عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۶۰۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲
حجت‌الاسلام رئیسی در اجلاس روز جهانی مسجد:
تجربه تاریخی مردم فلسطین بسیار مهم است. در قرارداد اسلو، اولین بار سازمان آزادی بخش فلسطین اسرائیل را به رسمیت شناخت. اما سالیان بعد نتانیاهو گفت قبلی‌ها اشتباه کردند این قرارداد را بستند.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی گفت:  ائمه جماعت، نه در جایگاه سیاقت، بلکه در جایگاه قیادت قرار دارند. علما و ائمه جماعت، سنگ صبور و موجب آرامش هرکوی و برزنی هستند. مساجد کوه‌های بلند هستند که آرامش بخش جامعه هستند. مسجد می‌تواند مقابل شبهات علمی و شهوت عملی از جامعه صیانت کند. اولین اقدام پیامبر اکرم (ص) تأسیس مسجد بود، هم پایگاهی است برای نشر معارف دینی و هم پایگاهی برای نماز و اقامه‌ نماز و امر به خوبی‌ها و نهی از زشتی‌ها و پلشتی‌ها.

وی با اشاره به تنفر دشمنان اسلام از مسجد افزود: مسجد پایگاه دشمن شناشی و دشمن ستیزی است. چرا مسجد الأقصی مورد هجوم صهیونیست‌هاست؟ چرا مساجد در حجاز و بحرین مورد ظلم آل خلیفه و آل سعود هستند؟ چرا مسجد گوهرشاد در مشهد، مسجد امام خمینی در تهران، مسجد اعظم در قم مورد ستم و هجوم هستند؟ ما نقش مساجد را در طول تاریخ دیده‌ایم. نقش مساجد را در پیروزی انقلاب اسلامی، در استقرار جمهوری اسلامی و در حل مشکلات مردم دیده‌ایم. رابطه انسان با مسجد، رابطه من المهد الی اللحد است.

تولیت آستان قدس، با تأکید بر توطئه دشمنان علیه اسلام خاطر نشان کرد: امروز مسأله معامله قرن که رئیس‌جمهور آمریکا مطرح می‌کند، مسأله جدیدی نیست. تصور می‌کنند مسأله فلسطین که با قراردهای مختلف در طول این سالیان حل نشد، با معامله قرنی که مطرح کردند، حل شود.

رئیسی با توصیه به جوانان  مبنی بر مطالعه تاریخ، افزود: هم تاریخ بخوانید، هم تجربه تاریخی را مورد مطالعه قرار دهید. تجربه تاریخی مردم فلسطین بسیار مهم است. قرارداد اسلو بسیار مهم است. در قرارداد اسلو، اولین بار سازمان آزادی بخش فلسطین اسرائیل را به رسمیت شناخت. اما سالیان بعد نتانیاهو گفت قبلی‌ها اشتباه کردند این قرارداد را بستند. اسرائیل همه منافع را از قرارداد اسلو به دست آورد. اما چیزی جز دستگیری و شهادت رزمندگان جبهه مقاومت در کرانه باختری، نصیب فلسطینیان نشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تبیین آنچه آمریکا معامله قرن می‌نامد، گفت: در معامله قرن آمریکا می‌خواهد، در بخشی از صحرای سینا، با پول عربستان سعودی، و در سرزمین مصر برای فلسطینیان شهرک‌سازی  انجام دهد و به خیال خود مساله فلسطین را حل کنند. اما معامله قرن باتلاقی است که اولین کسانی که در آن گرفتار خواهند شد، سران آمریکا و غربی‌ها هستند.

نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به تجربه تاریخی فلسطینیان، ادامه داد: دشمنان پیمان شکن هستند. ما باید در مقابل زورگویان مقاومت کنیم. منطق مقابله با اینها ایستادگی و مقاومت است. تلاش صهیونیست‌ها این است که نفوذ جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهند. دشمنان روش جنگ سخت را تجربه کردند و هزینه دادند. اینکه آقا فرمودند جنگ نمی‌شود، با منطق گفتند جنگ نمی‌شود. جنگ نرم را هم تجربه کردند. جنگ نرم هم پر هزینه است و هم زمان‌بر. امروز راهکار میانی را دنبال می‌کنند و با ایجاد فشار بلاد اسلامی را در منگنه قرار می‌دهند.

رئیسی با تأکید بر اینکه بسیاری از قراردادهای بین‌المللی را حتی بانیانش امضا نکرده‌اند، افزود: راه مقابله با فشارها مصون سازی است. هرجا به جوانان و صاحبان خرد و نبوغ میدان داده شد، نتیجه اش را دیدیم. در زمینه هسته‌ای، زمانی که جوانان وارد میدان شدند، مساله هسته‌ای را بومی کردند.

وی با اشاره به ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی اظهار داشت: تجربه به ما می‌گوید هرجا که به گفتمان امام و رهبری عمل شده، مشکلات حل شده است. فتنه امروز، فتنه ناکارآمد نشان دادن نظام است. امروز همه مسئولان باید مجاهدت کنند که ناامیدی مردم از بین ببرند و دشمن را دچار یأس کنند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به برخی نظرات مبنی بر عدم دخالت مساجد در مسائل نظام اسلامی، ادامه داد: سکولاریسم به معنای الحادی، کاری با مسجد و حوزه ندارد و خطر حساب نمی‌شود. سکولار معنوی و عرفان نوظهور خطری برای مسجد نیست. اما سکولار به معنای اجتماعی برای مسجد و حوزه و دانشجو و طلبه خطرناک است. مساجد ما حتی قبل از انقلاب از این نگاه بری بوده است. در سیره و سلوک علماست که با مردم و از مردم و در مردم هستند. سیاسی بودن به معنای عضویت در حزب و گروه نیست. سیاسی بودن یعنی نیاز جامعه را بشناسیم و ایفای نقش کنیم.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین