عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۸۶۳
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) با تأکید بر اینکه اصل پرداختن به مسأله غدیر و ولایت امیرالمومنین (ع) و بیان فضائل آن حضرت یکی از تکالیف اساسی اهل علم و معرفت است، گفت: بدون ولایت نمی‌توان سعادتمند شد.
عقیق: مراسم رونمایی از کتاب «احتجاجات و مناشدات به حدیث غدیر از کتب شیعه و اهل‌سنت» اثر حجت‌الاسلام رضا رفیعی محقق و پژوهشگر علوم قرآن و حدیث امروز در آستانه عید سعید غدیر با حضور محمدحسین رجبی‌دوانی محقق تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع)، آیت‌الله سعید شاه‌آبادی رئیس موسسه غدیرشناسی، حجت‌الاسلام رضا رفیعی مولف اثر، حجت‌الاسلام مجیدرضا فولادی مدیرکل انتشارات و امور فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

محمدحسین رجبی‌دوانی در این مراسم طی سخنانی ضمن تبریک به حجت‌الاسلام رفیعی مولف کتاب «احتجاجات و مناشدات به حدیث غدیر از کتب شیعه و اهل سنت» به جهت انتشار این اثر ارزشمند گفت:‌ این کتاب برای عموم علاقه‌مندان امیرالمومنین (ع) می‌تواند بسیار مفید باشد و ارادت و ایمان آنان را به ولایت آن حضرت مستحکم‌تر کند. به عبارت دیگر، این کتاب علاوه بر استفاده عمومی مردم، می‌تواند برای مبلغّان و محققان عرصه دین به عنوان یک مرجع محسوب شود.

این محقق تاریخ اسلام با تأکید بر اینکه اصل پرداختن به مسأله غدیر و ولایت امیرالمومنین (ع) و بیان فضائل آن حضرت یکی از تکالیف اساسی اهل علم و معرفت است، گفت: حضرت امیر مومنان (ع) به عنوان دومین شخصیت عالم خلقت بعد از رسول خدا (ص) مورد ظلمی تاریخی قرار گرفتند، لذا باید از حقیقت آن حضرت دفاع کرد و آن وجود مقدس را برای پویندگان مسیر هدایت معرفی کرد.

وی با بیان این مطلب که بدون ولایت نمی‌توان سعادتمند شد، افزود: امر ولایت امیرالمومنین (ع) در حقیقت به صورت رسمی در همان روز اول بعثت پیامبر اکرم (ص) تشریع شد، آنجایی که خداوند در حدیثی که از امام هادی (ع) در روز بعثت برای قوّت قلب پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید لوای حمد در دست توست و بعد از تو، آن را به علی می‌سپاریم و علی است که در روز قیامت تمام انبیاء، اولیاء، شهداء و صدیقّین تحت پرچم او وارد بهشت می‌شوند.

رجبی‌دوانی افزود: پیامبر اکرم (ص) به حضرت خدیجه (س) می‌فرماید ایمان تو کامل و پذیرفته نمی‌شود مگر اینکه در حیات من به صاحب ولایت و جانشین پس از من معرفت پیدا کنی و بیعت کنی، حضرت خدیجه (س) نیز به عنوان نخستین کسی که به ولایت امیرالمومنین (ع) ایمان می‌آورد و در حضور پیامبر (ص) و در روز مبعث بیعت می‌کند، لقب می‌گیرند.

این محقق تاریخ اسلام یادآور شد: در حدیثی که معروف به حدیث مناشده است، چنین آمده که در روز به قدرت رسیدن خلیفه سوم، امیرالمومنین (ع) احتجاجی در حضور اعضای شورا می‌کنند. در آن مراسم حضرت علی (ع) به گفته اهل‌سنت 30 مورد و به گفته شیعه 40 مورد از فضیلت‌هایشان را مطرح می‌کنند و همه حاضران در شورا نیز پس از بیان هر فضیلت قسم جلاله می‌خورند که آنچه حضرت علی (ع) بیان کرد، درست است. در پایان می‌فرماید مادامی که به من ظلم می‌شود و شما به وضع موجود راضی هستید من نیز ادعایی ندارم.

وی با بیان اینکه عید غدیر بزرگ‌ترین عید است، گفت: این روز عید خداست و او با ولایت امیرالمومنین (ع) بر ما منّت گذاشته است، لذا باید این روز را بسیار پاس بداریم. این در حالی است که امروزه می‌بینیم این عید بزرگ محدود به روز عید غدیر شده و از روز بعد از عید، برخی اقدام به سیاه‌پوشی شهر و به استقبال محرم رفتن می‌روند که جفای به غدیر است.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین