عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۷۷۵۵
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
آیت الله شیخ مرتضی تهرانی از شاگردان امام خمینی(ره) بود. وی همچنین در دروس خارج فقه آیت‌الله حسین طباطبایی شرکت می‌کرد. ایشان قبل از انقلاب از فعالان نزدیک امام راحل(ره) محسوب می‌شد. نزدیکی آیت‌الله مرتضی تهرانی به امام خمینی(ره) به حدی بود که حتی پس از تبعید امام به نجف،ایشان را همراهی کرد و در درس خارج فقه امام(ره) شرکت کرد.
عقیق: آیت الله مرتضی تهرانی از اساتید اخلاق تهران و برادر بزرگ تر آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی ساعتی پیش دعوت حق را لبیک گفت.

آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ مرتضی تهرانی همراه با برادر کوچک‌ترشان، مرحوم آیت‌الله حاج‌آقا مجتبی تهرانی ازجمله برجسته‌ترین و قدیمی‌ترین شاگردان حضرت امام خمینی به شمار می آمدند . ایشان دوران کودکی و نوجوانی را در دامان و مکتب پدر بزرگوارشان، مرحوم آیت‌الله میرزا عبدالعلی تهرانی تربیت یافتند. پدری که از اخیار روزگار خود و تربیت‌شده بزرگانی همچون مرحوم آیت‌الله سید علی قاضی(ره) بود.

آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی دوره سطح علوم حوزوی را در نوجوانی گذرانید و در سن 18 سالگی با مهاجرت به قم در زمره جوان‌ترین شاگردان درس خارج مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی و حضرت امام خمینی قرار گرفت. هنگام عزیمت ایشان به قم، باوجودآنکه پدر بزرگوارشان با عموم مراجع وقت، مراوده داشتند، اما به مرتضایش، پیوند خاص با حاج‌آقا روح‌الله را توصیه کرد.

حاج آقا مرتضی در طول سالیان اقامت در قم همپای دوست صمیمی‌اش مرحوم حاج‌آقا مصطفی خمینی از مائده حکمت، معرفت و اخلاق امام خمینی بهره مستوفی می‌گیرد. اما انس و محبت متقابل بین حاج آقا مرتضی و حضرت امام خمینی فراتر از استاد و شاگردی بود. تا آنجا که حتی در  برخی تابستان‌ها که امام در روستای امام‌زاده قاسم تهران مستقر می‌شدند، حاج‌آقا مرتضی از بیشترین انس و مجالست با مراد محبوب خود برخوردار بود و گاهی با اشاره امام به‌طور شبانه‌روز در محضر معظم له ماندگار می‌شد.

آیت‌الله مرتضی تهرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سیاست کناره گرفت و از پذیرش پست حکومتی خودداری کرد، اما با این حال ایشان همواره به عنوان عالمی سیاسی شناخته می‌شد. حضور آیت‌الله ری‌شهری، محمدحسین رحیمیان در جلسات ایشان نشان‌دهنده این موضوع است.



مراسم تشییع و ترحیم این عالم ربانی متعاقبا در عقیق اعلام خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین