عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۷۶۰۰
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
نهج‌البلاغه/
امام علی(ع) در بیاناتی به برخی ویژگی‌های دنیاپرستی و دنیاپرستان اشاره فرمود.
عقیق:نهج‌البلاغه اثری از سید رضی از شاعران و فقیهان قرن چهارم ه.ق و بهترین منبع روایی شیعیان از جهت محتوا محسوب می‌شود. آنچه که بر ارزش نهج‌البلاغه نسبت به سایر منابع روایی شیعیان افزوده است، بیان خطبه‌های شیوا و ناصحانه امیرالمؤمنین (ع) در جایگاه یک حاکم اسلامی است؛‌ لذا این ویژگی در کنار تنوعات موضوعیِ بیانات حضرت، به گونه‌ای است که گویی مخاطبان امام علی (ع) در عصر حاضر هستند و انسان با خواندن آن‌ها احساس می‌کند مورد خطاب امام (ع) است. وجود این ویژگی باعث شده پس از قرن‌ها که از نگارش آن می‌گذرد، مورد توجه سایر فرقه‌های جهان اسلام و حتی اندیشمندان سایر ادیان قرار گیرد. 

خداشناسی، معادشناسی، عاقبت‌اندیشی، دعوت به ارزش‌های الهی، فلسفه بعثت پیامبران، اوصاف مؤمنان و منافقان‌، روش برخورد با دنیا و ... از مهم‌ترین کلیدواژه‌های سخنان امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه محسوب می‌شود. در ادامه بیاناتی از حضرت درباره ویژگی‌های دنیاپرستی و دنیاپرستان را گوش بدهید. 

«شناساندن گمراهان و خبر از ستمکاری عبدالملک مروان:

دنیای زودگذر را برگزیدند، و آخرت جاویدان را رها کردند، چشمه زلال را گذاشتند و از آب تیره و ناگوار نوشیدند، گویا فاسق آنها را می نگرم که با منکر و زشتیها یار است (عبدالملک مروان) و با آن انس گرفته و همنشین می گردد تا آنکه موی سرش در گناهان سفید گشته و خلق و خوی او رنگ گناه و منکر گیرد، در چنین حالی، کف بر لب به مردم یورش آورد، چونان موج خروشانی که از غرق کردن هر چیز باکش نباشد، یا شعله ای که تر و خشک را بسوزاند و همه چیز را خاکستر کند. اندرزهای جاودانه کجایند، عقل‌های روشنی خواه از چراغ هدایت؟ و کجایند چشمهای دوخته شده بر نشانه‌های پرهیزگاری؟ کجایند دلهای به خدا پیش‌کش شده و در اطاعت خدا پیمان بسته؟
افسوس که دنیاپرستان بر متاع پست دنیا هجوم آوردند، و برای به دست آوردن حرام یورش آورده یکدیگر را پس زدند، نشانه بهشت و جهنم برای آنان برافراشته، اما از بهشت رویگردان و با کردار زشت خود به طرف آتش روی آوردند، پروردگارشان آنان را فرا خواند اما پشت کرده، فرار کردند  و شیطان آنان را دعوت کرد، پذیرفته به سوی او شتابان حرکت کرده‌اند.»


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین