عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۷۷۱۹
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۶
تاریخ قدیمی‌ترین سندی که ازضریح‌های مرقد مطهر امام‌رضا(ع) موجود است، به ۳۲۸ سال قبل باز می‌گردد.
عقیق:رئیس اداره پژوهش و معرفی آثار موزه‌ای سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از برگزاری نخستین نمایشگاه اسناد و تصاویر با عنوان «تاریخ ضریح‌های مطهر حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)» در گنجینه تاریخ حرم موزه آستان‌قدس خبر داد و گفت: در این نمایشگاه مجموعه تصاویر از ضریح‌های مطهر و همچنین اسناد تاریخی گوناگون مرتبط با مرقد مطهر در معرض دید عموم قرار گرفته است.

جواد فرهمندنژاد با بیان اینکه این اقدام در راستای طرح «خدمت کریمانه» است، اظهار داشت: این موارد، نمونه‌ای از اسناد و تصاویر موجود در مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی است که به منظور آشنایی عموم مردم، در قالب نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته است.

وی به برخی از اسناد این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: قدیمی‌ترین سند به نمایش درآمده مربوط به سال 1111 قمری با عنوان «ثبت حاصل ضریح مبارک» است.

فرهمندنژاد تصریح کرد: «صورت اسباب ضریح مطهر که بازدید شده است» مربوط به سال 1264 قمری، «صورت‌حساب حاجی رجب‌علی زرگرباشی برای هزینه‌های ساختن ضریح نقره» به تاریخ 1281 قمری، «هزینه تعمیرات و تهیه وسایل نظافت ضریح مطهر» به تاریخ 1322 قمری، «قرارداد ساخت ضریح برای مرقد مطهر بین آستان‌قدس و حاجی محمدتقی ذوفن اصفهانی» به تاریخ 1336 شمسی و «آیین‌نامه تشرف به حرم در موقع غبارروبی ضریح مطهر» به تاریخ 1339 شمسی از جمله اسناد به نمایش درآمده است.

وی همچنین اعلام کرد: تصاویر جدا کردن ضریح دوم از اطراف مضجع نورانی امام‌رضا(ع) در جریان تعویض ضریح پنجم در سال 1379شمسی، کارگاه ساخت ضریح چهارم در سال 1338 که در آن ابوالحسن حافظیان، اکبر حافظیان و محمدتقی ذوفن اصفهانی مشاهده می‌شوند و همچنین نماز مقام معظم رهبری در کنار مضجع شریف در جریان تعویض سنگ مرمر در سال 1379، از جمله تصاویری است که در معرض نمایش قرار گرفته است.

گنجینه تاریخ حرم رضوی در طبقه همکف موزه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر، همه روزه از ساعت 8 تا 21:45 پذیرای بازدیدکنندگان است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین