عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۹۵۱
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
رایزن سابق فرهنگی ایران در ترکیه:
رایزن سابق فرهنگی ایران در ترکیه گفت: شیعیان ترکیه پس از فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن قمه زنی این موضوع را درک کرده و امروز قمه‌ زنی در میان شیعیان ترکیه وجود ندارد.
عقیق:حجت ‌الاسلام حسن شعبانی، رایزن سابق فرهنگی ایران در ترکیه شب گذشته در نشست علمی سیر تحول آئین ‌های مذهبی محرم در قفقاز و ترکیه با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نزدیک 40 مسجد در شهر استانبول برای شیعیان احداث شده است، تصریح کرد: در شهرهای مرکزی ترکیه، شهر ازمیر بعد از استانبول بیشترین تعداد شیعیان را دارد، ترکیه نزدیک به 80 میلیون جمعیت دارد که سه میلیون نفر آن را شیعیان اثنی عشری هستند، این شیعیان بیشتر آذری‌ هایی هستند که در نقاط مختلف ترکیه پراکنده شده‌ اند.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی، تعداد قابل توجهی از جوانان ترکیه به امام خمینی(ره) علاقه پیدا کرده و با مکتب اهل بیت(ع) آشنا شدند، چرا که این جوانان سخنان امام راحل را منطقی یافته و این موضوع خود نقطه‌ پذیرشی برای مکتب اهل بیت(ع) بود.

رایزن سابق فرهنگی ایران در ترکیه در ادامه به تشریح وضعیت آیین‌ های محرم در ترکیه پرداخت و گفت: سبک عزاداری‌ های محرم در ترکیه بیشتر متاثر از ایران است، در عزاداری ترکیه زنجیرزنی وجود ندارد، همچنین شیعیان ترکیه پس از فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن قمه زنی این موضوع را درک کرده و امروز جلوه‌ ای از قمه‌ زنی در میان شیعیان ترکیه وجود ندارد.

حجت الاسلام شعبانی با بیان اینکه نوحه‌ های شیعیان ترکیه به چهار زبان ترکی استانبولی، ترکی آذری، کردی و زازایی خوانده می شود، افزود: مراسم‌ ایام محرم به صورت پراکنده در مساجد برگزار می ‌شود اما سعی می ‌شود تا مراسم روز عاشورا در شهرهای استانبول، ازمیر و ایغدیر به صورت متمرکز برگزار شود.

رایزن سابق فرهنگی ایران در ترکیه با اشاره به اینکه مراسم عاشورا در استانبول جلوه‌ سیاسی به خود گرفته است، خاطرنشان کرد: مهمانانی که به عنوان پروتکل به مراسم دعوت می‌ شوند مهمانان جدی هستند و می ‌توان گفت که این مراسم در استانبول برای خود بعدی منطقی گرفته است.

حجت الاسلام شعبانی با تاکید بر اینکه در مراسم‌ مذهبی ترکیه، حاضران تشنه‌ شنیدن معارف اهل بیت(ع) هستند، عنوان کرد: خلاء نبود محتوای فاخر در محرم از جمله مشکلات در ترکیه است و آنان دسترسی ضعیفی به محتوای فاخر دارند.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین