عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۷۳۸
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴
یکی از متداول‌ترین سوالاتی که در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات شرعی پرسیده می‌شود چگونگی معجزه شق القمر پیامبر(ص) و دلیل این اتفاق است که در اینجا شبستان به این موضوع می‌پردازد.
عقیق:یکی از متداول‌ترین سوالاتی که در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات شرعی پرسیده می‌شود چگونگی معجزه شق القمر پیامبر(ص) و دلیل این اتفاق است که در اینجا به سراغ پاسخ این سوال و اتفاقات وارد در معجزه پیامبر اکرم(ص) می‌رویم.

 

در پاسخ به این پرسش باید گفت آیات قرآن گواهی می‌دهند که پیامبر گرامی علاوه بر معجزه جاویدان (قرآن) معجزات دیگری داشته است. این معجزات در جلب و هدایت مردم به اسلام نقش بنیادی داشتند. یکی از معجزات "شق القمر" است، بدین معنا که حضرت با انگشت خود به ماه اشاره نمود و ماه دو نیم شد. از آنجا که این کار خارق العاده بود، از آن به عنوان "معجزه شق القمر" تعبیر شده است.

 

در این که شق القمر در چه تاریخ به وجود آمده و علل شکل گیری آن چه بود، اختلاف نظر وجود دارد. اگر چه در این که "شق القمر" در مکه و قبل از هجرت واقع شد، میان مفسران و محدثان بحثی نیست. از بعضی روایات استفاده می‌شود که واقعه در آغاز بعثت پیامبر بوده، از بعضی روایات دیگر بر می آید که این امر نزدیک هجرت و در اواخر دوران مکه روی داده است.

 

در خصوص علل شکل گیری شق القمر نیز اتفاق وجود ندارد. برخی بر این باور هستند که جهت درخواست مشرکان قریش به وجود آمد. مشرکان قریش خدمت پیامبر(ص) رسیدند و از او درخواست کردند که برای اثبات نبوت و رسالت خود، ماه را دو نیم کند. حضرت فرمود: اگر چنین کنم ایمان می‌آورید، همگی گفتند آری! پیامبر از خدا درخواست کرد خواسته آنان را اعطا کند، آنگاه حضرت با اذن خدا چنین حادثه‌ای را به وجود آورد.

 

از برخی روایات دیگر استفاده می شود که "شق القمر" بر اساس تقاضای حقیقت جویانی صورت گرفت که از مدینه خدمت پیامبر(ص) آمده و در عقبه با او بیعت کردند. علت پیشنهاد "شق القمر" به پیامبر این بود که می گفتند جادو در امور زمین اثر می‌گذارد و ما می‌خواهیم مطمئن شویم معجزات پیامبر سحر نیست.

 

اصل جریان "معجزه شق القمر" مورد قبول همه مسلمانان است و جز سه نفر (حسن عطاء و مبلغی) در آن تردید نکرده اند. دانشمندان اسلامی برای اثبات "معجزه شق القمر" از آیات و روایات بهره گرفته‌اند. در قرآن آمده است: " اقتربت السّاعه وانشقّ القمر؛ قیامت نزدیک شد و ماه از هم شکافت ".

 

مفسرانی مانند فخر رازی و طبرسی می گویند: مراد از آیه این است که ماه شکافته شد. روایات صحیحی نیز بر این معنا دلالت دارد و امکان عقلی آن جای تردید نیست. از سوی دیگر پیامبرِ صادق و راستگو از آن خبر داده است؛ بنابراین آن را باید پذیرفت.

 

شیخ طوسی از عبیدالله بن علی از حضرت رضا(ع) از پدران گرامی اش از علی(ع) روایت نموده که فرمود: "در مکه قرص ماه دونیم شد، رسول خدا (ص) فرمود: شاهد باشید، شاهد باشید ".

 

برخی تصور کردند که آیه " اقتربت السّاعه وانشق القمر " مربوط به قیامت بوده و ارتباط به معجزه پیامبر ندارد؛ زیرا در این آیه از روز قیامت بحث شده و شق القمر یکی از نمونه‌های برهم خوردن نظام هستی است و این آیه اشاره به شکافتن قمر در قیامت است، ولی این رویکرد قابل قبول نیست.

 

شواهد و دلائل متعددی وجود دارد که این آیه مربوط به معجزه پیامبر است. ناگفته پیدا است که لفظ " انشق " ماضی است و بی‌جهت نمی‌توان آن را به آینده مربوط دانست و گفت مقصود این است که در آینده ماه دو نیم می شود.

 

گذشته بر این جمله پیشین (اقتربت) ماضی است و به معنای "نزدیک شد" می باشد. طبعاً جمله معطوف بر آن نیز ماضی خواهد بود، در نتیجه نمی توانیم بدون دلیل، لفظ " انشق" را به معنای مضارع بگیریم، یعنی در آینده که قیامت باشد، ماه خواهد شکافت، مضافاً بر این که اگر سخن از معجزه نباشد، هیچ تناسبی با نسبت سحر به پیامبر (که در آیه بعد آمده است) ندارد.

 

در آیه دوم سوره قمر می خوانیم: " إنْ یروا آیه یعرضوا و یقولوا سحر مستمر؛ اگر معجزه‌ای را ببینند، از آن روی بر می‌گردانند و می گویند سحر و جادوی مستمر است ".

 

تعبیر به " سحر مستمر " اشاره به این است که آنها معجزات مکرری از پیامبر اسلام(ص) دیده بودند که " شق القمر " ادامه آنها بود، اما مشرکان همه را تداوم سحر می‌دانستند و آن را "سحری مستمر" می‌پنداشتند، هر چند این تهمت، بهانه‌ای بود برای عدم تسلیم در مقابل حق. براین اساس شق القمر در آن زمان اتفاق افتاده بود که مشرکان از آن به عنوان سحر یاد کرده‌اند.

 

در آیه بعد نیز به علل مخالفت مشرکان اشاره شده که مشرکان اگر این معجزه را قبول نمی کردند و آن را تکذیب می کردند، بدان جهت بوده است که مشرکان از هوای نفسانی خود پیروی می کردند: "و کذّبوا و اتّبعوا أهوائهم و کل امر مستقر؛ آنها آیات خدا را تکذیب کردند و از هوای نفسشان پیروی نمودند و هر امر قرارگاهی دارد".

مضافاً بر این که روایات متعددی وجود دارد که "شق القمر" از معجزات پیامبر بوده و مورد قبول همه مسلمانان است.

 

 

گزارش ناسا از اثبات معجزه " شق القمر " پیامبر اکرم(ص)

چندی است که ویدئویی با عنوان اثبات معجزه "شق القمر" پیامبر اکرم(ص) به دست دانشمندان ناسا توسط کاربران در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است. ویدئویی که طی آن با استناد به تصاویر دریافتی از مرکز ناسا در خصوص کمربندی که دور تادور ماه را فرا گرفته تلاش شده تا دلیلی علمی برای این معجزه منتسب به پیامبر آورده شود.

 

برخی با مشاهده این ویدئو ایمانشان به آیات الهی هرچه بیشتر شد و برخی نیز آشکارا و پنهان به انکار آن پرداخته و این موضوع را مورد نقد قرار دادند. روایت معجزه پیامبر(ص) از این قرار است که کفار مکه شبی با هجوم به خانه پیامبر و تهدید ایشان، خواستار معجزه‌ای شدند که صدق دعوی او را اثبات کند. آنها پیامبر اکرم(ص) را تهدید کردند در صورتی که خواسته‌شان اجابت نشود و معجزه‌ای از جانب پیامبر(ص) اتقاق نیفتد، ایشان را به قتل می‌رسانند.

 

به همراه کفار ساحرانی بودند که با اشراف به علم سحر و جادو، به دلیل آگاهی از این عقیده که سحر و جادو در آسمان تاثیری ندارد، از رسول خدا خواستند تا معجزه‌ای در آسمان نشانشان دهد. کفار عربستان نیز به تبعیت ازاین ادعای ساحران اصرار کردند تا پیامبر(ص) ماه را به دونیم کند. آنها با تصور اینکه این کار ممکن نیست قول دادند در صورت مشاهده این معجزه ایمان خواهند آورد.

 

به اذن خداوند این خواسته کفار به دعای پیامبر اسلام(ص) محقق و در آن لحظه ماه به دونیم شد طوریکه نیمی از آن در جای خود ثابت مانده و نیم دیگر فاصله گرفته و به سمتی دیگر رفت. فاصله بین دو نیمه به اندازه‌ای بود که کوه نور در میان آنها قرار گرفت و اما کفار با مشاهده این صحنه نه تنها ایمان نیاوردند که حتی با انکار این واقعه بار دیگر آن را به سحر و جادو نسبت دادند و با خطاب کردن پیامبر اکرم به عنوان ساحر، مدعی شدند که رسول خدا آنها را مسحور کرده است.

 

بنا شد تا مردم دیگری جز آن چند نفر نیز مشاهده این معجزه را تایید کنند تا صدق آن ثابت شود. در نتیجه منتظر عبور مسافران و رهگذرانی شدند که از آن نزدیکی گذر می‌کردند. همه آنها هم این اتفاق را تایید کرده و گفتند که شاهد شق‌القمر بوده‌اند.

 

این روایت در سوره قمر در قرآن کریم مستقیما ذکر شده است؛ " اقـتـربـت الـسـاعـه و انـشـق الـقـمـر " آن ساعت نزدیک آمد و ماه آسمان شکافته شد.

 

برخی این لحظه شکافته شدن ماه را به روز قیامت ارجاع داده‌اند و گفته‌اند منظور قرآن از این آیه اتفاقاتی است که در قیامت رخ خواهد داد که دونیم شدن ماه یکی از آنهاست. اما با توجه به زمان ماضی افعال در این آیه، رویدادی که دلالت بر آینده داشته باشد، برداشت نمی‌شود، بلکه معنای آیه حاکی از حادثه‌ای است که رخ داده است.

 

دلیل دیگری که منکران معجزه شق القمر پیامبر(ص) ذکر کرده‌اند آیاتی از قرآن کریم است که در آنها خداوند پیامبر اکرم(ص) را انسانی عادی و معمولی همچون سایرین معرفی کرده است، شخصی که سواد خواندن و نوشتن هم ندارد. بله این آیات صحت دارد اما دلیل واقعی آن چیست و چرا خداوند پیامبر(ص) را چنین فردی معرفی کرده است.

 

از آنجا که کفار عربستان به هیچ چیز ایمان نداشتند و تمام معجزات را سحر و جادو می‌پنداشتند، اگر پیامبر از سواد کافی برخوردار بود معجزه نزول قرآن را هم چون باقی اتفاقات سحر و جادو قلمداد می‌کردند و آیات آن را شعرهایی می پنداشتند که پیامبر از خود سروده است، لذا حتما می‌باید این آیات از جانب شخصی ذکر می‌شد که هیچ سوادی ندارد تا دلیل محکم‌تری برای منکرانش باشد.

 

اینکه مردم با کسی که هم جنس خودشان است ارتباط بهتری برقرار کرده و هدایت می‌شوند. برخی از محتوای این آیه به نفع خود سود برده و مدعی شده‌اند به دلیل آنکه پیامبر از جنس مردم بوده و یک انسان عادی و معمولی است، پس قادر به انجام چنین معجزاتی نخواهد بود.

 

شاید در نگاه اول این استدلال منطقی به نظر بیاید اما نکته اینجاست که هیچ کجا گفته نشده است که این کار به دست پیامبر انجام شده بلکه به دعای پیامبر و از جانب خداوند متعال چنین واقعه عظیمی رخ داده است. یعنی اراده پیامبر در طول اراده خداوندی و به اذن اوست. اما از آنجا که این اتفاق به خواست رسول الله از خداوند و در پی تهدید کفار عربستان رخ داده است، به پیامبر انتساب داده شده و از معجزات ایشان محسوب می‌شود. در راستای اراده خداوند هیچ چیز غیر ممکنی وجود ندارد.

 

و اما درباره کلیپ منتشر شده هم باید گفت دقیقا همان توجیهی که درباره نقض آیه قرآن آورده شده در مورد ناسا هم ذکر شده است. در پی برنامه‌ای تلویزیونی در آمریکا با محوریت فقر اجتماعی، سه تن از فضانوردان ناسا به عنوان مهمان برنامه، مورد هجمه سوالی مجری قرار گرفتند.

 

این فرد با اشاره به آمار فقر در جامعه از فضانوردان پرسید با وجود این حجم از فقر حاکم بر فضای جامعه، آیا شما با صرف هزینه‌های میلیاردی به فضا سفر کردید که تنها پرچم کشور را بر سطح ماه برافرازید و بازگردید؟؟!!

 

این فضانوردان در پاسخ به این سوال گفتند آنها برای انجام یک سری تحقیقات و آزمایش‌ها بر روی عمق ماه به فضا رفته‌اند که حین مطالعه و تحقیق متوجه شیار و شکاف عجیبی بر سطح ماه شدند که دور تا دور آن را همچون کمربندی فرا گرفته بود، گویی این کره قبلا یکبار از هم جدا شده و مجددا به هم متصل شده باشد. درک این واقعه برای مسلمانانی که با مطالعه قرآن به خداوند ایمان آورده‌اند، کار سختی نیست، چه بسا ادعای ناسا را هم معجزه دیگری از جانب خداوند برای منکران نبوت عصر حاضر می‌دانند.

 

همانطور که گفته شد برخورد منکران با ادعای ناسا نیز دقیقا مشابه همان رفتاری است که در مقابل آثار قرآن بوده است. افراد با ادعای اینکه ناسا هیچ کجا سخنی از ارتباط میان این شکاف با معجزه پیامبر نیاورده، این سند را هم رد کردند. بله باز هم ظاهر امر همین را نشان می‌دهد اما پاسخ این ادعا هم همانی است که قبل‌تر گفته شد، ناسا از معجزه پیامبر(ص) چیزی نگفته اما از اعجاب این پدیده و عدم تطابق آن با یافته‌های علمی بسیار گفته است.

سه فضانوردی که به ماه سفر کرده بودند این واقعه را پدیده‌ای عجیب و خارق‌العاده عنوان  و اعتراف کردند تاکنون چیزی مشابه آن را ندیده بودند.

معجزات قرآن پیش از این نیز توسط دانشمندان در زمینه‌های مختلف اثبات شده است و شاید به جرأت می‌توان گفت دانشمندان بیش از سایر افراد به عظمت و قدرت خداوندی ایمان دارند چرا که با تحقیق و دلیل به درستی آنها پی برده‌اند.

انکار حقایق در مورد بعضی اشخاص دقیقا مصداق این ضرب‌المثل است: " کسی را که خواب است می‌توان بیدار کرد، اما آنکه خود را به خواب زده نه.."

همانطور که در زمان پیامبر اکرم(ص) کفار حتی با وجود چنین معجزه‌ای باز هم ایمان نیاوردند و به کفر و عناد علیه پیامبر(ص) و دین اسلام ادامه دادند، در عصر حاضر هم عده‌ای هستند که شق القمر که هیچ، حتی اگر تمام قرآن هم آیه به آیه برایشان ثابت شود، باز هم تغییر مسیر نداده و به بیراهه خود ادامه می‌دهند.  

ویدئوی زیر همان کلیپی است که در این باره در فضای مجازی منتشر شده است. حال شما با مشاهده آن قضاوت کنید که آیا ادعای ناسا صحت دارد یا خیر...

همانطور که گفته شد برخورد منکران با ادعای ناسا نیز دقیقا مشابه همان رفتاری است که در مقابل آثار قرآن بوده است. افراد با ادعای اینکه ناسا هیچ کجا سخنی از ارتباط میان این شکاف با معجزه پیامبر نیاورده، این سند را هم رد کردند. بله باز هم ظاهر امر همین را نشان می‌دهد اما پاسخ این ادعا هم همانی است که قبل‌تر گفته شد، ناسا از معجزه پیامبر(ص) چیزی نگفته اما از اعجاب این پدیده و عدم تطابق آن با یافته‌های علمی بسیار گفته است.

سه فضانوردی که به ماه سفر کرده بودند این واقعه را پدیده‌ای عجیب و خارق‌العاده عنوان و اعتراف کردند تاکنون چیزی مشابه آن را ندیده بودند.

معجزات قرآن پیش از این نیز توسط دانشمندان در زمینه‌های مختلف اثبات شده است و شاید به جرأت می‌توان گفت دانشمندان بیش از سایر افراد به عظمت و قدرت خداوندی ایمان دارند چرا که با تحقیق و دلیل به درستی آنها پی برده‌اند.

همانطور که در زمان پیامبر اکرم(ص) کفار حتی با وجود چنین معجزه‌ای باز هم ایمان نیاوردند و به کفر و عناد علیه پیامبر(ص) و دین اسلام ادامه دادند، در عصر حاضر هم عده‌ای هستند که شق القمر که هیچ، حتی اگر تمام قرآن هم آیه به آیه برایشان ثابت شود، باز هم تغییر مسیر نداده و به بیراهه خود ادامه می‌دهند.

ویدئوی زیر همان کلیپی است که در این باره در فضای مجازی منتشر شده است. حال شما با مشاهده آن قضاوت کنید که ایا ادعای ناسا صحت دارد یا خیر؟

برای مشاهده این فیلم اینجا را کلیک کنید.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین