عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۷۸۶۹
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
تولیت آستان قدس رضوی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری
تولیت آستان قدس رضوی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: تمام جهت‌گیری‌ها و محور برنامه‌های آستان قدس رضوی با هدف گره‌‎گشایی از مشکلات مردم است.

عقیق:حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی باحضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به تشریح برنامه‌های مختلف این استان در سطح حرم رضوی، شهر مشهد و سراسر کشور پرداخت.

در این برنامه حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی با اشاره به حجم بالای زائران بارگاه قدس رضوی، اظهار کرد: هرساله عدد زائران بارگاه مقدس رضوی در حال افزایش است و اکنون به طور متوسط سالانه بالغ بر 28 میلیون زائر به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند.

وی در ادامه به ضرورت فراهم آوردن شرایط اسکان مناسب برای زائران کم درآمد امام علی بن موسی الرضا(ع) اشاره و ابراز کرد: از ابتدای ورود به آستان قدس رضوی موضوع فراهم آوردن شرایط اسکان مناسب برای زائران کم درآمد یکی از دغدغه‌های ما بوده است، اسکان در کمپ در شأن زائر و میهمان امام رضا(ع) نیست، بنابراین آستان قدس رضوی تلاش کرده تا دغدغه‌ اسکان برای زائران کم‌درآمد را با احداث «زائرشهر رضوی» و «زائرسرای رضوی» تا میزان قابل توجهی رفع کند.

رئیسی افزود: در سه ماهه اول حضور بنده در آستان قدس رضوی فرآیند احداث «زائرشهر رضوی» آغاز شد و با گذشت یک سال فاز اول آن به بهره‌برداری رسید و امروز توسط زائران زیارت اولی امام رضا(ع) مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: امروز فاز نخست «زائرسرای رضوی» نیز در فاصله 2 کیلومتری از حرم مطهر احداث شد، این فاز توان اسکان حدود 1500 زائر را دارد و تلاش داریم فاز دوم این زائرسرا را تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده به اتمام برسانیم.

آستان قدس رضوی رقیب بخش خصوصی نیست

وی با تأکید بر اینکه آستان قدس رضوی به هیچ عنوان رقیب بخش خصوصی نخواهد بود، گفت: در این زمینه آستان قدس رضوی هیچ رقابتی با بخش خصوصی ندارد، حتی هم‌اکنون حدود 50 هتل آپارتمان و میهمانسرای خصوصی در اطراف حرم مطهر به منظور اسکان زائران زیارت اولی در اجاره آستان قدس است.

رئیسی ابراز کرد: احداث زائرشهر و زائر سرای رضوی در راستای تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز در مشهد مقدس برای اسکان مناسب زائران است و با توجه به آمار رو به افزایش سالانه زائران این نیاز در مشهد احساس می شد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه هم‌اکنون زائرشهر رضوی به صورت کاملا رایگان در اختیار زائران زیارت اولی قرار دارد، عنوان کرد: هزینه‌های مرتبط با تشرف زائران زیارت اولی از محل موقوفاتی که در این رابطه در آستان قدس موجود است و کمک‌های مردمی که در قالب نذر اهدا شده، تأمین می‌شود؛ با آغاز طرح تشرف زائران زیارت اولی بسیاری برای مشارکت در این کار خیر پیش قدم شدند.

تشرف بیش از 700 هزار زائر زیارت اولی به حرم مطهر

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح «مهر درخشان رضوی» در آستان قدس با هدف فراهم آوردن شرایط تشرف زائران زیارت اولی حضرت رضا(ع)، تصریح کرد: از آغاز این طرح تاکنون بیش از 700 هزار زائر زیارت اولی که به دلیل مشکلات مالی تاکنون توفیق تشرف به حرم مطهر رضوی را نیافته بودند، به بارگاه منور امام علی بن موسی الرضا(ع) مشرف شدند، به طور متوسط روزانه هزار زائر زیارت اولی توفیق زیارت بارگاه مطهر رضوی را یافته و برای سه روز میهمان آستان قدس شده‌اند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده از فضای مجازی و فناوری‌های نوین در توزیع عادلانه دعوتنامه‌های میهمانسرای حضرت اشاره و ابراز کرد: نرم افزاری تهیه شده تا زائران تشرف یافته به حرم مطهر از طریق آن و با وارد کردن کد ملی بتوانند به قید قرعه از غذای میهمانسرای حضرت بهره‌مند شوند، البته علاوه بر این روش همچنان دعوتنامه‌ها در ایستگاه قطار، پایانه‌های مسافربری، فرودگاه و جاده‌ها توزیع خواهد شد.

اجرای طرح «خادم، خدمت و مخدوم»

تولیت آستان قدس رضوی به طرح توسعه خدمت به محرومان در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: اشتیاق خدمت به آستان قدس رضوی فزاینده است، افراد مختلفی از قومیت‌ها، گویش‌ها و با تحصیلات مختلف مشتاق خدمت به این آستان نورانی هستند، ما خادم را فقط در حرم مطهر تعریف نمی‌کنیم و معتقدیم که بسیاری از مشتاقان خدمت به حضرت رضا(ع) می‌توانند از طریق خدمت به مردم به ویژه محرومان و نیازمندان خادم امام رضا(ع) باشند.

وی با اشاره به اینکه در طرح «خادم، خدمت و مخدوم» بیش از 50 نوع خدمت تعریف شده است، اظهار کرد: مثلاً پزشکی که در شهرستان است، سالی چند روز می‌تواند با حضور در حرم مطهر رضوی خدمت کند و باقی مانده آن را در شهر خود به خدمت به فقرا بپردازد.

رئیسی در رابطه با تشکیل دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان‌های مختلف کشور، گفت: دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی با مأموریت شناسایی افراد زیارت اولی و فراهم آوردن شرایط تشرف آن‌ها، تلاش در جهت محرومیت‌زدایی، مأموریت فرهنگی و توسعه مفهوم خادمیاری تشکیل شده‌اند.

وضعیت شرکت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به فعالیت شرکت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی بیان کرد: به دنبال ساماندهی اقتصادی آستان قدس رضوی هستیم و ممکن است برخی از شرکت‌های این آستان را در آینده واگذار کنیم، البته تا زمانی که شرکت‌ها به سامان نرسیده باشند و از شرایط مطلوبی برخوردار نشوند، واگذار نیز نخواهند شد.

وی در خصوص فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی نیز گفت: تمام جهت گیری‌های آستان قدس رضوی با هدف گره‌‎گشایی از مشکلات مردم است، اساس فعالیت‌های این آستان بر وقف و نذر می گذرد و خوشبختانه با اعتماد مردم در دو سال اخیر نذورات آستان قدس رضوی افزایش یافته است و از محل این نذورات بسیاری از خدمات رفاهی و فرهنگی انجام می‌گیرد.

رئیسی گفت: آستان قدس رضوی شرکت‌های مختلفی دارد که اساس ما بر ادامه کار همه این شرکت‌ها است، به منظور حرکت در مسیر انضباط مالی در دو سال اخیر مجامع شرکت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی به شکل منظم برگزار شده است، در طول این مدت علاوه بر بهبود کیفیت تولید، 24 درصد نیز در مجموع شرکت‌های اقتصادی افزایش صادرات داشته‌ایم. از طرفی تلاش شده که حسابرسی مالی به شکل بیرون سازمانی پیگیری شود.

آستان قدس رضوی بزرگترین نهاد مردمی در جامعه اسلامی

حجت‌الاسلام رئیسی، آستان قدس رضوی را مردمی‌ترین نهاد در جامعه اسلامی کنونی دانست و ابراز کرد: اساس درآمد این آستان مشارکت‌های مردمی در قالب نذر و وقف، خادم آن اقشار مختلف مردم و دست اندرکاران و مسئولان آن نیز مردم هستند.

وی در پاسخ به این سوال که سیاست آستان قدس رضوی درباره بلندمرتبه سازی های اطراف حرم مطهر چیست، گفت: بلندمرتبه سازی در اطراف حرم رضوی به هیچ وجه امر پسندیده ای نیست و مشکلات جدی برای بافت مذهبی و تاریخی و زائران و مجاوران به وجود می‌آورد. خوشبختانه در این موضوع با شهرداری مشهد هم نظر هستیم و از همه بخش‌های اجرایی خواسته‌ایم که این وضع متوقف شود.

یکسال است منتظر صدور مجوز تأسیس بانک قرض‌الحسنه هستیم

تولیت آستان قدس رضوی در بخش پایانی سخنان خود به موضوع تأسیس بانک قرض الحسنه رضوی اشاره و عنوان کرد: با بررسی کارشناسان بانک مرکزی و اقتصاددان‌ها جنبه‌های مختلف بانک قرض الحسنه رضوی بررسی شده است. در این اقدام به دنبال راه‌اندازی یک بانک قرض الحسنه واقعی بدون بهره هستیم.

وی افزود: هم‌اکنون تمام اقدامات تأسیس این بانک از سوی آستان قدس رضوی انجام شده و حدود یک سال است که منتظر صدور مجوز از سوی بانک مرکزی هستیم.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین