عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۹۳۹
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
حجت‌الاسلام رفیعی تشریح کرد:
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی درباره آثار دوستی و محبت اهل بیت (ع) گفت: اولین شرط برای اثرگذار بودن محبت اهل بیت (ع) این است که باید این محبت برای خدا باشد. این اصلی‌ترین نکته در محبت اهل بیت (ع) است.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شب گذشته (دوشنبه 26 شهریور) در دومین شب عزاداری امام حسین (ع) که با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: یکی از واجباتی که در فرهنگ قرآن و عترت به آن توجه داده شده، مقوله محبت است. روایات بسیاری درباره محبت و دوستی اهل بیت (ع) وجود دارد و آثار فراوانی هم برای آن بیان شده است.
وی درباره آثار دوستی و محبت اهل بیت علیهم‌السلام اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می‌فرماید: خدا به هر کسی محبت اهل بیت مرا بدهد خیر دنیا و آخرت به او داده و تردید نکند که او از اهل بهشت است. در روایت دیگری چنین آمده که امام صادق علیه‌السلام فرمود: هر کسی که خداوند خیرش را بخواهد، حبّ امام حسین علیه السلام و حب زیارتش را در قلب او می‌اندازد و هر که را خداوند بدی‌ای را بخواهد، بغض نسبت به امام حسین علیه‌السلام و بغض زیارت آن حضرت را در قلب او می‌اندازد. (وسائل الشیعه، ج14، ص 496)
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی یادآور شد: رسول خدا (ص) خطاب به سلمان فرمود: «حُبِّی‌ وَ حُبُ‌ أَهْلِ‌ بَیْتِی‌ نَافِعٌ‌ فِی‌ سَبْعهْ مَوَاطِنَ أَهْوَالُهُنَّ عَظِیمَهً عِنْدَ الْوَفَاهْ وَ الْقَبْرِ وَ عِنْدَ النُّشُورِ وَ عِنْدَ الْکِتَابِ وَ عِنْدَ الْحِسَابِ وَ عِنْدَ الْمِیزَانِ وَ عِنْدَ الصِّرَاط»؛ دوست داشتن من و دوست داشتن اهل بیت من، در هفت جاى بسیار وحشتناک سود مى‌بخشد: هنگام مردن، در قبر، روز محشر، هنگام دادن نامه اعمال، هنگام حساب، نزد میزان و در عبور از صراط. (الخصال: ص 360، ح 49)
به گفته وی، روزی «حارص بن عبدالله همدانی» خدمت امام علی (ع) رسید، حضرت فرمود چه شده که به اینجا آمدی؟ عرضه داشت حبّ شما مرا به اینجا کشاند، وقتی از پیش شما می‌روم دلم می‌گیرد، حضرت فرمود: حارص اگر در گفتارت صادق باشی ما نیز در سه موقعیت جواب و اجر این محبت تو را خواهیم داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی تأکید کرد:‌ اولین شرط برای اثرگذار بودن محبت اهل بیت (ع) این است که باید محبت اهل بیت (ع) برای خداوند متعال باشد. این اصلی‌ترین نکته در محبت اهل بیت(ع) است.

وی نصرت بدون منت را دومین شرط اثرگذاری محبت اهل بیت (ع) دانست و گفت: برخی نصرتشان با منت‌گذاری است. شیخ عباس قمی در کتاب سفینة البحار چنین نقل می‌کند که شخصی پول زیادی برای امام رضا (ع) آورد، به نظر می‌خواست منت بگذارد، در دلش گفت این همه پول به امام رضا (ع) دادیم اما حضرت خوشحال نشد و خیلی عادی برخورد کرد، امام رضا (ع) به یکی از اطرافیان فرمود تشتی به همراه آب بیاورید، حضرت دستش را زیر آب گرفت و همینطور که آب ریخته می‌شد، آن آب به طلا تبدیل شد و این طلا بود که به جای آب در تشت ریخته می‌شد. سپس حضرت رو به آن فرد کرد و فرمود: «ثُمَّ اِلْتَفَتَ إِلَیَّ فَقَالَ لِی مَنْ کَانَ هَکَذَا لاَ یُبَالِی بِالَّذِی حَمَلْتَهُ إِلَیْهِ»؛ کسى که چنین باشد، به آنچه تو برایش آوردى، اهمیّتى نمى‏‌دهد». (الکافی: ج‏1 ص‏491، ح‏10)
این کارشناس مسائل دینی افزود: ما محبان و شیعیان نه تنها نباید برای یک کار منت بگذاریم بلکه باید همیشه خودمان را بدهکار اهل بیت (ع) هم بدانیم. در همین راستا باید بگویم که ما نباید بر سر انقلاب اسلامی منت بگذرانیم بلکه این انقلاب اسلامی است که بر سر ما منت دارد.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین