عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۷۰۸
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
آیت‌الله جوادی آملی:
آیت‌الله جوادی آملی بر اساس فرمایشات امیرالمؤمنین(ع) یکی از وظایف انبیاء را یادآوری میثاق الهی معرفی کرد.
عقیق:آیت‌‌الله جوادی آملی در دیدار جمعی از دانش‌پژوهان مدرسه علوم انسانی صدرا با بیان اینکه دین تنها یک تکلیف نیست، یک تعلیم است. یک تزکیه است، یک تذکره، افزود: این سه تا را دین به ما آموخت. لذا برنامه‌ای که دین برای سعادت جمعیِ بشر ارائه کرده است، در سه ساحت خلاصه می‌شود. «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَكِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ...اوست خدایی که میان عرب امّی پیغمبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت که بر آنان آیات وحی خدا تلاوت می‌کند» چیزهایی که نمی‌دانیم الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ است. چیزهایی که احیانا می‌دانیم اما راه عمل به آن را نمی‌دانیم، تزکیه است.

وی افزود: تذکره نیز به این معناست که انسان از این عالم خاکی برنخواسته و وطن او جای دیگری است. ما از عالم "ألَست" آمده‌ایم. در یک موطنی خدای متعال همه ما را احیا و ایجاد، سپس با ما گفت وگو کرد. خودش را به ما نشان داد، خود ما و باطن ما را به خودمان نشان داد. ما را شاهد بر خودمان قرار داد. «أَشْهَدَهُمْ عَلى‌ أَنْفُسِهِمْ».

آیت‌الله جوادی آملی با تأکید بر اینکه بخش سوم دین تذکره است، ادامه داد: این بدان معناست که یادآوری اینکه شما چنین عالَمی را گذر کرده‌اید.کمی اگر به خودتان بیایید یادتان خواهد آمد که ذات اقدس إله از شما در روز ألَست تعهد گرفته است. برای اینکه خداوند یک حرفی در عالم ألست نگفته که انسان فراموش کند. خداوند این را در جان انسان حک کرده است که فراموش نمی‌شود. هیچ ممکن نیست از درون درون کسی نام خدا گرفته شود. بعضی از انسان‌ها در بلاد کفر بعضی هم در بلاد ایمان به دنیا خواهند آمد. هیچ یک از شما در قیامت نمی‌گوید خداوندا تو بر ما حجتی اقامه نکردی و ما در دنیا در محیط کفر گذرانده‌ایم. خداوند نام مبارک خودش را درون ما حک کرده است که کسی نتواند بهانه بیاورد. درون ما نام مبارک خداست.

انبیاء یادآور میثاق الهی
وی بر اساس فرمایشات امیرالمؤمنین(ع) یکی از وظایف انبیاء را یادآوری میثاق الهی که در فطرت بشریت است معرفی کرد و افزود: بر اساس فرمایشات نورانی امیرالمومنین(ع) در خطبه اول نهج البلاغه متوجه می‌شویم انبیا معدن‌شناسند و تلاش و کوشش‌شان معدن‌کاوی از درون ماست. یاد خداوند درون همه ماست و این کار انبیا که درون ما را به ما یادآوری می‌کنند به عنوان تذکره نام برده می‌شود. علوم دینی در این سه بخش تلاش و کوشش می‌کند.کتاب و حکمت را فرا می‌گیرد، هم تزکیه می‌شود، هم مبدأ و مقصد خودش را می فهمد.

آیت‌الله جوادی آملی تلاش و کوشش انبیا را در راستای تعلیم کتاب و حکمت و تطهیر نفس و تذکره نفس معرفی کرد و گفت: این تذکره به ما کمک می‌کند که بفهمم و یادم بیایید که من از جای دیگری آمده‌ام و این حرف‌ها را قبول و باور کردم و الان باید پای تعهدم بایستم. ذات اقدس إله فرمود یک عده چون خدا را فراموش کردند، خودشان را گم کردند.

قرآن ما را دعوت به حیات ابدی می‌کند
وی افزود: من تعجب می‌کنم، مردم خودشان را گم می‌کنند، نمی‌داند کجاست و از کسی نمی‌پرسد و دنبال خودش نمی‌گردد. ما وقتی به قرآن مراجعه می‌کنیم، بهشت و این موارد اهداف میانی است. اهداف اصلی- که اگر ما به آن رسیدیم این اهداف میانی هم به ما داده می‌شود- این است که به ما حیات بدهد. این حیاتی که جامعه جاهلی دارد، می‌خورد و می‌خوابد، حیات واقعی نیست، حیات قرآنی این است که انسان جهان را از منظر توحید ببیند، فرمود «اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا یُحْیِیكُمْ؛ چون خدا و رسول شما را به آنچه مایه حیات ابدی شماست (یعنی ایمان) دعوت کنند اجابت کنید». اگر انسان یکی از این سه راه را نداشته باشد قرآن او را زنده نمی‌داند.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به اینکه سراسر قرآن کریم می‌گوید که این جهان زنده است و ما یک موجود مرده در عالم نداریم، خاطرنشان کرد: نه سنگ مرده است نه خاک. سه تا راه دارد که ما باور کنیم و بفهمیم. آنکه هیچ کدام از این سه راه را نرفته یک جنازه عمودی محسوب می‌شود. اشیا با خدا و با ما حرف می زنند، این دست ما شهادت می‌دهد، یعنی در محکمه عدل الهی شهادت می‌دهد.‌ شهادت وقتی مسموع است که شاهد خوب بفهمد و امین باشد. در دو نشئه حضور داشته باشد. هم در نشئه آن حادثه هم در نشئه محکمه. اگر کسی در نشئه حادثه حضور نداشت، نبود و نفهمید شهادت او در محکمه مسموع نیست.‌ اگر این اعضا و جوارح در دنیا حضور عالمانه نداشته باشند، در قیامت شهادت آنها مسموع نیست.
منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین