عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۷۳۷
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
تمامی لحظات سفر حج از حضور در مسجدالنبی، قبرستان بقیع، مسجد قبا، مسجد شجره، مسجد جحفه، مسجدالحرام، عرفات، مشعر، منا و رمی جمره فرصتی برای افزایش شناخت انسان از خود و خالق است. حج فرصتی برای کسب معرفت است.
عقیق:هر سفر برای خود یادگاری‌ها و خاطرات شیرین و گاه تلخ به همراه دارد که پس از پایان سفر همیشه در خاطره انسان می‌ماند. گرچه مدت سفر کوتاه است اما همین خاطرات یاد سفر را همیشه زنده نگه می دارد. داستان سفر حج اما جدا از سفرهای دیگر است. سفر معنوی حج برای نزدیک‌تر‌شدن به خداست. مسافر حج را ضیوف‌الله خطاب می کنند و چه سفری بهتر از سفر حج که خداوند میزبان بنده‌اش در بیت‌الله‌الحرام باشد.

حاجی در مسجد شجره یا جحفه محرم شده دل از دلبستگی‌های دنیا می‌کند و به دعوت خداوند لبیک می‌گوید. لبیک یعنی خدایا من دعوت تو را اجابت کرده و به سوی تو می‌آیم تا به گناهان اعتراف کرده و از درگاهت طلب عفو کنم و مانند روزی که از مادر متولد شدم، پاک به سرزمین و خانه‌ام بازگردم به این امید که پاک بمانم.


تمامی لحظات سفر حج از حضور در مسجدالنبی، قبرستان بقیع، مسجد قبا، مسجد شجره، مسجد جحفه، مسجدالحرام، عرفات، مشعر، منا و رمی جمره فرصتی برای افزایش شناخت انسان از خود و خالق است. حج فرصتی برای کسب معرفت است. فرصتی است که اگر نخ اتصال بنده با خالق قطع یا نازک شده است، دوباره این نخ محکم شود.
هدف نهایی سفر حج ایجاد تحول روحی و اخلاقی در مسلمان و افزایش معرفت او نسبت به خداوند است تا مبادا روزمرگی زندگی موجب فراموشی یاد خدا شود. حالا این چنین سفری چه یادگاری‌ها و خاطراتی با خود به همراه دارد؟ با چند نفر از نیروهای در خدمت بعثه مقام معظم رهبری در سفر حج درباره یادگاری‌ها و خاطراتی که از سرزمین وحی به موطن خود می‌برند، گفت و گو می کنم. یادگاری‌هایی که باید برای حفظ آن‌ها تلاش کرد.


علی شعبانی یکی از قاریان اعزامی به سرزمین وحی که بار دوم است که به سفر حج آمده، معتقد است که احساس سبکی، نزدیک‌‌تر شدن به خدا، دور شدن از وسوسه‌های شیطان و زرق و برق دنیا مهمترین یادگاری‌های سفر حج است. وی ادامه می‌دهد که باید از این یادگاری‌ها مراقبت کرد. از او می‌پرسم راه مراقبت از این یادگاری‌ها چیست و پاسخ می‌دهد که باید ارتباط با خدا از طریق قرآن، نماز و روزه حفظ شود. اگر با خدا فاصله ایجاد شود، همه چیز خراب می‌شود.
جواد سلیمانی دیگر قاری اعزامی به مکه مکرمه بیان می‌کند که در این سفر به احساس پاک شدن از هرگونه آلودگی و گناه رسیدم. او که برای اولین بار به این سفر معنوی آمده است ادامه می دهد که در روایات آمده است کسی که سفر حج را انجام می‌دهد گویی دوباره از مادر متولد شده است.


حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد اکبری راوی بعثه مقام معظم رهبری در پاسخ به پرسش من اظهار می‌کند که روزهای اول سفر حج، احساس غربت دارد اما کم کم این حس غربت از بین رفته و شرایطی پیش می‌آید که دل کندن از این سرزمین سخت می‌شود. دل‌تنگی بعد از پایان سفر به سراغ انسان می‌آید. وی خاطرنشان می‌کند که این سرزمین، سرزمین نور و رشد تعالی است. از این پس در شهر خود به هر مسجدی برای نماز یا اعتکاف برم، ضمیر ناخودآگاه من را به این سرزمین می‌کشاند. این بهترین یادگاری این سفر است.


حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم هاشمیان با اشاره به اینکه هر انسان پرسش‌هایی درباره شناخت خود، شناخت خالق و شناخت مخلوق دارد، بیان می‌کند که انسان در سفر حج به پاسخ این سه پرسش می‌رسد. سفر حج ارتباط سه‌گانه با خود، خدا و خلق خدا ایجاد می‌کند. بزرگ‌ترین خاصیت این سفر دستیابی به پاسخ این پرسش‌هاست.
دکتر محمد فتحی پزشک بعثه مهم‌ترین یادگاری خود را خدمت به مهمانان خدا می‌داند. وی ادامه می‌دهد که در روایات آمده است که وقتی لباس احرام می‌پوشیم، تمام گناهان ما پاک می‌شود. دعای من همیشه این است که خدایا گناهان ما را بریز، ما را در همین حالی که هستیم باقی نگه دار و در همین حال بدون گناه بمیران.


یکی دیگر از یادگاری‌های خوب این سفر برای من این بود که براحتی  و بدون آنکه مزاحم کسی باشم، توانستم حجرالاسود را لمس کرده و ببوسم. در سفرهای گذشته هیچ ‌گاه چنین فرصتی برای من فراهم نشده بود.
هادی زارعی که به عنوان خدمه راهی سفر حج شده است در پاسخ به این پرسش که چه یادگاری با خود به سفر حج می‌برد؟ گفت که عشق، تولد دوباره، شناخت بهتر خالق و پیشرفت در جهت رضایت بیشتر خالق یادگاری این سفر است که باید با توکل به خدا و اهل بیت و تلاش در جهت خودشناسی وخداشناسی، این یادگاری‌ها را حفظ کرد.

عباس سنجری نماینده معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران و گزارشگر رادیو ایران با بیان اینکه نمی‌دانم این سفر نتیجه کدام کار خیرم بوده است می‌گوید که خوشحالم که برای همه شنونده‌های رادیو از حال و هوای وصف‌ناپذیر سفر حج صحبت کرده‌ام. برای همه شنوندگانی که التماس دعا داشته‌اند، دعا کرده‌ام. به یاد پدر و ماردم، عزیران فوت شده و مریض‌ها بودم.
وی ‌می‌افزاید که در این سفر یکی از دوستان بابت بیماری سرطان یکی از عزیزانش ناراحت بود. متخصصی که در تهران می‌شناختم به او معرفی کردم و پزشک پس از معاینه مریض شخیص داده بود که غده خوش‌خیم است. وقتی این دوست من با شنیدن این خبر خوشحال شد، من بسیار لذت بردم که خبر خوشی را در سرزمین منا به کسی داده‌ام.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین