عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۵۱۳
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
پاسخ استاد طبسی به شبهات غدیر؛
حجت الاسلام والمسلمین نجم الدین طبسی با اشاره به شبهات طرح شده در زمینه غدیر، گفت: امروز شبهه طرح می کنند و اینطور می اندیشند که این شبهات جدید است در صورتی که هزاران سال قبل پاسخ آن در کتب ما آمده است.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین نجم الدین طبسی، در همایش آموزشی معارفی ایام غدیریه در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد با اشاره به شبهات طرح شده در زمینه غدیر، گفت: امروز شبهه طرح می کنند و این طور می اندیشند که این شبهات جدید است در صورتی که هزاران سال قبل پاسخ آنها در کتب ما آمده است.

مخالفت با غدیر، مخالفتی بی سابقه در طول تاریخ است/ غدیر با عاشورا تفاوت دارد

وی با بیان این که غدیر با عاشورا تفاوت دارد، چراکه در عاشورا خودشان حاضرند وارد گود شوند و اظهار ناراحتی می کنند چون طرفشان شمر و ابن زیاد و عمر سعد است، لذا ممکن است همراهی هم بکنند، اما در غدیر این چنین نیست، گفت: در جریان غدیر هیچ یک همراهی نمی کنند بدین جهت که رموزشان و فلسفه مصداقی شان زیر سؤال می رود و هستی شان به خطر می افتد.

این محقق حوزوی با بیان این که وقتی رموز و شخصیت ها زیر سؤال رفت، قطعا کل اعتقاداتشان نیز زیر سؤال می رود، لذا برای حفظ اعتقادات خودشان موضع تندی می گیرند، ابراز کرد: عده ای این چنین می گویند که پیامبر گرامی اسلام(ص) وصیت خلافت نکرده و هرچه در این زمینه گفتند داستان بوده است.

وی با بیان این که ابن کثیر هشتصد سال قبل در کتاب خویش شبهه ای نقل کرده و امروز نیز در شبکه های ماهواره ای همین شبهه را طرح می کنند و می گویند معقول نیست 120 هزار صحابه و کسانی که در جنگ ها جان نثاری کردند بیایند، خیانت کنند و با حرف پیامبر(ص) مخالفت کنند، گفت: حال سؤال ما این است که مگر مخالفت صحابه با پیامبر گرامی اسلام(ص)  تازگی دارد.

این محقق حوزوی ادامه داد: در جریان حدیبیه پیامبر گرامی اسلام(ص) این چنین فرمودند که من از احرام بیرون می آیم شما هم بیرون بیایید که یک نفر از صحابه بیرون نیامدند، تعابیر زشتی به پیامبر(ص) نسبت دادند؛ بنابراین در پاسخ به این شبهه می توان فهمید که پس مخالفت جدید نیست چراکه صحابه پیامبر معصوم نبودند.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی با بیان این که هرجا جریان نفاقی بود، حضرت علی(ع) با آن مخالفت می کردند که به همین سبب طبیعی است برخی ها با ایشان مخالفت کنند، بیان کرد: این مخالفت ها تازگی نداشته و در زمان حیات پیامبر گرامی اسلام(ص) با ایشان و با حضرت علی(ع) مخالفت های زیادی کردند چه برسد به پس از رحلت رسول گرامی اسلام(ص).

آیا در مخالفت با غدیر 120 هزار صحابه شریک بودند؟

وی با بیان این که در شبهه دیگری، عده ای این چنین می گویند که آیا در مخالفت با غدیر 120 هزار صحابه شریک بودند و یا آیا در مدینه هنگام رحلت پیامبر(ص) همان 120 هزارتایی که در غدیر بودند آنجا بودند، بیان کرد: در اینجا پاسخ منفی است چراکه خیلی ها متفرق شدند و در آن زمان جمعیت مدینه به 5 هزار نفر می رسید.

این محقق حوزوی با بیان این که مدینه زمان پیامبر(ص) همین مسجد النبی فعلی با توسعه است و مسجد النبی فعلی کل مدینه بود که همه مسلمین آنجا نبودند، بلکه عده ای بودند و مخالفت با ثقیفه هم شد، خاطر نشان کرد: در کتابی که به همین عنوان تالیف کرده ام، اسم افراد را به شناسنامه معرفی کردم که مخالفت با سقیفه و حرف هایشان را آوردم، آن طور که برخی هایشان می گوید مخالفین 700 نفر بودند و آنانی که بودند نیز به اختیار آنان نبودند.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی با بیان این که عده دیگری نیز این شبهه را مطرح می کنند که اگر علی بن ابی طالب(ع) خلیفه از جانب خداوند بود، پس چرا با فلانی بیعت کرد، گفت: این شبهه نیز رد می شود، چه کسی گفته که حضرت علی(ع) با فلانی بیعت کرده و مرحوم سید مرتضی و همچنین استادش شیخ مفید و سایر محققین در طول تاریخ این چنین بیان کرده اند که بیعت نکرد.

وی افزود: آنان خودشان هم نقل می کنند که عده ای در خانه با چماق و حمله مسلحانه ریختند که اگر این بیعت است قبول است، چراکه مولا را به زور آوردند، دست ها را باز کردند، انگشتان را جمع کرده بود، همه به زور آمدند انگشتان را باز کنند تا دست باز باشد و بیعت کنند اما نتوانستند؛ بنابراین این که علی بن ابی طالب با آنان بیعت کرده درست نیست.

چرا آیه محکم و صریحی راجع به امامت وجود ندارد؟

این محقق حوزوی با بیان این که برخی این شبهه را مطرح می کنند که چرا آیه محکم و صریحی راجع به امامت وجود ندارد، اظهار کرد: در پاسخ به این شبهه باید گفت اگر بناست همه چیز را قرآن بیان کند، پس پیامبر(ص) نقششان چیست. فرض کنید آیه صریح و محکم نیامده باشد آیا پیامبر اکرم(ص) قولش محکم نیست؟

حجت الاسلام والمسلمین طبسی افزود: در حقیقت از روز اول پیامبر در مجالس و محافل مختلف به این تصریح داشتند؛ آیا این کفایت نمی کند؟ و سوال دیگر ما این است که شما دلیل بیاورید که امامت باید فقط از طریق قرآن باشد.  

چرا پیامبر علی بن ابی طالب(ع) را مسئول خوابیدن در بستر خود کردند؟

وی با بیان این که عده دیگری می گویند که پیامبر اکرم(ص) آن شب به علی بن ابی طالب(ع) گفتند در جای من بخواب؛ اگر علی بن ابی طالب(ع) وصی بود، چرا ایشان را در معرض خطر انداخت، بیان کرد: عده ای خیال می کنند که این شبهه شبهه جدیدی است، در صورتی که همین شبهه را سعد اشعری گفت؛ در پاسخ باید گفت که امیر مومنان(ع) را اگر نگه داشتند بدین سبب بود که این ماموریت جز از عهده امیر مومنان(ع) بر نمی آمد؛ همچنین پیامبر گرامی اسلام(ص) در زمان خود نقل کردند که خلافت بعد از من 30 سال است، یعنی 30 سال شروعش با این فرد و پایانش نیز با او است.

قدمی از اعتقادات خود عقب نمی نشینیم/ جریان غدیر متواتر است

استاد حوزه علمیه قم افزود: در رابطه با اهل سنت و دیگر ادیان و شبهات ارائه شده ما قدمی از اعتقادات خود عقب نمی نشینیم و به فرمایش مولایمان عقب نشینی نخواهیم داشت، اما در عین حال باکسی که اینها را قبول ندارد، دعوا نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی با بیان این که عده ای این شبهه را طرح می کنند که اگر این قضیه درست باشد شیعه چطور اعتقادات خود را بر قصه تاریخی بنا می کند؛ پس اعتقادات ضعیف است؛ علامه امینی از صحابه نقل کردند و تابعین نقل کردند که این جریان، تاریخی نیست، بلکه متواتر است و اعتقادات شیعه بر امر تاریخی نیست؛ شمایید که اعتقادات خود را بر اساس ضعیفی بنا نهاده اید.

اگر خلافت مساله کم اهمیتی است، پس چرا شما آن را این اندازه بزرگ کرده اید؟

وی با بیان این دیگه عده دیگری این شبهه را طرح می کنند که خداوند برای زنبور و مورچه آیاتی آورده، اما در زمینه امامت که از ارکان و اصول دین بود، سخنی نگفته و نامی در قرآن نبرده است، گفت: عده ای بر این اساس نتیجه می گیرند که قضیه امامت و خلافت از قضیه مورچه و زنبور کمتر است. حال سوال ما این است که اگر از اینان کمتر است چرا چیزی که از مورچه و پشه کمتر است اینقدر به آن بها می دهید و می گویید کسی که خلافت اینان را قبول نداشته باشد، عملش پذیرفته نیست. در حقیقت اگر خلافت اینقدر بی ارزش بوده است، پس چرا اینقدر شما بزرگ کرده اید؛ به آن بها داده اید و اگر کسی موضعی بگیرد می گویید نجس است؛ چر اینقدر بها می دهید و مرزبندی کرده اید.

باید پیام غدیر اشاعه پیدا کند

حجت الاسلام والمسلمین طبسی با بیان این که در طول تاریخ راجع به غدیر فراوان صحبت شده و با همه حذفیات و فشارهایی که بر نویسندگان وارد شده مدارک زیادی می آورند، خاطر نشان کرد: نویسندگان در تاریخ حق تحت تعقیب بودند، قلمشان را می شکستند و کسانی که سخنی می گفتند و یا چیزی می نوشتند آنان را نابود می کردند، اما پیام غدیر تا به امروز رسید که باید بیش از این اشاعه یابد.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین