عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۸۰۸
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۶
از حرف تا عمل یک روحانی؛
یکی از اهداف قرارگاه پیشرفت وآبادانی محرومیت زدایی و تثبیت جمعیت در روستاها به ویژه روستاهای مرزی است . در این راستا یک طلبه ۳۰ساله گام در این عرصه نهاده و باعث عدم مهاجرت روستائیان شده است.
عقیق:جاده روستا پر پیچ وخم است و گرد و خاک همه جا را فرا گرفته، شیشه اتومبیل را می بندم، اما به خاطر گرمی هوا مجبور می شوم دوباره باز کنم.

روستای مورد نظر کیلومترها از مرکز فاصله دارد و هرچه می رویم به آنجا نمی رسیم، در مسیر راه بود که با خودم فکر می کردم، چگونه ممکن است یک فرد که دارای تحصیلات است حاضر شود چندین سال در روستاهای مرزی و در این شرایط زندگی کند.

هنوز سؤالات مختلفی در ذهنم تداعی نشده بود، که دبیر قرارگاه پیشرفت و آبادانی در خراسان جنوبی ‌گفت، امسال به لطف خدا استقبال طلبه و روحانیت برای حضور در روستاهای استان به خصوص روستاهای مرزی که به دور از امکانات هستند بیشتر شده است.

هنری ادامه داد: در طرح قرارگاه پیشرفت و آبادانی طلبه به همراه خانواده خود حداقل به مدت 3 سال در یکی از روستاهای دهستان‌های قرارگاه پیشرفت و آبادانی حاضر می‌شود که امسال شاهد حضور طلبه ها از سراسر کشور بوده ایم.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی برای رسیدگی به دهستان‌های محروم مرزی کشور

چند سالی است که به دستور مقام معظم رهبری نهادی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با عنوان قرارگاه پیشرفت و آبادانی برای رسیدگی به دهستان‌های محروم مرزی کشور شکل گرفته، این قرارگاه در کنار بسیج سازندگی اما مستقل و جدا و هدفش به جز سازندگی انجام کارهای عمرانی در مناطق محروم و فراهم کردن زمینه پیشرفت و آبادانی مناطق مرزی در همه زمینه‌ها است.

با توجه به این که یکی از حوزه های قرارگاه پیشرفت و آبادانی حوزه فرهنگی است، قرارگاه پیشرفت و آبادانی روحانیونی را برای انجام کارهای فرهنگی در دهستان‌ها با عنوان امام روستا مستقر می‌کند، و از این روحانی می‌خواهد که با انجام کارهای فرهنگی و ایجاد روحیه و انگیزه در مردم روستاهای مرزی و محروم به معنای واقعی پیشرفت وآبادانی روستا را با همکاری و مشارکت عمومی خود مردم رقم بزند.

درست در روستاهایی که فاصله زیادی تا شهر دارند و از کمبود زیر ساخت‌ها رنج می‌برند، اما حاضر می‌شود برای رضای خدا، برای کمک به مردم وهم نوعان خود زکات علمش را همراه با جهادی که در پیش گرفته عملیاتی سازد. صبح وشب برایش فرقی ندارد، درب خانه اش بر روی مردم واهالی روستا باز است؛ زیرا او آمده است تا در کنار مردم زندگی و از آموخته‌های خود به آن‌ها بیاموزد و از مردم درس صبر و شکیابی را بیاموزد و به نوعی خودسازی برای خود داشته باشد.

همراهی خانواده در امر تبلیغ و تحمل شرایط سخت زندگی
او درحالی در این جهاد پا گذاشته است که نه تنها خودش، بلکه خانواده اش هم او را در روستاهای مرزی همراهی می‌کنند.

یک روز در کلاس درس به دانش آموزان در ایام تابستان قرآن می‌آموزد، ساعتی دیگر بیل کشارزی را بر دست می‌گیرد و در زمین‌های کشاورزی به کار و تلاش مشغول می‌شود.

               

برای آشنایی بیشتر با این امام روستا سفری به روستای آهنگران داشتیم، ساعت 8 صبح است اما تعدادی از کودکان روستا درحالی که دفتر مشق خود را در دست دارند پشت درب خانه امام روستا منتظر آغاز کلاس درس اند.

حجت الاسلام مرتضی غلامرضایی طلبه 30 ساله ای است که امام جماعت روستای آهنگران است، او فارغ التحصیل از حوزه علمیه قاین بوده و یک سالی می شود که همراه با خانواده اش به روستای آهنگران آمده تا همدردی خود را با مردم اعلام کند.

تلاش برای آموزش و حفظ قرآن در روستا

حجت الاسلام غلامرضایی در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، اظهار کرد: روستای آهنگران 550نفر جمعیت دارد که بیشتر جمعیت این روستا را جوانان و دانش آموزان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: در این روستا کلاس‌های مختلفی از جمله حفظ قرآن کریم، در حال برگزاری است که تا کنون چند نفر از کودکان روستا جزء 30قرآن کریم را حفظ کرده اند.

امام روستای آهنگران عنوان کرد: از دیگر برنامه‌ها و چشم اندازهای ما در این روستا ایجاد اشتغال با هماهنگی قرارگاه پیشرفت وآبادانی است که در راستای اشتغال خانگی، با توجه به اینکه در این روستا سپند زیاد است، لذا دستور داده ایم تا آن ها را جمع آوری کنند، و از طرفی طبق هماهنگی هایی که با عطاری ها شده، این سپندها به فروش می رسد و باعث شده به اقتصاد روستائیان کمک شود.

غلامرضایی از توزیع نهال عناب در بین مردم روستا خبر داد و افزود: محصول کشاورزی مردم در این روستا بیشتر انگور است، اما با توزیع نهال عناب تصمیم گرفتیم تا کشاورزان به کشت این محصول هم بپردارند، لذا به دنبال هدفدار کردن دامداری هستیم.

به دنبال ایجاد اشتغال دائم جوانان در روستا هستم

وی بیان داشت:تصمیم داریم تا با برنامه ریزی کشاورزی را در این روستا همراه با علم پیش ببریم وجوانان در این روستا بیشتر دنبال کار فصلی هستند و ما تلاش داریم با اشتغالی که در روستا ایجاد کنیم، مانع از اشتغال های فصلی شود.

غلامرضایی معتقد است: نیاز امروز جامعه این است که روحانی در دل روستا و در جمع مردم باشد واین نیاز بیشتر و مهم تر از آن است که من طلبه بخواهم هنوز به دنبال درس باشم و من در همان زمان تحصیل به دنبال این بودم تا به روستا بروم و در قالب برنامه‌های مختلف به مردم کمک کنم.

 

سخن پایانی

ساز و کارهای اشتغال جدید در روستاها، مدل سلامت جدید، مدل کشاورزی و مدل تعلیم و تربیت با محوریت امام روستا از جمله اهداف قرارگاه پیشرفت و آبادانی است که در حال اجراست.

از طرفی امام روستا نیز بین مردم روابط انسانی برقرار می‌کند و در این روابط بوده که مردم با همت دور یکدیگر جمع و مشکلاتشان را حل می‌سازند، لذا اینگونه عمل کردن ها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا مردم سراسر کشور کورسوی امیدی در دلشان روشن گردد.

گزارش: اعظم انصاری

 


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین