عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۱۵۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
حاج عباس حیدرزاده
با توجه به مرکزیت قم در حوزه علمیه و وجود اساتید برجسته حوزه دراین شهر، بستر مناسبی برای آموزش مداحان با تاکید بر آموزش های اخلاقی، اعتقادی و مهارتی در قالب تاسیس دانشگاه مداحی فراهم است به گونه ای که هیچ استانی در کشور چنین ظرفیتی ندارد.
عقیق: عباس حیدر زاده، مداح اهل‌بیت با اشاره به ظرفیت های فرهنگی و مذهبی قم افزود: سطح مداحی قم به عنوان ام القرای جهان اسلام باید همتراز حوزه علمیه آن باشد و آموزش در این مسیر پیش شرط ارتقای مداحی به سطح عالی است.
وی گفت: با توجه به مرکزیت قم در حوزه علمیه و وجود اساتید برجسته حوزه دراین شهر، بستر مناسبی برای آموزش مداحان با تاکید بر آموزش های اخلاقی، اعتقادی و مهارتی در قالب تاسیس دانشگاه مداحی فراهم است به گونه ای که هیچ استانی در کشور چنین ظرفیتی ندارد.
این پیر غلام اهل بیت(ع) با بیان اینکه ضعیف بودن پایه های اعتقادی و اخلاقی مداح باعث بسیاری از آسیب های اعتقادی می شود افزود: بسیاری از مراکز آموزش مداحی در کشور تنها به جنبه مهارت آموزی و آموزش دستگاه های موسیقی و فنون مداحی پرداخته و نسبت به تقویت اعتقادی و اخلاقی جوانان علاقه مند به مداحی غافل هستند و این امر منجر به آسیب هایی در مداحی شده است.
حیدرزاده با تاکید بر اینکه باید مداح در کنار حوزه علمیه و بر مبنای تعالیم صحیح و اصیل شیعی تربیت شود ادامه داد: تاسیس دانشگاه مداحی به منظور تربیت چند بعدی جوانان و نوجوانان علاقه مند به مدح اهل بیت(ع) کمک بسیاری در این زمینه خواهد کرد.
رئیس کانون مداحان و شاعران آئینی قم با اشاره به ظرفیت های قم در مداحی و شعر آئینی در کشور گفت: شعر آئینی این استان سرآمد کشور است و شعرای قم چهره های ملی شعر آئینی هستند ضمن اینکه مداحان این استان جزو بهترین های مداحی در کشور بوده و از نظر تعداد مداح به نسبت جمعیت نیز سرآمد است.
حیدرزاده با بیان اینکه همانگونه که حوزه علمیه قم، مرکز علمی جهان تشیع است باید مداحی این استان نیز به مرکزیت جهان تشیع تبدیل شود اظهار داشت: با وجود ظرفیت های مداحی در قم، انتظار بسیار بالاست و باید سطح مداحی دراین استان همتراز با حوزه علمیه ارتقا یابد.
وی ادامه داد: همانگونه که قم دارای مکتب حدیثی بوده و به عنوان ام القرای جهان تشیع شناخته می شود باید تلاش کرد تا سطح مداحی در این استان نیز به مکتبی قوی و الگویی والا تبدیل شود.
این پیشکسوت مداحی کشور، با بیان اینکه اگر ایمان مداح قوی شود، انحرافات در او رسوخ نخواهد کرد ادامه داد: موسسه های فرهنگی و حوزوی مختلفی در این استان در حال فعالیت های بسیار مهم و بزرگ علمی، آموزشی و تحقیقات علوم دینی است که با توجه به اهمیت و اثرگذاری مداحی بر انتقال مفاهیم اصیل شیعی تاکنون به آموزش مداحی همسطح با اثرگذاری آن کم توجهی شده است.
حیدر زاده بیان کرد:کانون مداحان وشاعران آئینی قم به دنبال سازماندهی وآموزش مداحان استان به منظور جلوگیری از برخی ناهنجاری ها در این عرصه است که تاکنون پنج دوره تخصصی ویژه مداحان آقا و خانم در سطوح مقدماتی و تخصصی برگزار کرده است.
وی در ادامه با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب از مداحان و شاعران آئینی برای توجه به مسائل سیاسی- اجتماعی ادامه داد: جلسه های متعدد هم اندیشی با شاعران آئینی استان برگزار و در آن نقطه نظرات مختلف برای تحقق این مطالبه رهبری مطرح شده که در این راستا شاعران آئینی استان در تلاش برای تامین شعر آئینی با رویکرد سیاسی- اجتماعی مورد نیاز مداحان هستند ضمن اینکه برخی از این اشعال جمع آوری و در قالب کتاب به چاپ رسیده اند.

حیدرزاده با اشاره به وجود برخی انحرافات و آسیب های فراوان در مداحی و مراسم جشن بانوان افزود: به دلیل وجود آسیب های فراوان در مداحی بانوان از جمله رواج برخی خرافات ها و همچنین شعرهای تفرقه انگیز، توجه ویژه ای به آموزش بانوان مداح استان صورت گرفته که در این راستا با استفاده از بانوان اساتید حوزه علمیه بخش زیادی از این انحرافات در این استان اصلاح شده است.

منبع: دعبل

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین