عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۸۴۲
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
حاج منصور ارضی در همایش شعرا و ذاکرین استان سمنان:
مداح و شاعر هم باید کار خود را بدانند و از تاثیر خود آگاه باشند! مداح وقتی شعر می‌خواند باید مضامینی داشته باشد که خط ولایی را نشان دهد. امیرالمومنین علی علیه السلام برای سهل انگاری وبازی با مقام ولایت خانه نشین شد.
عقیق: در آستانه ماه محرم ، همایش بزرگ شاعران و مداحان استان سمنان در مهدیه اعظم سمنان برگزار شد.
در این مراسم که جمع زیادی از شعرا ، ذاکرین و بانیان هیئت های این استان حضور داشتند حاج منصور ارضی به بیان نکات مهمی درباره آداب و ضرورتهای برگزاری مجالس اهل بیت (ع) پرداخت .
در ادامه مشروح سخنان این مدح اهل بیت (ع) را می خوانید:

یکی از بیماریهای واعظ و استاد ترکیب عُجب و تکبر و ریا است وعجیب این است که این جنسی که ساخته می‌شود سخت از هم جدا می‌شود، و این به راحتی جذب دل می‌شود، حالا بیا درستش کن! پای سگ بوسید گفت این چه بود؟! گفت  این سگ کوی لیلی رفته بود. تعریف و تمجید آنطور که باید و شاید نمی‌گذارد انسان درد دل کند اساتید نشسته اند ،آقایان بزرگوار روحانیت هم نشسته اند ولی این نکته چیزی بود که احساس کردم استفاده می‌شود.

به من گفتند یک فرازهایی از عرفه را بخوانید تا احوال کمی نورانی شود البته فاصله بین نورانیت و احوال نفسانی زیاد است و به این نکته دردعای کمیل اینگونه اشاره می‌شود، با آنکه اشاره می‌کنیم نور خداوند" أَضَاءَ لَهُ کلُّ شَی ءٍ"( همه چیز در پرتو آن تابنده گشته) است ولی شما گناهان سنگین خودرا قبول کرده و استغفار و توبه می‌کنید تازه شما را قبول می‌کنند تا تقرب پیدا کنید. 
بعد می‌شود"یا نُورُ یا قُدُّوسُ یا أَوَّلَ الْأَوَّلِینَ وَ یا آخِرَ الْآخِرِینَ" بعد می‌گوییم:"اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی الذُّنُوبَ الَّتِی تَهْتِک الْعِصَمَ"( خدایا!بیامرز برای من آن گناهانی را که پرده حرمتم میدرد) آن وقت بعد از این فرازها به شما اجازه قرب می‌دهند"اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَیک بِذِکرِک" پس اینکه مداح می‌خواهد در دستگاه امام حسین شعر بخواند، دیگر نگران و متزلزل نخواهد بود حتی اگر سالی یک بار در مقابل مقام معظم رهبری بخواند! چون شما بدون هیجان درونی نفس می‌خواهید برای دستگاه امام حسین علیه السلام بخوانید و دیگر جای شما و افرادی که در مقابل شما هستند تاثیری بر شما نمی‌گذارد. یعنی اول شنونده خداوند است و دوم شنونده حضرت زهرا سلام الله علیها است و بعد از آن دیگر معصومین علیهم السلام هستند، شما با خیال راحت همیشه در مقابل ایشان شعر می‌خوانید.
من مسلمانم مسلمان امیرالمومنین 
طفل از آقایی بابا به شهرت می‌رسد
دست من بر رشته چادر نماز فاطمه است 
فاطمه راضی که باشد برگ دعوت می‌رسد
هرزمان از چشم افتادم حسین آمد کمک
بس که این ارباب ما خیرش به رعیت می‌رسد
از روز اول شیطان به اتحاد آدم و اهل بیت ضربه زد، به اتحاد آدم و حوا ضربه زد. اما ما باید بدانیم هر سخن جایی دارد، برای مثال  در این محافل تخصصی حرف من با شعرا و مداحان است. شما بدانید صدیقین، شهدا و صادقین و صالحین  جزء خیل انبیا هستند همانطور که در آیه69 سوره نسا می‌خوانیم:
"وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِکَ رَفِیقًا"
«و کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت کنند، در زمره کسانی از پیامبران و صدّیقان و شهیدان و شایستگان خواهند بود که خدا به آنان نعمت [ایمان، اخلاق و عمل صالح] داده؛ و اینان نیکو رفیقانی هستند»

من قصد تفسیرو ورود به عرصه علمای استخوان خرد کرده در دین را ندارم، من حرفهای اساتید خود را یادآوری میکنم. این گروها دسته بندی شده هستند ولی همه با هم رفیق هستند، این یک درس ساده است. هیئت من و هیئت تو نداریم، چون شیطان در این میان پا می‌گذارد این دلها باید با هم یکی باشد. همه ما برای یک پرچم فعالیت میکنیم، این پرچمها نباید حجاب شوند! ما همه یا حسین گو هستیم، این جادیگر هیئت علی اکبر و هیئت علی اصغر معنی ندارد، این یعنی فعالیت شیطانی! 
در ابتدا وانتهای زیارت عاشورا می‌خوانیم:
"اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَى الاْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّى"
«سلام بر تو و بر روانهائى که فرود آمدند به آستانت، بر شما همگى از جانب من»
منتهی بحث ما درهمین موضوع است اول می‌گوییم " عَلَیْکُمْ مِنّى" و بعد از آنکه در دعا فنا می‌شویم می‌خوانیم "عَلَیْکَ مِنّى". بچه هیئتی نباید اتحاد و انسجام خود را از دست بدهند یعنی در ابتدا با اتحاد وارد شوند و درانتها با انسجام به پایان برسانند. تعریف صحیح نوکری را می‌توان در کلام امام هادی علیه السلام یافت. امام هادی بزرگترین زیارت نامه را انشاء نموده است و آن زیارت غدیریه است در عظمتش آن بس که مقدمه این زیارت دعای جامعه کبیره است. زیارت جامعه کبیره شناسنامه اهلبیت است، چون درک مقام اهل بیت برای ما سنگین بود در زیارت جامعه کبیره این شناسنامه را شرح دادند. " وَ أَعْلامِ التُّقَى" یعنی سلام بر امیرالمومنین!
در ادعیه ساعات شبانه روز ساعت اول مربوط به امیرالمومنین علی علیه السلام است در این دعا خطاب به امیرالمومنین علی علیه السلام می‌خوانیم" ومَجارِی التُّقی" یعنی اعلام و مجاری تقوا باید قبل از هر چیزی پرهیزگار باشند! نوکر قبل از انکه شعر از حفظ باشد باید تقوا داشته باشد! مداح و شاعری که از روی نوشته می‌خواند، شعر را اشتباه نمی‌خواند، جابه جا نمی‌خواند، وبه محفوظات خودغرّه نمی‌شود و به این سبب دچار کبر نیست. اول درس نوکری در خانه اهل بیت تقوا و پرهیزگاری است. این قدر که گفتندنخور همیشه کم بخورتاچهره شمامانند چهره اهل مناجات در ماه رمضان باشد. پرهیزگاری در گوش و زبان واجب است، البته بایداز اخبار روزآگاه بود، وباید از فساد و تبعض گفت و کسی که تریبون دارد فردای قیامت باید جوابگو باشد. تاریخ را نگاه کنید شاعری به نام سودابه شعری چند خطی خواند  ولشگربه هم ریخته امیرالمومنین را منظم کرد و در آن رویاروی پیروز شدند، هرچند این شاعر زن را بعداً گرفتند و تهدید کردند و او گفت اگر می‌خواهید سر از تنم جدا کنید، زبانم را ببرید ولی کاری بیش از این از دستتان بر نمی‌آید! مداح  و شاعر هم باید کار خود را بدانند و از تاثیر خود آگاه باشند! مداح وقتی شعر می‌خواند باید مضامینی داشته باشد که خط ولایی را نشان دهد. امیرالمومنین علی علیه السلام برای سهل انگاری وبازی با مقام ولایت خانه نشین شد. اول کسانی که دشمن ایشان بودند خود را به اورساندند و گفتند توحق هستی! و همین افراد به خانه او حمله کردند و به خانه و همسر و جسارت نمودند.

مثلآ وقتی دیدیم رئیس جمهور کره شمالی برای مکر امریکا نقشه داشت ما نیز باید به مردم بگوییم دنیا خواهی تمامی ندارد و مومن در دنیا قانع است. 
نکته دوم در مورد تقوا ارتباط نزدیک مداح با علما است، وقتی مداح و عالم  ارتباط نزدیکی داشته باشند، هیچ کدام ضربه نمیخورند اما اگر از هم دور باشند، ولو به بهانه قرآن خواندن نفاق بین این دو رخنه میکند. اگر عیب و یا ایرادی از کارهم می‌بینند باید با هم در میان بگذارند و یکدیگر را مطلع سازند. جالب این است کسی که از منبر علما استفاده میکند بهتر می‌تواند شعر بگوید و یا مداحی کند! از آن مهمتر می‌تواند بهتر استنباط داشته باشد و حتی در شعر و مداحی نوآوری داشته باشد. 
مداح و شاعر باید بتوانند از اتفاقات و مشاهدات و محسوسات زندگی روزمره خود مضامینی برای مداحی و شعر خود به دست آورد برای اینکار باید فکر وذهن ما در این محیط علمی ودینی باشد. چرا این را گفتن؟ وقتی شما(مداح و شاعر) پای منبر علما بنشینید مردم نیز مستمع خوبی برای شما می‌شوند. این می‌شود دعای امام زمان "وَ عَلَی المُستَمِعِینَ بِالإِتِّبَاعِ وَ المَوعِظَهِ" ما به خیالمان باید خودمان تنها باشیم! و ادب و احترام و حیا را فراموش میکنیم
استاد ما شیخ محمودنجفی به ما می‌گفت " امام حسین توان  دارد شما را بچرخاند و روزی شما را بدهد، امام حسین را به پول نفروش" پول مداحی حرام نیست وحلال است، اما وقتی گرفتی یک چیزهایی را از دست دادی! حتی، اگر بزرگی به شما تبرکی پول داد، بگویید به جای تبرک، مرا دعا کنید. احترام به پیرغلام مهمتر از هر چیزی است، اگر شد دعای آخر مجلس را به ایشان بدهید بخوانند. این بهترین احترام عملی به پیرغلامان است.
بهترین دعا برای شما مداحان که باید با دعا مانوس باشید ،دعای غدیریه روز غدیر خم است، اگر این مداحان این کار را کردند و این دعا نشر پیدا کرد می‌شود بهترین هدیه و راه قرب به امیرالمومنین علی علیه السلام است و ما دو هدیه از امام هادی علیه السلام گرفتیم یکی زیارت جامعه کبیره و دیگر زیارت غدیریه است! در این جامعه کبیره به ما دستور داده شده "وَ سَاسَةَ الْعِبَادِ"( و زمامداران بندگان) و بعضی این را به معنی سیاست جزئی از دین می‌پندارند! این جا تاکید می‌فرمایند "سَاسَةَ الْعِبَادِ" زمامداری رُکن بندگی است، زمامداری از ارکان اهل بیت علیهم السلام ورُکنهای عملی اهل بیت علیهم السلام است و در جایی دیگر می‌فرمایند :
" بِمُوَالَاتِکُمْ تَمَّتِ الْکَلِمَةُ وَ عَظُمَتِ النِّعْمَةُ وَ ائْتَلَفَتِ الْفُرْقَة"
«به موالات و پیروی شما اهل بیت است که حجت تمام می‌گردد و نعمت کامل می‌شود و وحدت و اتحاد و ائتلاف حاصل می‌شود»
اگر محبت اهلبیت در جامعه باشد همه دسته‌ها و گروه‌ها یکی می‌شوند. برنامه دشمن این است هر چه می‌توانند فساد را در جامعه گسترش بدهند تا ما از اهلبیت علیه السلام و امام حسین دور بیافتیم، البته  با وجود ایامی مثل غدیر و محرم و ماه رمضان و ... ضربه می‌خورد ولی می‌بینی همه کسانی که ممکن است شما قبولشان نداشته باشید می‌آیند و در مجالس شرکت میکنند! شما در اشعار و مداحیهای خود مردم را به امام حسین دعوت کنید، بیاییم همه به سوی امام حسین برگردیم 
"إلَى اللّهِ تَدْعُون وَ عَلَیْهِ تَدُلُّونَ"
« تنها و تنها [مردم را] به سوى خدا مى خوانید و به سوى او راه نمایى مى کنید»
باید هیئتیها در صحنه‌های انقلاب باشند، شما در اخبار میتوانید مشاهده کنید که در شهرستانها بهتر از تهران، هیئتها و مردم ایستادگی میکنند.

سومین چیزی که باید مورد توجه مدحان و شاعران باشد تلاوت قرآن است، مداح باید در روز یک جز قرآن را بخواند، نماز امام زمان بخواند! برای خواندن اینها نیاز نیست حتماً حاجت داشته باشید! شما می‌خواهید رسانه امام زمان باشید، پرچم دار امام زمان باشید، شما رسانه ملی امام زمان هستید، شما به دعاهای زمان غیبت امام زمان مراجعه کنید. می‌بینید غیر از آن 313 نفر یار امام زمان نیروهای دیگری می‌خواهد و کارهایی باید انجام شود که همه در این ادعیه وارد شده است. امام زمان غیر از زمامدار، فرماندار، کارگر هم میخواهد خب برای رسیدن به اینها باید با امام زمان و قرآن آشنا باشیم. در مراحل بعد مداح وقتی خوب نوکری کرد و مجلس او گرفت صدقه و خیرات را فراموش نکنید. 
مداح هرجا دید خیانت و فسادی است آن را بیان کند، در نهایت می‌گویند مداح سیاسی شده، یا این با فلان گروه و فلان شخص بد است! خون این شهدا برای چه ریخته ؟! این انسانهای مبارزه برای چه رفتند! شعرا ومداحان وظیفه دارند از شهدا و اهدافشان یاد کنند.
ما همه حرفمان این است،هر کاری باید یک نتیجه و خروجی داشته باشد پس این مداحی و اشعار نیز باید یک خروجی داشته باشد، نتیجه این هیئتها باید بیداری وبصیرت باشد
اشرافی‌گری اگر رخنه کند درمداحی، و مداح ماشین آنچنانی، خانه آنچنانی و خانواده آنچنانی داشت گرفتاری می‌آورد. شما این همه مداح پاک سرشت و متوصل به امام رضا و حضرت معصومه علیهما السلام دارید که غریب ماندند، دلیل ندارد مداح از تهران ویا شهر دیگری دعوت کنید، شما باید مداحان خود را قبول داشته باشید و باعث رشد آنها شوید. نفس بسیار غوغا گر است و هرکس را به زمین میزند. الان عید غدیر نزدیک است هر هیئت ده تا بسته کمک به فقرا درست کند و به بین نیازمندان تقسیم کند، به عشق علی امیرالمومنین علیه السلام به در خانه‌ها ببرید. عشق به ولایت که با شعر خواندن شمامنتشر نمی‌شود. بیایید با خوراک فکری و روحی مردم را بهرمند بسازیم مداحان باید از فرصتها استفاده کنند.
توجه کنید بهترین اشعار را می‌توان بامحتوای دعای عرفه سرود و ساخت. این گونه که در عرفه ما روضه می‌خوانیم در عاشورا روضه نمیخوانیم. بهترین محتوا در عرفه است. شاید بتوان گفت بزرگترین محتکر کسانی هستند که بهترین اشعار و برنامه‌ها را تولید میکنند ولی پخش نمی‌کنند. باید این جوانان را به راه امام حسین علیه السلام آورد چطوری؟ باید مداح نیمه شب بیدار شود و از خداراه را بپرسد، توسل نیمه شب به امام حسین راه را به ما نشان میدهد. 
نوحه هایی که شما در روز می‌خوانید و آن نوحه‌هایی که بصیرت می‌آورد، مردم را احیا و زنده میکند. شما در دسته جات دیگر نمی‌توانید از مردم گریه بگیرید، پس باید مردم را بیدارو زنده کنیم.
در این روزگار ما دیگربا کافر طرف نیستیم بلکه رفتارها منافقانه شده یعنی با تو که هستند می‌گویند ما دین داریم، با تو که نیستند می‌گویند ما با آمریکا هستیم. این را چطور می‌توانیم درشعر بیاوریم؟ وقتی این محتوا را در سخنرانی و یا کلام نمی‌توان آورد، چون یک سری مقیدات و خطوط سختگیرانه وجود دارد اما می‌توان به راحتی بامضامینی این مصادیق را در نوحه و سینه‌زنی آورد. 
در زمان جکومت نظامی دوران ستم شاهی می‌گفتیم:
ای عبید لعین مرد قانون شکن/// می کنم کاخ تو ریشه کن
زنده بادا حسین ، مرده بادا یزید
مرگ بر شاه مرگ بر شاه
این در ابتدا روضه بود ولی در انتها حرف خودرا میزدیم. تا زمانی که بخواهیم منفعل رفتار کنیم نمی‌توانیم تاثیرگذار باشیم. ما قصد ورود به سیاست را نداریم ولی احیای ایام الله برای ما لازم و واجب است. بدایند وعاظ و مداحان و شاعران باید علاوه بر خلوت داشتن با خداوند با امام حسین علیه السلام نیز خلوت داشته باشند حتی شده یک دقیقه! به امام حسین علیه السلام سلام بدهید و از نماز خواندن ایشان و حضرت ابوالفضل و حضرت زینب یاد کنید ،بگویید من می‌خواهم مداح و روضه خوان تو باشم چه کنم تابتوانم به سوی تو دیگران را دعوت کنم
این که می‌گوییم ما اهل کوفه نیستم علی تنها بماند حرف سنگینی است یک وقت دورغ نگفته باشیم. کوفه نائب خاص امام حسین علیه السلام  حضرت مسلم را تنها گذاشت، صبح با او بیعت کردند و شب او را سنگ زدند....

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
0
0
بصیرت مداح این نیست که توهین کند
اخلاق را زیر پا بگذارد
به رئیس جمهور منتخب مردم و مورد تنفیذ ولایت فقیه توهین کند و طلب مرگ او کند .
وقتی اخلاق اسلامی نباشد بصیرت چه ارزشی دارد
در کجای تاریخ 25 سال خانه نشینی امیرالمومنین ع سراغ دارید آن حضرت به خلفای سه گانه توهین و نفرین کند و چوب لای چرخ امور. اداره حکومت کند ؟
لطفا اگر سعه صدر دارید و از انتقاد نمیترسید منتشر کنید و پاسخ. مستدل بدهید.
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین