت در کسب حلال و دوری از اموال حرام از
تأکیدات مهم دین مبین اسلام به تمام انسانهاست. در دیدگاه دین اسلام
جامعهای به سعادت دنیوی و اخروی دست مییابد که دارای اقتصاد سالمتر
باشد. چرا که این مسأله ارتباط مستقیمی با تأمین نیازهای جسم انسان و پاکی
و ناپاکی روح، اندیشه و ایمان وباورهای قلبی او دارد. برای درک دقیقتر
تأثیر رزق بر سرنوشت افراد همین بس که امام حسین(ع) در روز عاشورا مهمترین
عامل عداوت دشمنان را روی آوردن به حرام معرفی کردند و خطاب به
آنها فرمود: «فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ... ؛ شکمهای
شما از حرام پر شده است که حاضر نیستید صدای مرا بشنوید». جالب است که
لشکریان دشمن از مسلمانان بودند که تقید به عبادات شرعی داشتند و تنها به
واسطه روی آوردن به اموال حرام از مسیر حق خارج شدند؛ از این رو پیامبر(ص) در روایتی فرمودند: «الْعِبَادَةُ مَعَ أَکْلِ الْحَرَامِ کَالْبِنَاءِ علَى الْمَاء؛ کسی که مال حرام میخورد و عبادت هم میکند، مثل کسی است که روی آب ساختمان میسازد.» (عدة الداعی، ص302)بنابراین
اگر مسیر کسب روزی از طریق حلال باشد، جامعه به رستگاری میرسد در غیر این
صورت آثار و تبعات آن گریبانگیر مردم خواهد بود. بر اساس آیاتی از قرآن
جوامعی به دلیل عدم تقید به نوع درآمدشان مورد عذاب الهی قرار گرفتند که از
جمله آنها قوم شعیب(ع) بود: «فَأَخَذَهُمْ عَذابُ یَوْمِ الظُّلَّة»؛
«عذاب روز سایبان (سایبانی از ابر صاعقهخیز) آنها(قوم شعیب) را فرا
گرفت». در آیات مربوط به حضرت شعیب علیهالسلام و قومش میخوانیم که آن
حضرت بعد از دعوت به توحید، قوم خود را به حق و عدالت در امور مالی و تجارت
دعوت کرد و در نهایت کسانی که قبول نکردند، به عذاب الهی گرفتار شدند. این
خود نشان میدهد که مسائل اقتصادی یک جامعه را نمیتوان ساده شمرد و نیز
نشان میدهد که پیامبران فقط مأمور به مسائل اخلاقی و عبادی نبودهاند بلکه
اصلاح وضع نابسامان اجتماعی و اقتصادی نیز بخش مهمی از دعوت آنها را تشکیل
میداده است.
منبع:تسنیم