عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۱۵۹
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
قطره ای از دریا؛
بنى ‏اسرائیل بعد از حضرت موسى علیه السلام، به خاطر قانون شكنى و رفاه طلبى، مجدّداً تحت سلطه و فشار طاغوت قرار گرفته، آزادى و سرزمین خود را از دست دادند. آنها براى نجات از آوارگى ...
عقیق: استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 246 سوره بقره پرداخته است.

* آيه               

أَ لَمْ تَرَ إِلَي الْمَلَإِ مِنْ بَني‏ إِسْرائيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسي‏ إِذْ قالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِکاً نُقاتِلْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ قالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ کُتِبَ عَلَيْکُمُ الْقِتالُ أَلاَّ تُقاتِلُوا قالُوا وَ ما لَنا أَلاَّ نُقاتِلَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنا مِنْ دِيارِنا وَ أَبْنائِنا فَلَمَّا کُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتالُ تَوَلَّوْا إِلاَّ قَليلاً مِنْهُمْ وَ اللَّهُ عَليمٌ بِالظَّالِمينَ

* ترجمه                      

آیا ندیدى گروهى از بزرگان بنى ‏اسرائیل را كه بعد از موسى به پیامبر خود گفتند: براى ما زمامدار (و فرماندهى) برانگیز تا (تحت فرماندهى او) در راه خدا پیكار كنیم، او گفت: آیا احتمال مى ‏دهید كه اگر دستور جنگ به شما داده شود (نافرمانى كرده و) پیكار و جهاد نكنید؟ گفتند: چگونه ممكن است در راه خدا پیكار نكنیم، در حالى كه از خانه و فرزندانمان رانده شده ‏ایم؟ پس چون دستور جنگ بر آنان مقرّر گشت، جز عدّه اندكى، سرپیچى كردند و خداوند به ظالمان آگاه است.

* نکته ها                     

«مَلأ» به بزرگان و اشرافى گفته مى ‏شود كه هیبت آنها چشم و سینه‏ ها را پر مى كند.

بنى ‏اسرائیل بعد از حضرت موسى علیه السلام، به خاطر قانون شكنى و رفاه طلبى، مجدّداً تحت سلطه و فشار طاغوت قرار گرفته، آزادى و سرزمین خود را از دست دادند. آنها براى نجات از آوارگى و خارج شدن از زیر یوغ طاغوت، تصمیم به مبارزه گرفتند و از پیامبر خویش اشموئیل خواستند براى آنها فرمانده و امیرى را انتخاب كند تا به رهبرى او با طاغوت مبارزه كنند، ولى با همه این ادعاها وقتى دستور صادر شد، همه آنها جز اندكى به میدان نبرد پشت كرده و از آن دستور سرپیچى نمودند.

* پيام ها                      

1- مسلمانان باید با دقّت تاریخ بنى‏اسرائیل را بنگرند و پند بگیرند. «ألم تَر»

2- وجود رهبر الهى، مانع پراكندگى، آوارگى و ستم پذیرى است. «من بعد موسى»

3- بعضى از انبیا، تنها براى گروهى از مردم رسالت داشتند، نه همه ‏ى مردم. «اذ قالوا لنبىّ لهم» [*]

4- فرمانده نظامى باید از سوى رهبر آسمانى انتخاب و نصب شود. «ابعث لنا» پس دین از سیاست جدا نیست.

5 - جنگ موفق، فرمانده لایق مى‏‌خواهد. «ابعث لنا ملكا»

6- براى نجات از طاغوت ‏ها باید به انبیاى الهى پناه برد. «قالوا لنبى لهم»

7- تعهّد گرفتن از كسانى كه پیشنهادات اصلاحى دارند لازم است. «هل عسیتم»

8 - رهبر باید آینده ‏نگر باشد و احتمال پیمان شكنى و فرار از مسئولیّت را از سوى مردم بدهد. «هل عسیتم»

9- جهاد براى رفع ظلم و دفاع از وطن، جهاد در راه خداست. «ومالنا الاّ نقاتل فى سبیل اللّه و قد اخرجنا من دیارنا وابنائنا»

10- پیدایش مشكلات، سبب بیدارى وحركت براى رهایى است. «اخرجنا»

11- میدان مبارزه، عامل ارزیابى افراد پر ادّعا است. «توّلوا»

خوش بود گرمحك تجربه آید به میان تا سیه روى شود هر كه در او غش باشد

12- پیمان شكنان و شعار دهندگان بى‏عمل، ظالمند. «علیم بالظالمین»

13- خداوند آگاه است، پس این همه تظاهر براى چه؟! «واللّه علیمٌ»

*) اگر مى فرمود: «نبیّهم» اشاره كمترى داشت كه پیامبر خاصّى است و همین كه فرمود: «لنبىّ لهم» این اشاره تشدید مى‏ شود.



منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین