عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۲۰۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث گفت: تعیین روز زیارتی برای امام رضا (ع) خط بطلانی بر اندیشه‌ فرقه‌های انحرافی شیعه است، چرا که حرکت شیعیان از شهرهای مختلف در زمان عباسیان برای زیارت حرم رضوی در یک روز خاص بسیار ارزشمند بوده است.

عقیق:مرحوم سید بن طاووس یکی از روزهای زیارتی امام رضا (ع) را روز ۲۳ ذی‌العقده دانسته است. وی این گونه ابراز می‌دارد که «و رایت فی بعض تصانیف اصحابنا العجم رضوان‌الله علیهم، انه یستحب ان یزار مولانا الرضا علیه السلام یوم ثالث وعشیرین من ذی القعده، من قرب او بعید. ببعض زیارته المعروفه او بما یکون کالزیاره من الروایه بذلک»؛ در بعضی از کتاب‌های دانشمندان غیر عرب دیده‌ام که زیارت امام رضا (ع) در روز ۲۳ ذی‌القعده از نزدیک یا دور به وسیله یکی از زیارات معروف یا آنچه که شبیه زیارت است، مستحب است.

 

به همین منظور با حجت‌الاسلام مهدی غلامعلی، عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث گفت‌وگو کردیم.

وی با اشاره به علت نامگذاری روز ۲۳ ذی‌القعده به نام «روز زیارتی مخصوص امام رضا (ع)» گفت: در باب زیارت روایت‌های متعدد نقل شده است؛ به گونه‌ای که در کتاب «کامل‌الزیارات» ابن قولویه که معتبرترین و کهن‌ترین کتاب زیارتی است که در قرن چهارم نگارش یافته است، روایت‌های متعددی درباره ثواب زیارت ائمه (ع) آمده است.

حجت‌الاسلام غلامعلی بیان داشت: در روایتی جواد الائمه (ع) ثواب زیارتی پدر بزرگوارش را بالاتر از ثواب زیارتی امام حسین (ع) دانسته و می‌فرماید: زیارت پدرم افضل است، زیرا حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را همه مردم زیارت مى‌کنند؛ اما پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمى‌کنند.

وی با بیان اینکه شیعیان غیراثنی‌عشری از جمله چهار امامی، ۶ امامی و هفت امامی جایگاهی برای امام رضا (ع) قائل نیستند، افزود: با وجود این فرقه‌های انحرافی درون شیعی، تأکیدات زیادی قبل از ولادت و شهادت ثامن‌الحجج (ع) برای زیارت حضرت شده که این امر توسط ائمه بعدی امام رضا (ع)، از جمله امام جواد (ع) و امام هادی (ع) بارها مورد سفارش واقع شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اینکه روز ۲۳ ذی‌القعده، ماه رجب و روز شهادت امام رضا (ع) به عنوان روز زیارتی مخصوص ایشان مطرح شده است، تصریح کرد: اهل بیت (ع) از این منظر خواسته‌اند که شیعه به امام رضا (ع) توجه زیادی کند تا پاسخی به آن انحراف‌ها باشد که در اندیشه شیعه هفت امامی (واقفیه) رخ داد، زیرا آن‌ها معتقدند که امام کاظم (ع) آخرین امام بوده است و از دیده‌ها غائب شده و یک روز ظهور می‌کنند! بنابراین امامت امام رضا (ع) را انکار کردند.

وی ادامه داد: اهل‌بیت (ع) خواستند این سرخط را به شیعیان بدهند که این انحراف، انحراف باطلی است و تعیین روز زیارتی برای امام رضا (ع) خط بطلانی بر اندیشه‌های فرقه‌های باطل شیعه باشد؛ بنابراین حرکت شیعیان از شهرهای مختلف آن هم در زمان عباسیان برای زیارت حرم امام رضا (ع) در یک روز خاص بسیار ارزشمند بوده است.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین