عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۸۳۶
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
حجت‌الاسلام محمدیان:
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پاسخ به این سؤال که چرا نام امیر مؤمنان(ع) در قرآن ذکر نشده است، گفت: خیلی‌ها همین تصور را دارند، اما باید گفت خداوند به وضوح از امام علیه‌السلام یاد کرده است.
عقیق:حجت‌الاسلام محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و مؤلف اثر «علی(ع) از زبان علی(ع)» در نشست معرفی و بررسی این کتاب که با حضور محمدحسین رجبی دوانی و حجت‌الاسلام کاشانی در محل مجتمع فرهنگی اجتماعی امام علی(ع) برگزار شد، گفت: کتاب «علی از زبان علی» زندگی و زمانه امیرالمؤمنین از زبان خود ایشان است. کتاب در 10 فصل و 624 صفحه چاپ شده است. فصول این کتاب شامل دوران مکه، دوران مدینه، دوران خلفا، دوران خلافت امیرالمومنین، دوران جنگ جمل، دوران جنگ صفین، دوران حکمیت، دوران جنگ نهروان، دوران غارت ها و دوران شهادت است. لازم به ذکر است امام علی(ع) تنها معصومی است که تمام زندگانی خویش را از زبان شیوایشان بیان فرمودند.

وی با اشاره به برخی فضایل امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) توضیح داد: در بخشی از زیارت هفتم امیر مؤمنان(ع) در مفاتیح‌الجنان خطاب به حضرت می‌خوانیم «السَّلَامُ‏ عَلَیْکَ‏ یَا عَیْنَ‏ اللَّهِ‏ النَّاظِرَةَ، وَ یَدَهُ الْبَاسِطَةَ، وَ أُذُنَهُ الْوَاعِیَة»؛ یعنی ای علی(ع) تو چشم خداوند هستی؛ به این معنا که هر لحظه ما را تحت نظارت خود داری و دست خداوند هستی به این معنا که تو از شیعیان و محبان خود دستگیری می‌کنی و هر کسی در هر مکانی باشد تو نسبت به نجواهای او شنوایی. از این جهت باید گفت امیرالمؤمنین(ع) صرفاً در تاریخ خلاصه نمی‌شوند بلکه ایشان همواره زنده است و در عالم اثرگذاری می‌کند.

حجت‌الاسلام محمدیان با بیان اینکه امیرالمؤمنین علیه‌السلام جامع‌ترین شخصیت پس از رسول گرامی اسلام(ص) است، افزود: نباید وجود مقدس امام علی(ع) را در چند مقطع تاریخی مطالعه کرد بلکه باید نگاهی جامع به این شخصیت والامقام داشت. زندگانی ایشان در تمام مقاطع سنی پر از معجزات عجیب و رشادت‌های بی‌مثال بود اما در بین این فضیلت‌ها آنچه که مورد توجه است و نیز مورد فخر خود امام(ع) بود، عشق و ارادت دائمی ایشان به رسول گرامی اسلام(ص) بود. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) که در جوار سیدالبشر تربیت یافت، خود را مطیع، سرسپرده و وقف ایشان کرده بود و خطرات فراوانی که متوجه حضرت می‌شد، به جان خویش می‌خرید تا جان رسول‌الله حفظ بماند. برای درک بهتر این مسأله شما حس ابوالفضل(ع) نسبت به امام  حسین(ع) را خوانده و شنیده‌اید. این نکته نشان می‌دهد حضرت ابوالفضل(ع) اینگونه رفتار را از پدر بزرگوار خویش یعنی امام علی(ع) نسبت به هادی زمانه خویش به خوبی آموخت.  

مؤلف کتاب «علی(ع) از زبان علی(ع)» افزود: امیرالمؤمنین علیه‌السلام الگوی بسیار خوبی برای جوانانی است که ازدواج کرده‌اند. پیامبر صلی الله علیه و آله در مدت 10 سالی که در مدینه حضور داشتند، 80 جنگ با دشمنان انجام دادند. امام علیه‌السلام جز یکی دو جنگ همه نبردها را حضور جدی داشتند. گاهی به قدری بر پیکر مطهر ایشان جراحت وارد می‌شد که زخم‌ها بر یکدیگر تنیده می‌شد. در این شرایط حضرت زهراء سلام‌الله علیها به التیام زخم‌های حضرت می‌پرداخت تا امام(ع) مجدد به جبهه بازگردد. ایشان در تمام شرایط سخت با همسرشان فاطمه زهرا(س) به زیبایی رفتار می‌کرد و دخت پیامبر(ص) نیز در قبال امیرالمؤمنین علیه‌السلام چنین برخوردی داشت تا حدی که می‌فرمود هرگاه به چهره فاطمه نگاه می‌کنم، تمام غم و غصه‌هایم را فراموش می‌کنم.   

وی در پاسخ به این سؤال که چرا نام امیر مؤمنان(ع) در قرآن ذکر نشده است، گفت: خیلی‌ها همین تصور را دارند، اما باید گفت خداوند به وضوح از امام علیه‌السلام یاد کرده است. خداوند در سوره نور و در آیه مشهور به نور می‌فرماید «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض‏؛ خداوند نور آسمان‌ها و زمین است». باید پرسید این نور کجاست؟ در آیه بعد می‌خوانیم «فی‏ بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ؛ در خانه‏‌هایى که خدا اذن داده که [قدر و منزلت‏] آنها رفعت یابد». در این خانه‌ها چه کسانی هستند؟ در آیه بعد می‌خوانیم «رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إیتاءِ الزَّکاةِ یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ؛ مردانى که نه تجارت و نه داد و ستدى، آنان را از یاد خدا و برپا داشتن نماز و دادن زکات، به خود مشغول نمى‏دارد، و از روزى که دلها و دیده‏ها در آن زیرورو مى‏شود مى‏هراسند.» حال باید پرسید مگر این نور جز در ساحت مقدس امیر مؤمنان(ع) و سایر اهل‌بیت علیهم‌السلام است؟ ضمن اینکه رجال به معنای شخصیت است که شامل زنان شاخص اسلام و در رأس ایشان حضرت زهراء سلام‌الله علیها نیز می‌شود. باید اینطور گفت اصلاً خود امام علی(ع) نور مطلق هستند و در ادعیه ایشان را نور الله می‌خوانیم.

در ادامه این نشست هر یک از مهمانان ویژه برنامه به نقد و بررسی کتاب «علی(ع) از زبان علی(ع)» پرداختند.



منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین