عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۸۵۶
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
مولف کتاب «احتجاجات و مناشدات به حدیث غدیر» گفت: یکی از مهم‌ترین ادله‌ای که شیعه برای اثبات معنای موردنظر از واژه «مولی»، دارد بحث احتجاجاتی است که به ماجرای غدیر وارد شده است و آخرین کسی که در این زمینه زحمات گذشتگان را جمع‌آوری کرد، علامه امینی بود
عقیق:مراسم رونمایی از کتاب «احتجاجات و مناشدات به حدیث غدیر از کتب شیعه و اهل‌سنت» اثر حجت‌الاسلام رضا رفیعی محقق و پژوهشگر علوم قرآن و حدیث امروز (سه‌شنبه 6 شهریورماه) در آستانه عید سعید غدیر با حضور آیت‌الله سعید شاه‌آبادی رئیس موسسه غدیرشناسی، محمدحسین رجبی‌دوانی محقق تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع)، حجت‌الاسلام رضا رفیعی مولف اثر، حجت‌الاسلام مجیدرضا فولادی مدیرکل انتشارات و امور فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

حجت‌الاسلام رفیعی مولف اثر در این مراسم طی سخنانی درباره هدف تدوین این کتاب گفت: هدف از تحقیق و در نتیجه تولید این اثر روشن شدن معنا و مفهوم ولایت در غدیر است.

وی مهم‌ترین پیام غدیر خم در خطبه غدیریه پیامبر اکرم (ص) را «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ» دانست و اظهار کرد: اختلافی که میان شیعه و سنی وجود دارد، در همین موضوع است که «مولی» به چه معناست.

این محقق علوم قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: اهل سنت قائل بر این هستند که «مولی» به معنای دوستی است و ما نیز اهل بیت (ع) را دوست داریم، اما شیعه قائل بر این است که «مولی» در اینجا به معنای اولی به تصرف و جانشینی است.

حجت‌الاسلام رفیعی افزود: یکی از مهم‌ترین ادله‌ای که شیعه برای اثبات معنای موردنظر از واژه «مولی»، دارد بحث احتجاجاتی است که به ماجرای غدیر وارد شده است. آخرین کسی که در این زمینه زحمات گذشتگان را جمع‌آوری کرد، مرحوم علامه امینی بود که 24 مورد از مصادر اهل سنت درباره احتجاجات و مناشدات به حدیث غدیر را جمع‌آوری کرد.

وی یادآور شد: بنده جای کتابی را که به جمع‌آوری احتجاجات و مناشدات غدیر بر اساس مصادر شیعه و اهل سنت بپردازد، خالی دیدم و لذا اقدام به تولید چنین اثری کردم. بنده نیز 24 مورد از مصادر شیعیان در این باره به آن اضافه کردم و جمعاً 48 احتجاج و مناشده درباره غدیر از منابع شیعه و اهل سنت در این کتاب جمع‌آوری شده است.

حجت‌الاسلام رفیعی اظهار کرد: از جمله این احتجاجات، احتجاج عبد الله بن عباس با معاویه است، او چنین نقل می‌کند که پیامبر (ص) در جنگ موته می‌فرماید جعفر بن ابی طالب فرمانده لشگر باشد، اگر او شهید شد، زید بن حارثه و اگر او شهید شد، عبدالله ابن رواحه فرمانده باشد. ابن‌عباس به همین استناد می‌کند پیامبر (ص) راضی نشد آنان برای خودشان فرمانده انتخاب کنند، چطور ممکن است امتش را بی سرپرست رها کند؟

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین