حکم روزه دار در مسأله وطن
عضو ستاد ترویج احکام با بیان اینکه اگر زن و مرد قصد کردند در جایی غیر از وطن خود برای همیشه زندگی کنند، آنجا وطن هر دو است، گفت: وطن اولیه زن و شوهر، وطن همسر حساب نمیشود.
عقیق: حجتالاسلام
حسین وحیدپور، عضو ستاد ترویج احکام در گفتوگویی
در بیان حکم سفر روزهدار از وطن اول به وطن دوم گفت: کسی که دو وطن دارد و
در ایام ماه رمضان قصد میکند از وطن اول به وطن دوم خود برود، در صورتی
میتواند روزه بگیرد که اذان ظهر را یا در وطن اول و یا در وطن دوم باشد.
وی
با بیان اینکه روزه فردی که مسافرت میکند و هنگام اذان ظهر در هیچ یک از
دو وطن نیست، یعنی اذان ظهر را بین راه بوده، باطل است، افزود: این فرد
باید پیش از ظهر در وطن اول بماند و پس از اذان خارج شود و یا اگر از وطن
اول خارج شد، پیش از ظهر به وطن دوم وارد شود.
این
عضو ستاد ترویج احکام خاطرنشان کرد: اگر کسی پیش از ظهر به وطن خود که صبح
از آنجا خارج شده برگردد، در صورتی که در سفر مبطل و کاری که روزه را باطل
میکند انجام نداده باشد، واجب است که روزه را ادامه داده و نیت روزه کند.
وی
با بیان اینکه نیت ده روزه برای سفر یعنی تصمیم جدی برای اینکه فرد ده
روز در جایی بماند، ادامه داد: کسی که در ماه مبارک رمضان 45
کیلومتر مسافرت کرده و یک یا دو روز بیشتر کار ندارد، نمیتواند نیت ده
روز کند و در حالی که میداند دو روز بیشتر نمیماند، قصد ده روز بیمعنا
است.
حجتالاسلام
وحیدپور با اشاره به حکم زن و مرد پس از ازدواج در مسأله وطن، اظهار داشت:
فردی که در تهران به دنیا آمده و بزرگ شده و در قم ازدواج کرده است و همسر
این فرد هم متولد اصفهان است، قم وطن هیچکدام آنها نیست.
وی
خاطرنشان کرد: اگر زن و مرد قصد کردند قم وطن آنها باشد و برای همیشه در
آنجا زندگی کنند، قم وطن هر دو است و در صورتی هم که از وطن اول خود، اعراض
نکرده باشند، قم وطن دوم آنها محسوب میشود، اما وطن اولیه زن و شوهر، وطن
همسر حساب نمیشود.
منبع:رسا
211001