عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۷۵۷۰
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰
نشست خبری سومین دوره جایزه جهانی «گوهرشاد»
دبیر جایزه سومین دوره جایزه جهانی «گوهرشاد» با اعلام خبر تجلیل از ۸ بانوی نیکوکار داخلی و بین‌المللی گفت: با شبکه‌سازی بانوان نیکوکار و فرهیخته، زمینه معرفی آنان و انتقال تجاربشان را فراهم می‌آوریم.

عقیق:نشست خبری سومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد با حضور علی سروری‌مجد دبیر جایزه جهانی گوهرشاد و لیلی رکن‌آبادی عضو کمیته انتخاب جایزه جهانی گوهرشاد و مدیرکل زنان و امور اجتماعی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و اصحاب رسانه در موزه ملک صبح امروز (یکشنبه 24 تیر ماه) برگزار شد.

در ابتدای این نشست سروری‌مجد به تبیین اهداف برگزاری این جایزه پرداخت و گفت: جایزه جهانی گوهرشاد در راستای اجرای بند چهار حکم مقام معظم رهبری به تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر ترویج معارف قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به‌ منظور جریان‌سازی فرهنگی مبتنی بر نیکوکاری برگزار می‌شود.

وی با بیان دو معیار و ملاک انتخاب بانوان با محوریت «فرهیخته» و «نیکوکار» افزود: هدف از این جایزه، تجلیل از بانوان فرهیخته و نیکوکار در سراسر جهان در لوای پرچم مبارک امام علی بن موسی الرضا(ع) است که البته به یاد و نام یکی از خادمان آن حضرت یعنی بانو گوهرشاد برگزار می‌شود و بر اساس آن هر سال به ۸ بانوی نیکوکار که در داخل و خارج کشور اقدامات چشمگیری داشته‌اند، این جایزه جهانی اهدا می‌شود.

سروری‌مجد با اشاره به اینکه در دو دوره گذشته 16 بانوی فرهیخته و نیکوکار انتخاب شده‌‌اند،‌ ابراز داشت: این همایش بنا دارد تا بگوید یک بانوی فرهیخته می‌تواند ضمن انجام وظایف خود در خانواده، نقش اجتماعی بسیار فعال و پررنگی در اجتماع ایفا کند، ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، عرصه علمی، آموزشی و پژوهشی، تلاش در عرصه‌های فرهنگی و رسانه‌ای، وقف، امور عمرانی، پزشکی و مدیریت و کارآفرینی هشت محور در عرصه نیکوکاری است.

وی ادامه داد: روند گزینش با بررسی و ارزیابی 17 داور داخلی و خارجی در کمیته انتخاب انجام می‌گیرد که این داوران متشکل از چهار صاحب‌نظر در رشته‌های تخصصی، نمایندگان کمیته‌های تخصصی و رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد با اشاره به روند انتخاب بانوان منتخب گفت: منتخبان این جایزه از طریق ثبت‌نام داوطلبان و معرفی سازمان‌های بین‌المللی، نهادها و مؤسسات فرهنگی و اجتماعی داخلی و خارجی شناسایی می‌شوند و فراخوان معرفی بانوان خیر و نیکوکار در سایت‌ با پنج زبان مختلف فارسی، انگلیسی، آذری، اردو، روسی و عربی منتشر شده بود(goharshad.aqr.ir).

وی با بیان اینکه در همین راستا همایش علمی «فرهنگ رضوی و بانو گوهرشاد» دراردیبهشت ماه گذشته برگزار شده است، افزود: در این همایش بازخوانی زندگانی و فعالیت‌های بانو گوهرشاد، بازشناسی تأثیرات فرهنگی و تمدنی اقدامات بانو گوهرشاد در تاریخ اسلام و منطقه، بازشناسی آثار فرهنگی و تمدنی بانوان در تاریخ اسلام و منطقه، نقد رویکرد غرب نسبت به زنان، جایگاه زن در اسلام، تبیین فرهنگ رضوی در موضوع زنان و خانواده با تأکید بر جایگاه مادری و جریان‌سازی رسانه‌ای در زمینه جایگاه زن در اسلام مورد بررسی قرار گرفت.

سروری‌مجد تصریح کرد: این جایزه تنها مختص بانوان شیعه یا مسلمان نیست، بلکه تمام بانوان فرهیخته و نیکوکار ادیان توحیدی در این جشنواره می‌توانند شرکت کنند تا تقدیر شود، در تلاش هستیم در دوره سوم با شبکه‌سازی بانوان نیکوکار و فرهیخته زمینه معرفی آنان و انتقال تجاربشان در عرصه بین‌الملل اقدام کنیم.

وی با اشاره به انتشار کتاب «اسناد مسجد گوهرشاد» به مناسبت سومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد ادامه داد:  این همایش روز چهارشنبه 27 تیر ماه از ساعت 10 صبح در سالن قدس حرم رضوی برگزار می‌شود که در آن از هشت بانوی فرهیخته و نیکوکار تجلیل می‌شود، همچنین روز سه‌شنبه 26 تیر ماه از ساعت 17:30 شب شعر با حضور 16 بانوی شاعر و سه شاعر مرد برگزار خواهد شد.

لیلی رکن‌آبادی عضو کمیته انتخاب جایزه جهانی گوهرشاد در ادامه گزارشی از نحوه انتخاب بانوان برگزیده ارائه داد و گفت: در این همایش از چهار بانوی فعال در عرصه بین‌الملل از کشورهای انگلیس، تایلند، تانزالیا و نیجریه تقدیر می‌شود.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین