عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۴۴۱
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
مداحان نقش بسیار بزرگی در خنثی کردن نقشه ها و توطئه های دشمنان در از بین بردن فرهنگ عاشورا و فرهنگ حسینی دارند، لذا باید در انتخاب اشعار و روضه های خود دقت کافی را داشته باشند.
عقیق: با شروع شدن محرم، شهرها حال و هوای خاصی به خود می گیرند، در هر خیابان که قدم می گذاری ایستگاه های صلواتی را مشاهده می کنی که توسط چندین جوان مدیریت می شود، در اغلب کوچه ها تکیه ها و حسینیه ها سیاه پوش شده و هر شب بساط روضه و عزاداری فراهم است، پس از هر سخنرانی مداح به پشت تریبون می رود و با نوحه های خود فضای مجلس را دگرگون می کند.
مداحان اهل بيت(ع)، كه با ذكر مصيبت و ذكر فضايل خاندان وحى، مجالس حسينى را گرم و اشک عاشقانه شيعيان آل الله را جارى مى‏سازند، از عوامل مهم بقاء فرهنگ‏ عاشورا هستند.
مداحى اهل بيت(ع) و نوحه خوانى در سوگ آنان،از جمله كارهايى است كه حادثه‏ عاشورا را زنده نگهداشته است، ائمه اطهار(ع) نيز از مداحان و ذاكران، تقدير و تشويق مى‏كردند، صله می دادند، دعا مى‏ كردند و براى اين كار،فضيلت و ثواب بسيار بر مى‏شمردند.
در سال های اخیر متأسفانه برخی مداحی ها به سمت و سویی رفته اند، که دشمنان اسلام و انقلاب از آن بهره برداری زیادی کرده و علیه شیعیان مورد استفاده قرار داده اند.
از طرفی شبهات زیادی نیز در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی توسط برخی افراد به صورت هدفمند مطرح می گردد که فکر جوانان را به انحراف می کشاند و باعث می شود تا دچار دوگانگی و تردید شوند، هدف دشمنان از این اقدام کم رنگ کردن حضور جوانان در عزاداری ها و به زیر سوال بردن فرهنگ شهادت، ایثار و از خودگذشتگی است، لذا جامعه مداحان می توانند در این راستا نقش بسیار زیادی ایفا کند و مانع پیاده شدن نقشه های شوم دشمنان اسلام گردند.
در همین راستا حجت‌الاسلام محسن مشرفی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی در گفت‌وگویی در بیرجند، با بیان این‌که مداحان را می‌توان به چند گروه تقسیم‌بندی کرد، گفت: یک گروه کسانی هستند که شغلشان مداحی نیست و نیاز مالی ندارند و به عشق امام حسین علیه‌السلام، مداحی می‌کنند و از خودشان نیز مایه می‌گذارند، این افراد الگوی جامعه برای خدمت‌رسانی و تبلیغ دین، هستند.
وی افزود: دومین گروه کسانی هستند که شغلشان مداحی است و در ازای این کار، مبلغی به عنوان هدیه دریافت می‌کنند، لذا با توجه به هزینه های آموزش مداحی و همچنین هزینه راه و تأمین معاش مداح، در این خصوص مخالفتی وجود ندارد.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه عده کمی از مداحان، نگاهشان به مداحی، نگاه کاسبی است، خاطر نشان کرد: معمولا این چنین افرادی با یکی دو بار دعوت توسط هیأت امنا و مسئولان فرهنگی هیأت ها، شناخته می‌شوند، لذا مردم نباید به سراغ افرادی بروند که روحیه کاسبی داردو چنین افرادی مداح اهل بیت علیه‌مالسلام نامیده نمی‌شود، بلکه می توان نامش را تاجر نهاد.
حجت الاسلام مشرفی تصریح کرد: باید بین مداحان دلسوخته اهل بیت(علیه‌السلام) و کسانی که خودشان را مداح جا می‌زنند و قصد سوءاستفاده دارند، تمایز قائل شد و اگر هزینه‌ای برای افراد کاسب بپردازیم؛ نه تنها اسراف است بلکه برای مردم نیز سودی ندارد چون از روی ریا انجام شده است، اما پرداخت هدیه به غالب مداحان که دل‌سوخته سید شهدا هستند، با توجه به این‌که آگاهی از سیره اهل بیت علیهم السلام، نیاز ضروری مردم است؛ مانعی ندارد، و لذا باید دانست هر گونه جبهه گیری در این خصوص، دسیسه دشمنان است که می‌خواهند ما را از شناخت اهل بیت دور کنند.
وی در خصوص این‌ شبهه پخش شده در فضای مجازی" که به جای پرداخت میلیاردها تومان به یک مداح برای گریاندن شما، آن را هزینه‌ی خنداندن یتیمی کنید"، گفت: در خصوص پرداخت هزینه به کاسبانی که خود را مداح جا می‌زنند، این موضوع کاملا صدق می‌کند ولی در خصوص غالب مداحان خیر،  و نمی توان نیازهای روحی جامعه را به خاطر نیازهای مادی افرادی تعطیل کرد.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی در خصوص این‌که برخی اسلام را دین غم و عزا معرفی می‌کنند؛ گفت: ای کاش دشمنان قبل از اظهار نظر، شادی واقعی مردم را در جشن‌ ولادت ائمه و اعیاد مختلف می‌دیدند، زیرا ما معتقدیم نباید انسان به گونه‌ای باشد که همه زندگیش را سراسر غم و غصه پر کند و نه به گونه ای باشد که بی‌خیال مظلومان بوده و شادی بدون منطق داشته باشد.
 حجت الاسلام مشرفی خاطر نشان کرد: در عزاداری‌ها هم لازم است مداحان و عزاداران همواره هدف خود را که زنده نگه داشتن یاد امام و ادامه دادن راه ایشان و ترویج اهداف امام حسین(علیه السلام) از قبیل حق طلبی، استکبار ستیزی، کمک به مظلوم، ترویج دین خدا و اقامه دین؛ در نظر گرفته و در انتخاب اشعار و آهنگ مداحی، نوع لباس پوشیدن‌ها، نوع برنامه گرفتن‌ها‌، ساعت برنامه‌ها، استفاده از بلندگوهایی که ممکن است برای مردم، مزاحم باشد و ...دقت کنند.
وی ادامه داد: ممکن است رسم و رسوم غلط تا جایی پیش برود که این اتفاقات در حوزه‌ی عزاداری‌ها و مداحی‌ها افتاده باشد اما غلط را هرکجا متوجه شویم و اصلاح کنیم، به نفع ماست.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی بیان داشت: هرچه عزاداری‌ها ساده‌تر، کم هزینه‌تر و با خلوص نیت باشد؛ آثار معنوی که ما از آن انتظار داریم و امام حسین(ع) را راضی نگه می دارد و ما را به معصومین نزدیک‌تر می کند، بیشتر است.
حجت الاسلام مشرفی یادآور شد: هر چه زمان می‌گذرد توطئه و شبهه افکنی دشمن در مسیر این دین عدالت محور و حق محور، بیشتر خواهد شد چون آن‌ها منافشعان را در مقابل دین اسلام به خطر افتاده می‌بینند.
وی در ادامه گفت: دشمنان همواره به دنبال تضعیف اسلام هستند، لذا باید مراقب باشیم دستاوردهای اسلام، انقلاب، شهدا و خون امام حسین(ع) را با شبهه هایی که از سوی استکبار مطرح می‌شود؛ هیچ‌گاه کمرنگ نکنیم بلکه روز به روز بر طراوت و اخلاص عزاداری‌ها بیفزاییم تا زمینه ظهور فرزند امام حسین(ع) را فراهم کنیم.
مداحان،به لحاظ آنكه كارشان بر عنصر«صدا»،«شعر»،«اجرا»و«مخاطب‏» متكى‏ است، بايد هر چه بيشتر نسبت ‏به آموزش‌های لازم، پختگى اجرا، تمرين پيوسته، گزينش شعرهاى خوب و پر معنى و زيبا و بديع و ولايى، مطالعه مقتل‌هاى معتبر و منابع‏تاريخى، تكيه بر روى اشعار و مطالب اخلاقى، فكرى و عقيدتى، پرهيز از غلو و مبالغه و گفتن حرف‌هاى اغراق آميز و غير قابل قبول كه اثر منفى دارد، اهتمام ورزند.
همچنین مداحان چون الگوی نسل جوان محسوب می شوند باید از دروغ و تصنع و بازارگرمى بپرهيزند، خلوص و صداقت و مناعت طبع را فراموش نکرده، و نوكرى ‏ابا عبد الله الحسين و اخلاص نسبت ‏به آن حضرت را از ياد نبرند، و از آنجا كه شعر خوب ‏از نظر مضمون، قالب و تعبير، در دل‌ها و افكار تاثير ماندگار مى‏گذارد، در شناخت و مطالعه و انتخاب شعرهاى پخته و عميق و زيبا بكوشند تا بهتر بتوانند در اين سمت، به ‏ترسيم چهره الگوهاى كمال و اسوه‏‌هاى پاكى، يعنى معصومين(ع) بپردازند.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین