عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۹۸۹
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲
آیه های مهدوی
خداوند در غدیر خم فرمود: «وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» و درباره حکومت امام زمان(عج) می فرماید: «وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ»؛ دین غدیر و دین زمان حکومت حضرت مهدی(عج) مورد رضایت خداوند است.
عقیق:خداوند در آیه 55 سوره نور می فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ؛ خدا به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏ اند وعده داده است كه حتما آنان را در اين سرزمين جانشين [خود] قرار دهد همان گونه كه كسانى را كه پيش از آنان بودند جانشين [خود] قرار داد و آن دينى را كه برايشان پسنديده است به سودشان مستقر كند و بيمشان را به ايمنى مبدل گرداند [تا] مرا عبادت كنند و چيزى را با من شريك نگردانند و هر كس پس از آن به كفر گرايد آنانند كه نافرمانند».
 نکته ها
1.در روایات بسیاری از امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) می خوانیم که مصداق کامل این آیه، حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) است و خداوند وعده داده است که در آن روز، اهل ایمان بر جهان حکومت کنند.
 2.در قرآن بارها به حکومت نهایی صالحان تصریح شده است؛ از جمله اینکه سه مرتبه فرمود: «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» (اسلام بر همه ادیان پیروز خواهد شد). و نیز در جای دیگری فرمود: «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»(بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد)  و در جای دیگر می خوانیم: «وَالعاقبةُ لِلمُتَّقین».
 3.اسلام، دین آینده جهان است؛ آینده تاریخ به سود مومنان و با شکست سلطه کاران رقم خواهد خورد: «وَعَدَ اللَّهُ ... لَیُمَکَّنَنَّ لَهُم دینَهُمُ».
4.به مومنان امید دهید تا فشار و سختی ها، آنها را مایوس نکند: «وَعَدَ اللهُ الَّذینَ آمَنُوا».
5.کلید و رمز لیاقت یافتن برای به دست گرفتن حکومت گسترده حق، ایمان و عمل صالح است: «اَلَّذینَ آمَنوا مِنکُم وَ عَمِلوا الصَّالِحاتِ».
6.دین از سیاست جدا نیست، بلکه سیاست و حکومت برای حفظ دین است: «لَیَستَخلِفَنَّهُم... یَعبُدونَنی».
7.برای باور کردن مردم، بیان نمونه هایی از تحقق وعده های الهی در تاریخ گذشته مفید است: «کَمَا استَخلَفَ الّذینَ مِن قَبلِهِم».
8.پیروزی نهایی اهل حق، یک سنت اللهی است: «کَمَا استَخلَفَ الّذینَ مِن قَبلِهِم».
9.هدف از حکومت اهل ایمان، استقرار دین الهی در زمین و رسیدن به توحید و امنیت کامل است: «لَیُمَکَّنَنَّ لَهِم دینَهُمُ...لَیُبَدَّلنَّهِم ... لا یُشرِکونَ».
10.دست خدا را در تحولات تاریخ می بینیم: «وَعَدَاللهُ ... لَیُمَکَّنَنَّ لَهِم... لَیُبَدَّلنَّهِم».
11.دین اسلام تنها دین مورد رضایت الهی است:‌«دینَهُم الَّذی ارتَضی لَهِم».
12.امنیت واقعی در سایه حکومت دین است: «وَ لَیُبَدَّلَنَّهم مِن بَعدِ خَوفِهِم امنا».
13.امنیت در جامعه اسلامی، شرایط مناسبی را برای عبادت فراهم می سازد: «امناً یَعبُدوُنَنی».
14.هدف نهایی وعده های الهی، عبادت خالصانه خداوند است. «یَعبُدونَنی لا یُشرِکونَ بِی شَیئا».
15.عبادت خدا، زمانی کامل است که هیچ گونه شرکی در کنار آن نباشد: «یَعبُدُونَنی لا یُشرکُون».
16.در زمان حکومت صالحان نیز گروهی انحراف خواهند داشت: «وَ مَن کَفَرَ بَعدَ ذلک».
17.پیامبر اکرم(ص) در مسیر برگشت از آخرین سفر حج خود، در منطقه غدیر خم به فرمان خداوند حضرت علی(ع) را به جانشینی خود اعلام کرد. در آن روز (هجدهم ذی الحجه) این آیه نازل شد: «رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» (امروز من اسلام را به عنوان دین کامل برای شما پسندیدم)(5). در این آیه نیز خداوند پیروزی آن دینی را که پسندیده، وعده داده است: «دینَهُمُ الَّذی ارتَضی لَهُم» بنابراین اسلامی که جهان را فرا خواهد گرفت، اسلام غدیر خم است.
18.امت بی امام، کشتی بی ناخداست، شب بی چراغ است. اگر رهبری الهی نباشد، استعدادها شکوفا نمی شود. در کنار پیشرفت امروز دنیا، فساد و جنایات نیز پیشرفت کرده است، یعنی بال علم و تکنولوژی حرکت می کند، ولی بال معنویت شکسته است و این است سیمای انسان بدون رهبری الهی در جهان.
خیلی تعجب است از کسانی که می گویند پیامبر اکرم(ص) از دنیا رفت و کسی را تعیین نکرد! مگر در تاریخ نمی خوانیم که هر گاه قبیله ای مسلمان می شد، پیامبر(ص) فورا برای آنان حاکم تعیین می کرد؟ یا همین که به مدینه هجرت کرد در مکه برای خود جانشینی گمارد؟
19.پیامبر اکرم(ص) در خطبه غدیر به نام حضرت مهدی(عج) نیز تصریح کرده و فرمودند: «معاشر الناس! أنا نبی و علی وصی، ألا خاتمة الأئمة منا القائم المهدی» (ای مردم! من پیامبرم و علی وصی من است، آگاه باشید که خاتم امامان، قائم مهدی(عج) از خاندان ماست»
غدیر تداوم خط رسالت تا روز ظهور حضرت مهدی(عج) و تحقق وعده های مکرر خداوند برای جهانی شدن اسلام است؛ غدیر یعنی بیعت با امامی که حکومت او، وسیله ای برای برقراری عدالت اجتماعی است.
غدیر یک روز نیست، یک تاریخ است، یک نوع عقیده و فکر است و ضامن اجرای احکام خداست، غدیر افشاندن بذر ولایت در دل امت و نشان دادن خورشید است. غدیر، گذاشتن دست انسان در دست ولی خدا و امام معصوم و بیمه شدن در برابر طاغوت هاست.
غدیر تداوم رسالت است. همان گونه که انسان نیاز به پیامبر دارد و پیامبر را خدا تعیین می کند، بعد از پیامبر نیز انسان به امام نیاز دارد و امام را نیز خدا تعیین می کند. زیرا انسان همان است و نیاز به رهبری الهی در همه زمان ها و مکان ها وجود دارد.
20.خداوند در غدیر خم فرمود: «وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا»(امروز راضی هستم که اسلام دین شما باشد). در غدیر خم نعمت تمام و علی(ع) به رهبری منصوب شد. در این آیه هم درباره حکومت امام زمان(عج) می فرماید: «وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ» یکبار در غدیر فرموده «رَضیتُ» و اینجا می  فرماید: «ارتَضی». ریشه لغوی دو کلمه یکی است و این معنا را می رساند که دین غدیر و دین زمان حکومت حضرت مهدی(عج) مورد رضایت خداوند است.
پی نوشت ها:
1.نورالثقلین، ذیل آیه شریفه
2.سوره توبه، آیه33؛ سوره فتح، آیه 28 و سوره صف آیه 9
3.سوره انبیا آیه 105
4.سوره اعراف آیه128
5.سوره مائده، آیه 3
6.إثبات الهداة، ج2، ص220
*برگرفته از کتاب «پرتوی از آیه های مهدوی»، محسن قرائتی به کوشش حسن ملایی

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین