عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۱۰۹
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۱
مروری بر رمانی که به مباهله می‌پردازد
روایت یک اتفاق دینی با زبان داستان، موضوع پرخطری می‌تواند محسوب شود و نویسنده در این اثر سراغ یک واقعه مهم در تاریخ دین اسلام (مباهله) رفته و دست به روایت زده است.
عقیق:حسام آبنوس: آخرین روزهای شهریور ۹۵ بود که محمودرضا فرقانی در تلگرام پیغام داد که تا چه ساعتی خبرگزاری هستی تا برایت یک کتاب بیاورم. وقتی آمد هنوز آفتاب در آسمان بود و از گرمای آن کاسته نشده بود. با همان لبخند همیشگی از داخل کیفش یک کتاب در آورد و به سمتم گرفت. وقتی به نام نویسنده کتاب توجه کردم با نام خودش روی اثر مواجه شدم و پس از کلی ذوق‌زدگی و تبریک بابت انتشار کتابش از او خواستم بابت این لطفش جمله‌ای برایم به یادگار بنویسد تا شیرینی این اتفاق بیشتر برایم ماندگار شود.

رمان «خورشید مدار ۶۶ درجه» عنوان اولین اثر این نویسنده بود که تنها در برنامه‌های خبری او را می‌دیدم که از مراسم گزارش تصویری می‌گرفت و حضور فعالی در برنامه‌های مرتبط با کتاب داشت. کتابی که جدا از اینکه لطف یک دوست پشت آن بود متعلق به خبرنگار محجوبی بود که بدون هیاهو اثری خلق کرده بود. برای همین خواندن و نوشتن در موردش برایم اهمیت ویژه‌ای داشت. این کتاب را سال قبل (۱۳۹۶) مطالعه کردم تا برای روزهایی که مرتبط با ایام مباهله است مطلبی برایش بنویسم ولی حواس‌پرتی و غافل شدن از تقویم سبب شد روز مهمی در تاریخ که این کتاب هم به آن روز اشاره داشت رد شود و من شرمنده محمودرضای مهربان و کتاب نجیبش شوم و این یادداشت بماند برای امروز که در تقویم به عنوان روز «مباهله» شناخته می‌شود.

نه قصد دارم ماجرای مباهله را تعریف کنم و نه خیلی به جزئیات این روز مهم در تاریخ اسلام اشراف دارم که بخواهم روایت صحیحی از آن ارائه کنم اما همین‌قدر می‌دانم که این روز در اثبات حقانیت دعوت پیامبر رحمت اهمیت ویژه‌ای دارد و از این رو در مرور تاریخ صدر اسلام بی‌تفاوت نباید از کنار این روز گذشت. همانطور که خداوند کریم نیز در قرآن به این روز و اتفاقاتی که در آن روی داده اشاراتی داشته و آیاتی مرتبط با کیفیت مباهله بر رسول خویش نازل کرده است.

یک - زبان اولین چیزی است که هر خواننده حین خواندن یک اثر با آن روبه‌رو می‌شود. زبان این رمان زبان فاخری است که حال و هوای آن روزها را به خواننده القا می‌کند و نشان می‌دهد نویسنده برای خلق آن تلاش بسیاری کرده است. نثر در این اثر پختگی راضی کننده‌ای دارد که خواننده در مواجه شدن با آن از خواندن کتاب احساس رضایت می‌کند.به همین بهانه مروری به برخی نکات مرتبط با این کتاب می‌کنم تا اگر تصمیم گرفتید این کتاب را تهیه کنید با دقت بیشتری بتوانید انتخاب کنید.

دو - فضاسازی‌ها در این کتاب خیلی باورپذیر از کار در نیامده است. نویسنده شاید به خاطر محدودیت‌های منابع تاریخی نتوانسته در فضاسازی خیلی موفق شود و از این رو خواننده خیلی با حال و هوای نجران و سال‌های صدر اسلام روبه‌رو نمی‌شود که خب این موضوع می‌تواند به عنوان یک نکته منفی به‌شمار رود.

سه - شاید نوشتن این کتاب از منظر روایی اثر مهمی محسوب شود. زیرا نویسنده با توجه به اینکه در روزگار روایت‌های معوج از تاریخ هستیم، دست به خلق اثری زده که در آن قرار است خواننده با یکی از رویدادهای مهم تاریخی روبه‌رو شود. از این حیث اهمیت این کتاب در نقطه مهمی قرار می‌گیرد. زیرا وقتی می‌بینیم صنعتی به نام هالیوود «از کاه، کوه» می‌سازد جایگاه این کتاب در پازل نبرد روایت‌ها بیشتر آشکار می‌شود.

چهار - این کتاب به منابع مستند تکیه دارد و نویسنده تلاش کرده با اتکا به همین منابع اثری خلق کند. هرچند در رونمایی این کتاب یکی از اساتید برجسته تاریخ به ضعف‌های تاریخی این کتاب در برخی بخش‌ها اشاراتی کرده بود اما با این حال نمی‌توان از بیان داستانی یک رویداد به درجه اهمیت مباهله چشم‌پشی کرد.

پنج - روایت یک اتفاق دینی با زبان داستان موضوع پرخطری می‌تواند محسوب شود و نویسنده در این اثر سراغ یک واقعه مهم در تاریخ دین اسلام رفته و دست به روایت زده است. او با رعایت خطوط قرمز این اثر را خلق کرده و با وجود حضور معجزه در ماجرای مباهله اما به خوبی از پس این کار برآمده و اثری رضایت‌بخش به خواننده ارائه کرده است.

و آخر - رمان «خورشید مدار ۶۶ درجه» اثر محمودرضا فرقانی یک تجربه تازه در خلق یک اثر دینی است. او در این اثر سراغ یک ماجرای مهم که ظرفیت‌های بسیاری از منظر داستانی دارد رفته و به عنوان اولین اثر داستانی که خلق کرده اثری راضی‌کننده را به مخاطب عرضه کرده است. این کتاب ۱۳۶ صفحه‌ای از سوی نشر نارگل با قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان در کتابفروشی‌ها در دسترس است.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین